بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان

آیا به دنبال مکانی برای برنامه‌ریزی یک سفر ماجراجویانه و فراموش‌نشدنی در فصل تابستان هستید؟ ما به شما خواهیم گفت که ایران عزیزمان چه کوه‌ها و غارهای سرسبز و مطبوعی دارد. اگر قصد بازدید از مناطق خوش آب و هوای این مرز و بوم در تابستانی گرم و داغ را دارید مناطق سردسیر و با آب وهوای مطبوع و خنک بهاری در تابستان از جمله شمال غرب و غرب ایران مانند آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، زنجان و گیلان زیبا خاطرات خوشی را برایتان رقم خواهند زد. ما در این مقاله به شما از زیبایی‌های یک سفر هیجان انگیز به فارس نیز خواهیم گفت. در تابستان به دلیل مهیا بودن شرایط گشت و گذار زمان بسیار خوبی برای سفر به سه قله با عظمت ایران یعنی دماوند، علم کوه و سبلان است. همچنین می‌توانید از قایق سواری در رودخانه‌های کوه‌های زاگرس و البرز نیز لذت ببرید و تنی به آب زده و ماهی بگیرید، همچنین با لذت تمام و با گوش جان به آوای زیبا و روان آب و پرندگان آوازخوان گوش دهید و از سفر خود لذت ببرید. پیاده‌روی و کوهنوردی درکوه‌های سترگ و همیشه سبز البرز، قایقرانی، دوچرخه‌سواری، صخره نوردی وسایر فعالیت‌های تفریحی چه به صورت انفرادی و چه در قالب گروه‌های گردشگری و کوهنوردی حسی عمیق از سرخوشی و کشف زیبایی‌های خلقت را برایتان به همراه خواهد آورد. با بخش گردشگری سایت زیباشهر همراه باشید تا با بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان آشنا شوید.

البرز بهشتی با آبشارهای همیشه پر تلاطم است که حسی از هیجان و لذت را به انسان می‌بخشد و برای کاشفان طبیعت سرشار از کشف ندانستن‌هاست. برای فرار از گرمای روزهای داغ تابستان در ایران، می‌توانید سفر به یکی از تنگ دره‌های البرز را برگزینید و شاهکار خدا را در این طبیعت زیبا مشاهده کنید. هر زمان که از نظر روحی و روانی آمادگی رفتن به یک سفر پرهیجان را برای خلاصی از روزمرگی داشتید، بارتان را بسته و اندکی لباس مناسب و اثاثیه کوهنوردی، کیف، کوله و کفش مناسب و مقداری خوراکی بردارید و دل به این مناطق زیبا بسپارید. اکثر سفرهای گردشگری گروهی معمولاً چند روزه هستند و شما به همراه یک راهنمای آشنا با محل، رهسپار مسیر خواهید شد.

