کلروفیل چیست و خواص کلروفیل

کلروفیل نقش مهمی در ساخت گیاهان سبز و سلامتی آن ها ایفا می کند. همچنین دارای ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و خواص درمانی بسیاری است که ممکن است برای بدن مفید باشد. کلروفیل را می توانید از گیاهان یا مکمل ها دریافت کنید. مکمل ها ممکن است مؤثرتر باشند، زیرا کلروفیل موجود در گیاهان مدت زیادی زنده نمی مانند و نمی توانید آن ها را هضم کنید. مکمل کلروفیل در واقع کلروفیلین است که به جای منیزیم حاوی مس است. خوشبختانه، کلروفیلین خواص مشابهی با کلروفیل دارد. فواید مشهود آن عبارتند از:

  • تحریک سیستم ایمنی بدن
  • از بین بردن قارچ در بدن
  • سم زدایی خون
  • تمیز کردن روده
  • خلاص شدن از بوی بد
  • انرژی دادن به بدن
  • جلوگیری از سرطان

اما مطالعات متفاوتی وجود دارد که آیا مکمل کلروفیل می تواند باعث افزایش سلامتی شود یا خیر. قبل از مصرف کلروفیل، یا هر گونه گیاه یا مکملی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. زیرا کلروفیل می توانند عوارض ناخواسته ای نیز ایجاد کنند، به خصوص اگر قبلا دارو مصرف کرده باشید.

کلروفیل طبیعی

گیاهانی که تازه و سبز هستند احتمالا یک منبع خوب از کلروفیل هستند. سبزیجات و گیاهانی مانند:

  • علف گندم
  • لوبیا سبز
  • اسفناج
  • جعفری
  • گیاه منداب
  • نخود فرنگی
  • تره فرنگی
کاهش وزن یکی از فواید کلروفیل
کلروفیلین باعث کاهش التهاب و رشد باکتری در زخم های پوست می شود

یک فنجان اسفناج خام حاوی حدود ۲۴ میلی گرم کلروفیل است. یک فنجان جعفری حدود ۱۹ میلی گرم کلروفیل دارد. می توانید جعفری را با آب مخلوط کنید تا نوشیدنی “مایع کلروفیل” ایجاد کنید. سبزی های دیگر در هر فنجان به میزان ۴ تا ۱۵ میلی گرم کلروفیل دارند. سبزیجاتی مانند بروکلی و مارچوبه نیز مقدار کمی کلروفیل دارند. در مطلب زیر برخی خواص کلروفیل بیان شده است، با ما همراه باشید:

آشنایی با خواص کلروفیل

۱. ترمیم پوست
کلروفیلین باعث کاهش التهاب و رشد باکتری در زخم های پوست می شود. بررسی های انجام گرفته بر روش های مراقبت از زخم نشان می دهد که پماد تجاری پاپائین اوره کلروفیلین موثرتر از سایر روش های درمانی است. این پماد همچنین موجب کاهش درد و بهبودی در زخم می شود. پزشک می تواند این پماد را تجویز کند. کلروفیلین همچنین ممکن است برای آکنه خفیف تا متوسط نیز موثر باشد. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت افراد مبتلا به آکنه و منافذ پوستی هنگام استفاده از ژل کلروفیلین موضعی پس از سه هفته بهبودی قابل توجهی را مشاهده کردند.

۲. سازنده خون
بعضی افراد معتقدند کلروفیل مایع می تواند با بهبود کیفیت گلبول های قرمز، خون بیشتری تولید کند. یک مطالعه آزمایشی در سال ۲۰۰۴ نشان داد علف گندم حاوی حدود ۷۰ درصد کلروفیل است، به این ترتیب افراد مبتلا به تالاسمی با مصرف علف گندم تعداد دفعات تزریق خونِ مورد نیازشان کاهش پیدا کرد. اما نمی توان نتیجه گیری کرد که کلروفیل باعث کاهش نیاز به انتقال خون می شود. دکتر کریس رینولدز، متخصص بالینی، معتقد است که این مزایا از کلروفیل به دست نمی آید بلکه از خود گیاه علف گندم بدست می آید. مشخص نیست چطور علف گندم روی گلبول های قرمز تاثیر می گذارد، اما اعتقاد بر این است که کلروفیل در تولید علف گندم نابود می شود.

۳. دفع مسمومیت و سرطان
محققان به بررسی اثرات کلروفیل و کلروفیلین بر سرطان پرداخته اند. یک مطالعه حیوانی نشان داد که کلروفیل میزان بروز تومورهای کبدی را ۲۹ تا ۶۴ درصد و تومورهای معده را ۲۴ تا ۴۵ درصد کاهش می دهد. به تازگی آزمایشات انسانی نیز صورت گرفته است، از جمله اینکه کلروفیل ممکن است مصرف آفلاتوکسین را محدود کند. آفلاتوکسین یک ترکیب شناخته شده است که باعث سرطان می شود. براساس گزارش روزنامه بین المللی بازرگانی، در حال حاضر یک آزمایش بالینی در چین در مورد اثرات کلروفیلین بر سرطان کبد وجود دارد. این آزمایش بر اساس یافته های یک مطالعه قدیمی است که در آن مصرف کلروفیلین منجر به کاهش ۵۵ درصدی بیومارکرهای آفلاتوکسین شد.

ترمیم پوست یکی از فواید کلروفیل
کلروفیل مایع می تواند با بهبود کیفیت گلبول های قرمز، خون بیشتری تولید کند

۴. کاهش وزن
یکی از محبوب ترین ادعاهای مرتبط با کلروفیل مایع، کاهش وزن است. یک مطالعه نشان داد افرادی که به صورت روزانه مکمل گیاهی سبز از جمله کلروفیل مصرف می کردند، کاهش وزن بیشتری داشتند نسبت به گروهی که مکمل مصرف نکرده بودند. محققان همچنین دریافتند که این مکمل باعث کاهش سطح کلسترول مضر هم می شود.

۵. دئودورانت طبیعی
در حالی که از دهه ۱۹۴۰ از کلروفیل برای خنثی کردن بوی های خاصی استفاده شده است، مطالعات قدیمی منسوخ شده و نتایج متفاوتی را نشان می دهند. اخیرا مطالعه ای روی افراد مبتلا به trimethylaminuria انجام گرفته است که فرد به سندرم بوی ماهی یا تریمتیلامینوریا (trimethylaminuria) مبتلا می باشد. در این مطالعه دریافتند که کلروفیلین به میزان قابل توجهی میزان ترتی الیامینین ها را کاهش می دهد.

مصرف کلروفیل چه خطراتی دارد؟

طبیعی است که کلروفیل و کلروفیلین سمی نیستند. اما در بعضی مواقع مصرف کلروفیل باعث عوارض جانبی می شود، از جمله:

  • مشکلات گوارشی
  • اسهال
  • مدفوع سبز، زرد یا سیاه که می تواند با خونریزی گوارشی اشتباه گرفته شود.
  • خارش یا سوزش، هنگام اعمال موضعی

محققان اثرات مصرف کلروفیل در زنان باردار یا شیرده را مورد بررسی قرار نداده اند، بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. همچنین ممکن است کلروفیل با داروهای مصرفی شما متناقض باشد.

منبع: What is chlorophyll

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.