درمان شوره سر با روغن زیتون

شوره سر یا درماتیت یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی است که معمولا گریبان‌گیر اکثر افراد در طول زندگی می‌شود. شوره سر علاوه بر اینکه چهره فرد را زشت کرده و تاثیر بدی بر شخصیت و جایگاه اجتماعی فرد می‌گذارد منجر به ریزش مو و طاسی تدریجی سر نیز می‌گردد. درمان و پیشگیری از شوره سر اغلب هزینه زیاد و سیر درمان تدریجی داشته و نیازمند یک پیگیری مستمر خواهد بود. شاید هیچ‌کدام از این درمان‌ها نتوانند هیچ مشکلی را حل کنند و در حقیقت یک نتیجه قطعی ۱۰۰ درصدی نداشته باشند و تنها به کنترل آن بپردازند. شوره سر ممکن است به دلیل استحمام زیاد، کاهش سطح چربی پوست سر و در نهایت خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر باشد، اگرچه عوامل دیگری همچون اگزما و رشد قارچ‌های مخمری نیز باعث شوره سر در فرد می‌شوند. هدف ما از نوشتن این مقاله به هیچ عنوان توصیه روش‌های درمانی کلینیکی و یا معرفی داروهای شیمیایی و انواع و اقسام شامپوهای موجود در بازار نبوده است بلکه هدف ارائه روش‌هایی جهت درمان شوره سر می‌باشد.

۱- روغن زیتون؛ درمان شوره سر

پای ثابت درمان‌های خانگی روغن زیتون است که همچنان در میان بهترین‌ها سرآمد است. روغن زیتون در طب سنتی و اسلامی پای ثابت ماجراست و تقریباً در رفع بیشتر امراض از بدن کاربرد حیرت انگیزی دارد. تنها کافی است شب هنگام موهای خود را روغن زده و با دستمالی آن‌ها را تا صبح گرم نگه دارید؛ این روش قطعاً معجزه گر رفع شوره سر و البته کاهش ریزش مو و استحکام تارهای ضعیف مو می‌باشد. علاوه بر تاثیر سازنده‌ای که روغن زیتون در رفع شوره سر دارد؛ روش‌های دیگری نیز برای رفع و درمان شوره سر وجود دارند که پایه همگی آنها استفاده از روغن زیتون همراه با ماده موثر دیگری است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

۲- ترکیب روغن زیتون و عسل

این ترکیب بی‌نظیر و شفا بخش علاوه بر رفع شوره سر در درمان بسیاری از دردها نیز موثر است. در استفاده از این روش مقداری روغن زیتون را به همراه ۱/۵ مقدار عسل مخلوط نموده و زمانی که قوام لازم را پیدا کرد؛ مخلوط بدست آمده را برای مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بر روی کف سر و ساقه موها مالش دهید. در نهایت ترجیحاً با آب خالی و یا شامپوی سبک موها را آبکشی نمایید. برای کسب نتیجه بهتر می‌توانید از این ترکیب ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

روغن زیتون و عسل برای درمان شوره سر
روغن زیتون و عسل علاوه بر رفع شوره سر در درمان بسیاری از دردها نیز موثر است

۳- روغن زیتون و تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل وجود انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز موی سر، یک منبع غنی از مواد معدنی و ویتامین‌های گروه B نیز بوده و همچنین سرشار از پتاسیم است که برای رشد بدن مفید است. روغن زیتون به دلیل تقویت کوتیکول‌های مو از ریزش مو جلوگیری کرده و منجر به تقویت و استحکام بیشتر تارهای مو می‌گردد. ترکیب بی‌نظیر این دو مادۀ معجزه‌گر می‌تواند علاوه بر رفع شوره سر و خشکی موها به تقویت ساختار مو و رشد بیشتر آن کمک کند.

جهت استفاده از این روش:
۱- در ابتدا مقدار مناسبی از روغن زیتون (۲ تا ۳ قاشق) را به همراه ۲ تا ۳ عدد زرده تخم‌مرغ مخلوط نموده و بر پوست سر بمالید.
۲- گرما فعالیت سلولی را افزایش می‌دهد؛ از یک کلاه جهت گرم نگه داشتن و پوشاندن موها استفاده کنید.
۳- پس از ۳ تا ۵ ساعت استراحت آن را با آب و شامپوی ملایم شستشو دهید.
۴- این کار را به مدت تقریبی ۶ ماه و هفته‌ای ۲ بار انجام دهید؛ از تاثیر بی‌نظیر آن بر رفع شوره سر و افزایش رشد موهایتان شگفت زده خواهید شد.