دره چاکرود سرزمین صخره نوردان
دره چاکرود رحیم آباد، سرزمین صخره نوردان

بهترین شهر ایران برای مسافرت

دره چاکرود در دل جنگل‌های سرسبز گیلان

این دره زیبا، در دل جنگل‌های انجیر و فندق و بوته‌های تمشک در روستای سرسبز و توریستی رحیم آباد رودسر واقع شده است و سفر به این منطقه یکی از هیجان انگیزترین سفرهای گردشگری در طول عمرتان خواهد بود. این دره شامل یک دره اصلی و دو دره فرعی است و آبشارهای خروشان آن ارتفاع ۳۰ متری داشته و زیبایی مسحور کننده‌ای دارند. آبشارهای این دره شگفت انگیز، از دل دهکده کوچک به نام طیولا سرچشمه می‌گیرند و به سمت دریای خزر رهسپار می‌شوند. به خاطر داشته باشید که رفتن به منطقه و گذر از تپه‌ها و صخره‌های بلند آن، کار ساده‌ای نیست و حتما لازم است که یک فرد آشنا به منطقه را با خود به همراه داشته باشید تا در جنگل‌های اطراف گم نشوید. ورود به دره چاکرود پس از گذر از جنگل‌های سرسبز و زیبا، ورود به یک دنیای سحرانگیز است که روحتان را نوازش می‌کند و به شما آرامش می‌بخشد. این تنگه هیجان‌انگیز به دلیل عمق قابل توجهی که در برخی نقاط آن بیشتر از سایر نقاط است تنگه تاریک و دلهره آوری است که ترس را چاشنی سفر پرفراز و نشیب گذر از مسیر تنگه‌های متعدد می‌کند. اگر ماجراجویی و کشف زیبایی‌های خلقت و بهره بردن از آن، برایتان جذاب و شیرین است قطعاً شیرینی سفر به بهترین شهر ایران آنقدرها زیاد است که دلتان بخواهد دوباره به این منطقه زیبا سفر کنید. چاک رود از جمله مناطق بکر با طبیعتی سرسبز و دست نخورده است که کمتر کسی است نامش را شنیده باشد و با این منطقه آشنا باشد. این بهشت دست نخورده را به عنوان مقصد گردشگری‌تان انتخاب کنید و از زیبایی‌های سحرآمیز آن لذت ببرید. بهترین زمان برای سفر به این منطقه بکر و ناشناخته روزهای داغ تابستان است، این منطقه هوای مطبوع و خنک بهاری دارد، لذت آبتنی در روزهای گرم تابستان در رودخانه‌های خنک این منطقه سفرتان را شیرین خواهد کرد و برای علاقه‌مندان و دوستداران به سفر به مناطق با فضای باز مقصدی عالی و هیجان انگیز است.

شیوا دره یا دره مور مازندران

شیوا دره یا دره مور مازندران در دل جنگل‌های سیسنگان نوشهر واقع شده است و طبیعتی زیبا و مسحورکننده دارد که دل هربیننده‌ای را خواهد لرزاند. آبشار الاشور یکی از زیبایی‌های هیجان انگیز این منطقه است. الاشور با ۳۲ متر ارتفاع در دل جنگل‌های هیرکانی و در شیب تند شیوا دره قرار گرفته که به دره مور مازندران معروف است و یک دریاچه بسیار زیبا را خلق کرده است. گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری این منطقه به دلیل ناشناخته بودن و در دسترس انسانی قرار نگرفتن، دست نخورده باقی مانده و یکی ازجاذبه‌های تاریخی این منطقه است که ثبت ملی نیزشده است. پوشش جنگلی بکر درختان راش، ملچ، افرا و پرندگان خوش آواز و بسیار زیبای این منطقه به حق یکی از هیجان انگیزترین مکان‌های گردشگری خلقت را ساخته است. این دره عمیق در دل جنگل، یک منطقه خارق العاده ساخته و منطقه را به بهترین شهر ایران و بهشتی بر روی زمین تبدیل نموده است. این دره عمیق نام خود را از جنگل‌های مور در شمال خود گرفته است. دره مور چیزی در حدود ۴۰ آبشار پرهیجان از ارتفاع ۲ تا ۳۰ متری دارد که ۳۳ آبشار آن فصلی بوده و ۷ آبشار دیگر نیز دائمی هستند.

