گیاهان دارویی لاغری در طب سنتی

چاقی یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. اضافه وزن یا چاقی علاوه بر اینکه در ظاهر فرد تاثیر می گذارد در سلامتی او هم نقش کلیدی دارد. رژیم غذایی و ورزش دو راه اصولی و اساسی برای کاهش وزن هستند و هیچ میانبر دیگری وجود ندارد. اما راه حل ها و دستور العمل های طبیعی نیز وجود دارند که باعث می شوند زودتر به هدف نهایی خود دست پیدا کنید. انواع گیاهان دارویی لاغری در طب سنتی وجود دارند که در مطلب زیر به آن ها اشاره می کنیم:

انواع گیاهان دارویی لاغری

۱. جینسنگ
جینسنگ نامی عمومی برای هر یک از ۱۱ گیاه چند ساله با ریشه های گوشتی متعلق به جنس Panax است. در حالی که گیاه جینسنگ انوع مختلفی دارد، اما برای کاهش وزن باید دو نوع جینسنگ آمریکایی (Panax quinquefolius) و جینسنگ آسیایی یا کره ای (Panax ginseng) را حتما استفاده کنید. بزرگترین مزیت جینسنگ این است که می تواند به کاهش خستگی و افزایش انرژی و آرامش روانی کمک کند. بدون ورزش، تقریبا غیرممکن است بتوانید از یک راه سالم وزن خود را کاهش دهید. علاوه بر تقویت انرژی، شواهد حاکی از آن است که جینسنگ می تواند به کنترل قند خون کمک کند، همچنین سطح انرژی و اشتها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

۲. زردچوبه
اگر ادویه دوست داشته باشید، احتمالا طرفدار زردچوبه نیز هستید، زیرا این ادویه زرد و نارنجی پایه بسیاری از غذاها را تشکیل می دهد. کرکومین که یکی از مواد فعال موجود در زردچوبه است به نوبه خود می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و باعث کاهش بافت چربی شود.

۳. چای دارچین
قند خون تاثیر مستقیمی روی وزن دارد. اگر قند خون به حالت متعادل باشد، احتمال کمتری دارد که اشتهای ناسازگار داشته باشید، در نتیجه بدن به جای اینکه چربی را ذخیره کند، بیشتر از آن استفاده می کند.

چای دارچین یکی از گیاهان دارویی لاغری
چای دارچین به دلیل کاهش اشتهای ناسازگار یکی از گیاهان دارویی لاغری می باشد

۴. آب گل رز
گلبرگهای گل رز به عنوان یک دیورتیک بسیار ملایم عمل می کنند. دیورتیک کلیه ها را تشویق می کند تا سدیم (نمک) بیشتری را به ادرار خود اضافه کنید. این نمک زیاد به نوبه خود آب را از خون می گیرد و مقدار آب را در سیستم گردش خون کاهش می دهد. این کاهش وزن “دائمی” نیست، اما این عمل شما را تشویق می کند تا آب بیشتری بخورید و سیستم خود را تمیز و هیدراته کنید.

۵. قاصدک و نعناع بیابانی
چای قاصدک و چای نعناع یکی از گیاهان دارویی لاغری در طب سنتی است که به سلامت کبد کمک می کند. کبد یک عضو باور نکردنی است که نه تنها بدن را سم زدایی می کند بلکه نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای متابولیک دارد که بر وزن تاثیر می گذارد. با توجه به سوخت و ساز چربی، کبد پر از سلول هایی است که چربی ها را تجزیه می کند و آنها را به انرژی قابل استفاده تبدیل می کند. کبد به وزن بدن کمک می کند، زیرا نقش مهمی در مدیریت چربی ها و جذب آنها دارد. قاصدک و نعناع بیابانی به سلامت کبد کمک می کنند، زیرا دارای اجزای محافظت از هپاتوپتیک است و هپاتوپتیک از آسیب به کبد جلوگیری می کند.

۶. مریم گلی
ما در یک دنیای پر سر و صدا زندگی می کنیم، اگرچه استرس همیشه بد نیست اما بدن برای مقابله با استرس پایدار ساخته نشده است و استرس می تواند اثرات مضری بر طیف وسیعی از توابع مانند افزایش وزن و کاهش وزن داشته باشد. هنگامی که تحت استرس قرار می گیرید، بدن کورتیزول آزاد می کند. کورتیزول یک هورمون استروئید است که می تواند سطح قند خون (به این ترتیب اشتها) را به اثبات برساند و باعث شود انرژی به راحتی به عنوان چربی ذخیره شود. یک راه مقابله با استرس خوردن گیاهانی است که تاثیرات آرام بخش بر بدن و ذهن دارد. مریم گلی یک راه طبیعی برای مقابله با استرس است و وزن را کاهش می دهد.

۷. هل
هل یک ادویه معطر با عطر و طعم تند است که به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند و ممکن است توانایی بدن را برای سوختن چربی افزایش دهد. هل یک گیاه محبوب است که در آیورودا استفاده می شود، آیورودا یک سیستم جامع پزشکی و درمان طبیعی در هند است.