۴- ماسک روغن زیتون و آووکادو

آووکادو یک آبرسان قوی مو است و از آنجایی که شوره سر به دلیل خشکی پوست سر صورت می‌گیرد آووکادو جهت رفع و درمان آن گزینه بسیار مناسبی است. از طرفی اگر با یک ماده مقوی دیگر همچون روغن زیتون ترکیب شود یک ترکیب درمانگر قوی جهت درمان بسیاری از امراض پوستی از جمله درماتیت، اگزما، خارش پوست سر و همینطور رفع شوره می‌شود.

جهت استفاده از این روش:
۱- یک آووکادو تهیه نموده و سه قاشق غذاخوری روغن زیتون به همراه دو قاشق روغن نارگیل و زرده تخم مرغ و در صورت امکان عسل را با هم در مخلوط کن بریزید.
۲- ترکیب به دست آمده را به صورت یکدست و برای مدت ۳۰ دقیقه روی پوست سر مالش دهید.
۳- از این معجون بی‌نظیر هفته‌ای ۲ تا ۳ بار به صورت مداوم و در طول زمان ۳ تا ۶ ماه استفاده کنید. قطعا به دلیل خاصیت آبرسانی قوی که دارد در رفع شوره سر بسیار موثر بوده و ترکیب ایده‌آلی خواهد بود.

ماسک روغن زیتون و آووکادو برای درمان شوره سر
آووکادو جهت رفع و درمان شوره سر گزینه بسیار مناسبی است

۵- ترکیب تمامی روغن‌های گیاهی از جمله روغن زیتون، نارگیل، کرچک، بادام و روغن اسطوخودوس

روغن‌های طبیعی در طب سنتی همیشه مورد توجه بوده‌اند. پیشینیان ما برای درمان بسیاری از امراض و رفع دردهای مزمن بدن از ترکیبات گیاهی و روغن‌های طبیعی همچون روغن زیتون استفاده می‌کردند. روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، بادام و روغن کرچک به دلیل خاصیت رطوبت رسانی بالای آنها جهت حفظ شادابی، سرزندگی،سلامت و تقویت موها گزینه بسیار مناسبی هستند. یک استکان ترکیب این روغن‌ها درمان هر دردی و رفع کننده هر نوع مشکل پوستی است.

جهت استفاده از این روش:
۱- یک لیوان ترکیب این روغن‌ها را گرم نموده و سپس روی کل پوست سر بمالید و ماساژ دهید.
۲- ترجیحاً برای کسب نتیجه قطعی‌تر موها را با یک کلاه پوشانده و گرم نگه دارید و صبح نیز موها را آبکشی نمایید. یقینا خواهید دید که چگونه شوره سرتان محو گشته و موهایی درخشان و صاف‌تر خواهید داشت.

۶- روغن زیتون و سرکه سفید

سرکه سفید به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی یک درمانگر عالی جهت رفع شوره‌های سر است. این ماده حاوی آنزیم‌های متعدد و پتاسیم بوده که همگی در جهت رفع خشکی پوست، خارش و اگزما موثرند.

جهت استفاده از این روش:
۱- مقداری سرکه سفید را با مقداری روغن زیتون به نسبت مساوی ترکیب نموده و به خوبی مخلوط کنید.
۲- مخلوط را روی پوست سر گذاشته و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه مرتباً ماساژ دهید
۳- پس از این مدت موها را آبکشی نموده و با یک شامپوی ملایم بدون سولفات مانند شامپو بچه شستشو کرده و آبکشی نمایید. از این ترکیب ۲ تا ۳ بار در طول هفته استفاده نموده تا شوره به طور کل حذف گردد.