دره کمجل بهشت گردشگری دنیا
دره کمجل بهشت گردشگری دنیا

دره کمجل، فنی‌ترین جاذبه گردشگری مازندران

دره کمجل؛ یکی از کمتر شناخته شده‌ترین دره‌های ایران است که به واقع بهشت گردشگری دنیا و بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان محسوب می‌شود. از عمر شناخته شدن این دره بیش از یک دهه نیز نمی‌گذرد و پیمایش به این دره اصول صخره نوردی خاصی را می‌طلبد. مناظر زیبا و جذاب قلل آزادکوه و شاه پیل لذت وصف ناشدنی دارد که تا دل به راه نزده و خود به این منطقه سفر نکنید درک نخواهید کرد. این دره هیجان انگیز در موقعیت جغرافیایی N361433 و E511504 در استان مازندران و روستای سیاه بیشه واقع شده است و هر ساله علاقه‌مندان بسیاری را در فصول مختلف سال و اغلب فصل تابستان پذیرا می‌شود. این دره از نظر صخره نوردی دره‌ای سخت گذر است که به دلیل خطر وقوع سیلاب‌های ناگهانی نیز جزء مسیرهای ناایمن محسوب می‌شود و شاید به همین دلیل طبیعت آن بکر و دست نخورده و البته ناشناخته مانده است. اگر مایل به سفر به بهترین شهر ایران هستید امکانات و تجهیزات فنی صخره نوردی و یک تیم فنی با تجربه از جمله نیازهای ضروری سفر به این منطقه است.

شاهکار طبیعت در فارس

یکی از شاهکارهای طبیعت ایرانی را در فارس بیابید. قنات راغاز در استان فارس دارای مناظر خیره کننده با سنگ‌های عظیم الجثه، کوه‌هایی ستبر و آبشارهایی با آب شفاف و بسیار سرد و شگفت انگیز است. شهر فارس ۶۴ آبشار و ۱۰۰ استخر دارد که مساحتی حدود ۴ کیلومتر را شامل می‌شود و بلندترین آبشار ایران با ۶۴ متر در آن واقع شده است. آبشار راغاز را تنها می‌توانید با تجهیزات کوهنوردی و صخره نوردی تخصصی فتح کنید؛ البته می‌توانید در ابتدای فتح صخره و تا زمان رسیدن به بالای تپّه و نقطه آغاز این آبشار از کوهپایه لذت ببرید و در زیر آبشار و در استخر آن شنا کنید، اما برای رسیدن به آبشار به تجهیزات صخره‌نوردی و بستن گیره و طناب نیاز دارید تا بتوانید از پس این مسیر فنی برآیید.

غار علیصدر بهترین شهر ایران برای مسافرت
غار علیصدر بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان

غارهای تاریک و منحصر به فرد در کرمانشاه

استان کرمانشاه ایران به دلیل داشتن چندین غار منحصر به فرد و خارق العاده مانند غار پارائو؛ پایتخت غارهای ایران نام گرفته است. غوری غله یکی دیگر از غارهای باور نکردنی و هیجان انگیزی است که توصیه می‌کنیم در تور خود، سفر به این منطقه را بگنجانید. غوری غله یکی از طولانی‌ترین و زیباترین غارهای رودخانه‌ای ایران است که شکل گیری آن به بیش از ۶۵ میلیون سال پیش بازمی‌گردد. این غار توسط گروهی از محققان زیست شناس فرانسوی و انگلیسی و در سال ۱۹۷۶ و در حالی کشف شد که به دنبال گونه‌های جانوری از پستاندارانی مانند خفاش‌ها بودند. این گروه تا عمق ۶۲۰ متری غار پیش رفتند تا جایی که آب در این غار تا سقف را فراگرفته بود، این گروه تصور می‌کردند که انتهای غار همینجا است درحالی که بعدها ایرانی‌ها فهمیدند که عمق این غار ۳۱۴۰ متر بوده که این مسئله حدود ۱۳ سال بعد کشف شد. در طول مسیر این غار، شما با استالاکتیت (سنگ چکیده) متعدد در طول غار مواجه می‌شوید که با لمس هر یک، نوای زیبایی خواهید شنید که به دلیل شباهت با ساز بتهوون به آن منطقه بتهوون می‌گویند. برای تجربه یک سفر هیجان انگیز و فراموش نشدنی تابستان حتماً از جاذبه‌های تاریخی ایران نیز بازدید کنید و مطمئن باشید تجربه خنکای نسیم دلنشین این مناطق تا ابد در خاطرتان چون نگینی زرین در اوج خواهد ماند و خواهد درخشید. از جمله این مناطق:

تخت سلیمان، نگین پادشاهی ایران
تخت سلیمان، نگین پادشاهی ایران

تخت سلیمان، نگین پادشاهی ایران

تخت‌سلیمان به معنای واقعی کلمه به معنای تخت پادشاهی سلیمان در استان آذربایجان غربی است تخت سلیمان چهارمین بنای تاریخی ایران است که توسط سازمان جهانی یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است. این سازه متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است و در دوره ساسانیان از اهمیت بالایی برخوردار شد. این مجموعه در دوره قبل از اسلام به عنوان مکانی آموزشی، مذهبی و عبادی بوده و حدود ۱۸۰۰ سال پیش، تنها پادشاه ساسانی و افراد نظامی رده بالا توانستند به این آتشکده دست پیدا کنند. برخی مورخان معتقدند که حاکمان ساسانی قبل از دریافت تاج و تخت خود در آذرگوشنسب مراسم ویژه‌ای را برپا نمودند. هدف اصلی این باقیمانده تاریخی، عبادت و انجام مراسمات مذهبی پیروان زرتشت بود و نام اصلی آن آتشکده آذرگوشنسب بوده است. در این منطقه دریاچه‌ای با چشمه‌های بهاری وجود دارد که زرتشتیان معتقدند این مکان یکی از مکان‌های اصلی روی زمین است که انرژی‌ها با هم ادغام می‌شوند و این دریاچه را مقدس نموده‌اند. یک واقعیت جالب و افسانه‌ای که در مورد این منطقه وجود دارد این است که این دریاچه در طول تابستان و زمستان یک دمای ثابت و یکسان دارد که به نوبه خود باعث گردشگرپذیر شدن این منطقه شده است.

کوه بیستون، روایتگر عاشقانه‌های شیرین و فرهاد

آیا در مورد داستان عاشقی شیرین و فرهاد شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید این داستان باعث شهرت کوه بیستون در میان ایرانیان و صد البته جهانیان شده است؟ پیش از ترجمه کتیبه‌ها و نقوش بیستون توسط اروپایی‌ها، افراد محلی معتقد بودند که حکاکی‌ها حکایت از داستان عاشقی شیرین و فرهاد دارد و روایتگر عاشقانه‌های این دو عاشق دل سوخته است. داستان عاشقانه و غم انگیزی که روایتگر زندگی دو عاشق به هم نرسیده است که شاعر بزرگ فارسی به نام نظامی گنجوی راوی آن بوده است. برج آرامش کوه بلند بیستون زیبایی‌های خارق‌العاده سنتی- باستانی دارد که حس خوبی را به انسان می‌بخشد، این حس برای یک ایرانی دوستدار فرهنگ و تمدن غنی نشانه‌ای از اقتدار پادشاهان ایرانی در قدرتمندترین امپراتوری‌های جهان است. بیستون روایت یک داستان افسانه‌ای است که کمتر کسی است آن را نشنیده باشد. داستان با مرگ غم انگیز فرهاد عاشق به پایان می‌رسد و از شیرین و فرهاد عاشق و معشوقی با شهرت جهانی ساخته است. برخی مردم هنوز هم اعتقاد دارند صدای تبر فرهاد را در کوه می‌شنوند. کتیبه‌های موجود در کوه از پیروزی داریوش بر گرمات حکایت می‌کند، یک جادوگر از قوم مادها که منجر به شورش علیه پادشاه پارسی شد به عنوان یکی از مهمترین و مشهورترین اسناد در تاریخ هخامنشی و البته جهانی شناخته شد. بیستون یک سند با ارزش تاریخی نه تنها برای ایرانیان بلکه برای جهانیان است، زیرا تنها سند رسمی است که حاکمیت و استقرار مجدد بزرگترین امپراتوری جهان توسط داریوش اول را نمایش می‌دهد که درسال ۲۰۰۶ به عنوان میراث جهانی ثبت نهایی شد.