۸. چای سبز و زنجبیل
چای سبز برای کاهش وزن مورد بحث قرار گرفته است و برای تأیید یا رد آن، تحقیقات بیشتری لازم است. در حالی که مطالعات متفاوتی درباره اثرات چای سبز وجود دارد، اما سه عنصر اصلی در چای سبز وجود دارد که می تواند وزن کافئین، کاتچین و تانین را مدیریت کند. کافئین تنها یک افزایش کلی در سیستم بدن است و تعدادی از فرآیندهای بدن، از جمله متابولیسم را سرعت می بخشد. Catechins به عنوان فلاونوئیدهای ضد اکسید کننده در نظر گرفته می شوند و می تواند جذب لیپیدها (چربی ها) را از طریق مسیر روده کاهش دهد. تانین یک اسید آمینه در چای سبز است که باعث آزاد شدن دوپامین، شیمیایی می شود و فرد را خوشحال و آرام می کند. افزودن زنجبیل به چای سبز فرآیند هضم را بهبود می بخشد و عطر و طعم خوبی ایجاد می کند.

چای زنجبیل یکی از گیاهان دارویی لاغری
چای سبز زنجبیل یکی از گیاهان دارویی لاغری می باشد که می تواند جذب لیپیدها (چربی ها) را از طریق مسیر روده کاهش دهد

۹. فلفل سیاه و آب لیمو
فلفل سیاه و آب لیمو یک ترکیب تند است که به کاهش وزن کمک بسیاری می کند. فلفل سیاه حاوی یک ترکیب شیمیایی طبیعی به نام piperine است، که مسئول عطر و طعم تند آن می باشد. چندین مطالعه جدید نشان داده اند که پیپرین می تواند در ژن هایی تاثیر بگذارد که سلول های چربی را کنترل می کنند و در کاهش وزن نقش دارند.

۱۰. خردل
گیاه خردل، به خانواده کلم‌ ها در سبزیجات تعلق دارد. مشخص شده است که دانه‌ خردل، موجب افزایش سوخت ‌و ‌ساز به میزان ۲۵ درصد می‌شود، یعنی با مصرف آن، کالری را به شکل موثرتری می‌سوزانید.

۱۱. لوبیا
لوبیا، میوه جادویی است که به کاهش وزن کمک می کند. از آنجا که پروتئین موجود در لوبیا احساس سیری ایجاد می کند، باعث کاهش اشتها و کاهش وزن می شود. فیبر موجود در لوبیا به کاهش کلسترول نیز کمک می کند.

۱۲. آب گوجه فرنگی
شواهد بی نظیر وجود دارد که نشان می دهد آب گوجه فرنگی می تواند به کاهش وزن کمک کند. گوجه فرنگی با توجه به محتوای فیبر بالا، احساس سیری و محدودیت اشتها ایجاد می کند. دقت داشته باشید بدن برای حفظ رژیم متعادل به تمام مواد غذایی و مواد مغذی نیاز دارد، با این حال، گوجه فرنگی یک راه عالی برای کاهش وزن است.

آب گوجه یکی از گیاهان دارویی لاغری
گوجه فرنگی با توجه به محتوای فیبر بالا، احساس سیری و محدودیت اشتها یکی از گیاهان دارویی لاغری محسوب می شود

۱۳. زیره
زیره برای هضم غذا و تولید انرژی مفید است و می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، کنترل قند خون را بهبود ببخشد. این ادویه سابقه‌ طولانی در استفادۀ دارویی داشته و مشخص شده است که موجب تقویت حافظه می‌شود و از مزایای ضداسترس قوی برخوردار است. شما می توانید زیره را در انواع سوپ ها، خورش ها، سس گوجه فرنگی، سیب زمینی سرخ کرده و دیگر کالاهای پخته شده استفاده کنید.

۱۴. کتان
از سال ها پیش از دانه کتان برای کمک به بیماری های گوارشی استفاده می کردند که رابطه مستقیمی با کاهش وزن دارد. دانه های کتان دارای فیبر زیاد هستند که به کاهش کلسترول کمک می کند. همچنین ثابت شده است که دانه های کتان سطح قند خون را کاهش می دهند. با وجود فیبر زیاد، دانه های کتان یک راه طبیعی برای تنظیم حرکات روده و کمک به گسترش باکتری های روده سالم هستند، که هر دو کمک می کنند تا وزن خود را مدیریت کنید.

نکاتی درباره کاهش وزن
– عضله، بیشتر از چربی باعث اضافه وزن می شود، اما مناسب بودن و سالم بودن آن مهم تر از آن است که فوق العاده “نازک” به نظر برسد!

– هرگز تنش و استرس را به عنوان عاملی برای اضافه وزن دست کم نگیرید. در هنگام استرس بدن نمی تواند عملکرد مناسبی انجام دهد، از جمله سوختن چربی برای انرژی.

– هیچ غذای فوق العاده ای وجود ندارد. برای اینکه به کاهش وزن کمک کنید بر روی یک چیز تکیه نکنید. به یاد داشته باشید همیشه رژیم متعادل را حفظ کنید.

– قبل از خواب غذا نخورید. هنگامی که به خواب می روید، متابولیسم بدن متوقف می شود. در نتیجه خوردن غذا قبل از خواب سبب افزایش وزن می شود.

– برای رسیدن به اهداف خود یک دوست پیدا کنید. هنگامی که قدرت اراده یا انگیزه خود را از دست می دهید، یک دوست می تواند باعث انگیزه و پیشرفت شود.

– “نمک، شکر، چربی” را از زندگی خود حذف کنید. از این مواد غذایی اجتناب کنید و تاثیرات ان را در زندگی خود مشاهده کنید.

– وزن خود را کنترل کنید تا سالم بمانیدو در نهایت خوشحال باشید. به چیزهای احمقانه جامعه، توجه نکنید سعی کنید تمام تمرکز خود را روی هدف خود بگذارید.

منبع: Slimming medicinal plants

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] مطالب مرتبط: گیاهان دارویی لاغری در طب سنتی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.