روغن زیتون و نارگیل برای درمان شوره سر
روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، بادام و روغن کرچک برای سلامت و تقویت موها گزینه بسیار مناسبی هستند

۷- ترکیب روغن زیتون، ماست و روغن نارگیل

از آنجایی که ماست دارای خاصیت پروبیوتیک و ضد قارچی مفید بوده و یک ترکیب ایده آل جهت پاکسازی و همچنین از بین بردن باکتری‌ها از سطح پوست است، می‌تواند در کنار روغن زیتون و روغن نارگیل (که سرشار از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و اسید سوریک است) به آسانی به درون پوست سر نفوذ کرده و علاوه بر مرطوب کنندگی قوی به کاهش قارچ و میکروب‌های پوست سر کمک کند.

جهت استفاده از این روش:
۱- سه تا چهار قاشق ماست را به همراه همان مقدار روغن زیتون و روغن نارگیل مخلوط کرده و ترکیب به دست آمده را روی موها و کف سر ماساژ دهید و با یک کلاه موها را بپوشانید.
۲- پس از حدود ۲ تا ۳ ساعت موها را آبکشی کنید. در همان جلسه اول به سطح تاثیر این مواد در کاهش شوره سر پی خواهید برد.

۸- ترکیب روغن زیتون، الوئه ورا و خاک رس

آلوورا با خاصیت فراوان و ارزش تغذیه و پزشکی دارویی بالای خود یکی از مواد پر کاربرد در زمینه تولید محصولات آرایشی در دنیا است و به دلیل اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون در درمان و زیبایی موهای فرسوده و خشک بسیار موثر است. همچنین آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این گیاه با حذف سلول‌های مرده پوست از سطح سر و رشد موها عملاً سلول‌های مرده پوست را از سطح سر جدا نموده و در یک مرحله شوره سر را از بین می‌برد. خاک رس نیز به دلیل خاصیت چربی زدایی و همچنین حفظ ساختار و تقویت موی سر به عدم ریزش آن کمک نموده و در کنار روغن‌های دیگر ترکیب بی‌همتایی خواهد شد.

جهت استفاده از این روش:
۱- پنج قاشق آلوئه ورا به همراه یک قاشق خاک رس و یک قاشق روغن زیتون اصل را ترکیب نمایید.
۲- این مواد را بر روی سر بگذارید و پس از ۳۰ دقیقه از نتیجه به دست آمده غافلگیر شوید.

روغن زیتون و زردچوبه برای درمان شوره سر
ترکیب روغن زیتون و زردچوبه منجر به حفظ زیبایی، شادابی و لطافت موها شده و در درمان شوره سر مفید است

۹- روغن زیتون و زردچوبه

اثر ضد قارچی و ضد عفونی کنندگی زردچوبه غیر قابل انکار است. شوره‌سر نوعی فعالیت قارچی و عفونی بر روی پوست سر و یکی از معضلات بزرگ انسانی است که در ابتدا منجر به خارش پوست سر و در نهایت ریزش مو و در صورت عدم پیگیری و رفع مشکل منجر به طاسی سر می‎شود. ترکیب این دو ماده منجر به حفظ زیبایی، شادابی و لطافت موها شده و در درمان شوره سر مفید است.

جهت استفاده از این روش:
۱- یک قاشق پودر زردچوبه را به همراه دو قاشق روغن زیتون داخل کاسه ریخته و خوب هم بزنید.
۲- ترکیب به دست آمده را حدود ۳۰ دقیقه بر روی پوست سر و موهایتان قرار دهید.
۳- هر ۲ دقیقه یکبار موها را ماساژ داده و گرم کنید این کار را ۳ تا ۴ بار در هفته انجام دهید.

۱۰- روغن زیتون و شنبلیله

دانه‌های شنبلیله دارای مواد مغذی بسیاری همچون نیکوتینیک و پروتئین بوده که همگی جهت رفع شوره سر، ریزش مو، جلوگیری از خشکی موها و همچنین پوست سر مفید و موثر هستند.

جهت استفاده از این روش:
۱- دو قاشق شنبلیله را به همراه نصف فنجان روغن زیتون مخلوط نمایید.
۲- همچون ماسکی روی موها قرار دهید.
۳- شنبلیله را شب قبل خیسانده و صبح آنرا له کنید.
۴- از این ترکیب هر روز میتوانید استفاده کرده و از نتایج آن بهره‌مند شوید.

منبع: Treat dandruff with olive oil

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.