گنبدسلطانیه مشهور به تاج محل ایران
گنبدسلطانیه مشهور به تاج محل ایران

گنبدسلطانیه، مشهور به تاج محل ایران در زنجان

پاپ آرتور اوفام ساختار گنبد سلطانیه در زنجان را به تاج محل تشبیه می‌کند، در واقع گنبد سلطانیه گنبدی از سنگ‌های قیمتی در زنجان است که از جمله بزرگترین بناهای تاریخی در ایران و سومین در جهان است. شهر تاریخی سلطانیه زمانی پایتخت سلسله ایلخانی مغول و بزرگترین گنبد آجری جهان را در خود جای داده است. گنبد سلطانیه گنبدی ۵۰ متری از میراث جهانی به بلندای پرعظمتی از سنگ‌های ارزشی است که بر روی یک پایه هشت ضلعی نشسته است. خدابنده در ابتدا شِمَن بود و چندین بار دین خود را تغییر داد و زمانی که به اسلام شیعه گروید نام خود را محمد نهاد. سلطان محمد میخواست سلطانیه را به یک شهر مشهور دنیا تبدیل کند و از این جهت دستور داد گنبد سلطانیه را بسازند، این بنا دارای معماری بی‌بدیل در داخل و خارج است و شما از وسعت بی‌نظیر سازه و همچنین از تزیینات شگفت انگیز و خارق العاده آن مبهوت خواهید شد. نمای بیرونی گنبد با کاشی‌های فیروزه‌ای پوشانده شده و چون آسمان آن را آبی و قوی جلوه می‌دهد. هشت مناره باریک گنبد را احاطه کرده‌اند و پرتوی نوری که از پنجره‌های کوچک و بزرگ سازه عبور می‌کنند صحنه‌های زیبا و باتلالویی نورانی و رویایی را در هر ساعت از روز ایجاد کرده است و همچنین به عنوان یک ساعت نوری عمل می‌کند.

تبریز، دومین شهر تاریخی ایران و پایتخت فرش دستباف

تبریز دومین شهر قدیمی ایران و پایتخت فرش دستباف و خیره کننده ایرانی در مسیر جاده ابریشم است که از قدیم نقطه وصل شرق و غرب بوده است. تبریز محل بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است. بازار تبریز به دلیل ارزش والایی که در تاریخ و فرهنگ ایران دارد در سال ۲۰۱۰ ثبت یونسکو شد. این مجتمع فرهنگی اجتماعی طی قرن‌ها با طاق‌های آجری زیبا و دیواره‌ها و سقف‌هایی که جلوه‌ای از فرهنگ و تمدن ایرانی است چون نگینی در تمدن ایران می‌درخشد. این بهشت زیبا دست بافته‌های زنان و مردان پرتلاش ایرانی یعنی فرش را به جهانیان می‌شناساند و ادویه‌های معطر آن طعم دهنده غذاهای ایرانی است. از آنجا که بازار در فرهنگ ایرانی نقش اساسی در توسعه شهری دارد و همچنین قطب اقتصادی جامعه است و مکانی برای فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی در طول تاریخ بوده و معماری باشکوه بازار قدیم تبریز با سالن‌های گنبدی شکل و کاروانسراهای متعدد سفر پرهیجان و پرخاطره تابستانی را برایتان رقم می‌زند. در سفر خود به تبریز حتما کوفته تبریزی را امتحان کنید کوفته تبریزی غذای پرگوشت فوق العاده خوش طعم مانند کباب با سس مخصوصی است که حتما آن را با سس مخصوص کوفته تجربه کنید. آیا آماده رویارویی با یک منطقه نادر از شگفتی‌های طبیعی درجهان هستید؟ یک دهکده توریستی به شکل خانه‌های مخروطی بستنی شکل و قرار گرفته در صخره‌های دور افتاده از جمله مکان‌های دیدنی است که قطعاً سفر به آن را به شما توصیه می‌کنیم. سنگ‌های مخروطی شکل که از فوران آتشفشانی کوه سهند طی هزاران سال شکل گرفته‌اند و قسمت‌های نرم‌تر و خاکی‌تر به خانه‌های قیفی شکل روی آن بنا شده‌اند. خانه‌های گلی شکل با خنک نگه داشتن محیط درونی خانه در تابستان و گرم نگه داشتن آن در روزهای سرد زمستان یک منبع انرژی گرمایشی و سرمایشی دو منظوره است.

دهکده روستایی کندوان
روستای کندوان بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان

دهکده روستایی کندوان

هم اکنون حدود هفتصد سال است که انسان درون این دهکده تاریخی سکنی گرفته است و هر یک از این سازه‌های مخروطی شکل که کاران نامیده می‌شوند یک خانه روستایی برای اهالی روستا و یک آغول برای حیواناتشان شده است. در دل طبیعت سرسبز روستای کندوان رودخانه‌های فصلی جریان دارند که از عمق زمین می‌جوشد و آب مصرفی اهالی روستا را تامین می‌کنند، این رودخانه‌ها سرشار از مواد معدنی با ارزشی هستند که درمان کننده مشکلات کلیوی بوده و سنگ کلیه را بر طرف می‌کنند. پس از حمله مغول‌ها مردم این منطقه در درون این خانه‌های مخروطی شکل زندگی خود را آغاز نمودند. منطقه حفاظت شده ارسباران در روستای کندوان واقع در شمال ایران و در مرز ارمنستان و آذربایجان دارای مناظری زیبا با ۲۳۵۰۰ عشایری است که در مناطق مختلفی از آن در صلح و صفا روزگار می‌گذرانند. این منطقه دارای کوه‌ها، جنگل‌ها، چمنزارهای کوهستانی بسیار، رودخانه‌ها و چشمه‌های همیشه جاری و پرآب بی‌شماری است که هر یک جاذبه گردشگری خاص خود را دارند. استراحتگاهی با ۲۳۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا بازمانده ویرانه‌های بنای تاریخی قلعه بابک از دوره ساسانی، میراثی ملی و گرانبها است که زمانی مکان زندگی یکی از مشهورترین و قابل احترام‌ترین قهرمانان ملی ایران یعنی بابک خرمدین بوده است. این قلعه مستحکم در جنگل‌های دیدنی ارسباران و با چشم اندازی بسیار زیبا و دره‌های عمیق احاطه شده که تنها با یک جاده باریک می‌توان به آنجا رسید. پس از طی یک جاده پر پیچ و خم و باریک به قلعه مستحکم می‌رسید که مکانی بسیار قوی و استراتژیک برای نیروهای بابک در نبرد با اعرابی بوده که می‌خواستند به ایران حمله کنند.

شما در این مقاله تنها با بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان آشنا شدید اما ایران زیبا از نظر گستره مناطق گردشگری آن چنان پر تنوع و بی‌نظیر است که غافلگیر می‌شوید. مکان‌هایی شگفت انگیز با طبیعتی بسیار زیبا و چهار فصل که اغلب آنها ثبت جهانی شده‌اند و همچنین معماری خیره کننده سنتی که امروزه تلفیقی از سنتی و مدرنیته شده است حاصل دستان پرتوان معماران ایرانی است که سال‌ها تلاش نمودند در کنار مدرنیته سنت را نیز حفظ کنند. همچنین ذخایر بیولوژیکی، دریا، دشت، آبشارها و حتی سه جزیره، همگی اینها باعث شده‌اند سفر شما به ایران در تابستان دلنشین و خاطره انگیز باشد.

منبع: guide summer tour iran

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.