فواید سفیده تخم مرغ برای بدنسازی

عضله سازی به همان راحتی که فکر می‌کنید نیست و دقیقاً به همین دلیل است که در باشگاه‌های ورزشی جهت یک عضله سازی بدون بازگشت یک رژیم غذایی ویژه را برایتان در نظر می‌گیرند زیرا غذاهای مصرفی‌تان به اندازه تمرین در باشگاه بدنسازی مهم است. تخم مرغ یکی از کامل‌ترین و در واقع همه کاره‌ترین غذاهای موجود در بدنسازی است که نقش بسیار ارزشمندی در یک رژیم غذایی سالم برای همه افراد بخصوص ورزشکاران دارد. سفیده تخم مرغ سرشار از کلسیم و پروتئین است؛ همانطور که می‌دانید برای عضله سازی و سفت شدن ماهیچه‌ها پروتئین یکی از ملزومات و نیازهای اساسی رشد عضلات بدن به خصوص در ورزشکاران و بدنسازان است. البته زرده تخم مرغ پروتئین کمتری داشته و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است و همچنین زیاده روی در خوردن زرده تخم مرغ برای کبد بسیار مضر است و دقیقا به همین دلیل اکثر متخصصان تغذیه و مربیان بدنسازی یک رژیم عاری از زرده و غنی از سفیده را به اکثر بدنسازان و ورزشکاران توصیه می‌کنند.

پروتئین، اساسی‌ترین عنصر و فراوان‌ترین ماده بعد از آب در بدن انسان است و قسمت عمده بدن او با آن تشکیل می‌شود و دقیقا به همین دلیل است که می‌گویند بخش بسیار مهمی از رژیم غذایی هر فردی را پروتئین تشکیل می‌دهد.

مصرف سفیده تخم مرغ برای بدنسازی
سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین‌های سولفوردار بوده که در جریان تولید هورمون‌ها در بدن نقش اساسی دارد

سفیده تخم مرغ منبع غنی از ویتامین‌ها

پروتئین سفیده تخم مرغ چیزی در حدود ۳ گرم پروتئین خالص است که حاوی تمامی اسیدهای آمینه اساسی مورد نیاز بدن شامل لیزین، لوسین، والین، میتونین، فنیل‌آلانین، آرژین، تریپتوفان و همچنین ویتامین‌های A ،E ،K ،B12، ریبوفلاوین و همچنین سرشار از اسید فولیک، آهن، زینک و کلسیم است که همگی این مواد در ساخت ماهیچه و عضله سازی نقش اساسی دارند. آرژنین موجود در سفیده تخم مرغ به دلیل خاصیت افزایشی در تولید نیتریک اسید (که عامل اتساع عروق خونی است) جریان خون در عضلات را تقویت می‌کند و همچنین به انتقال اکسیژن، مواد مغذی و هورمون‌های آنابولیک جهت تقویت سطح انرژی در طول تمرین، ریکاوری عضلات و نهایتاً عضله سازی بیشتر، کمک خواهد کرد.

سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین‌های سولفوردار بوده که در جریان تولید هورمون‌ها در بدن نقش اساسی داشته و همچنین رشد عضلانی را تقویت می‌کند. یکی از سریع الهضم‌ترین پروتئین‌های موجود در پروتئین، سفیده تخم مرغ است که علاوه بر جذب سریع‌تر توسط ماهیچه‌ها، تولید پروتئین در آنها را نیز تحریک کرده و از تجزیه عضلات نیز جلوگیری می‌کند. بدنسازانی که به دنبال جمع نمودن عضلات هستند، به ویژه زمان‌هابی که نیاز به انرژی بالایی برای رشد دارند اما اشتهای کافی برای خوردن مواد غذایی پرانرژی ندارند به علاوه به اندکی چربی در مواد غذایی نیز نیاز دارند، تخم مرغ را عامل مهمی در تقویت عضلات می‌شناسند. تخم مرغ حاوی کلسترول است اما به طور کلی ثابت شده که کلسترول موجود در رژیم غذایی منجر به افزایش سطح کلسترول خون نخواهد شد و سفیده تخم مرغ به راحتی هضم و جذب عضلات بدن می‌شود و این امر در تهیه رژیم متعادل برای بدنسازان بسیار حائز اهمیت است.

تخم مرغ یک عضله ساز لاغرکننده
محققان دانشگاه سنت لوئیس آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که برای صبحانه خود تخم مرغ می‌خورند نسبت به افرادی که صبحانه دیگری از یک شیرینی با همان میزان کربوهیدرات مصرف می‌کنند، در طول روز کالری کمتری مصرف می‌کنند. در ادامه این تحقیق هم این تیم تحقیقاتی نشان داد زنانی که در طول یک دوره ۱۲ هفته حداقل پنج بار در هفته تخم مرغ را در وعده صبحانه خود مصرف می‌کردند چیزی در حدود ۶۵ درصد وزن بیشتری از دست دادند و ۳۴ درصد نیز اندازه دور کمرشان کاهش یافت و تناسب اندام ایده‌آل‌تری نسبت به آنهایی داشتند که تخم مرغ را حذف می‌کردند.

سفیده تخم مرغ و ترمیم عضلات آسیب دیده
میزان تخم مرغ مصرفی هر فرد، به میزان تناسب اندام او بستگی دارد

مصرف چه میزان سفیده تخم مرغ برای بدنسازی موثر است؟

در حقیقت میزان تخم مرغ مصرفی هر فرد، به میزان تناسب اندام او بستگی دارد و این امر در نتیجه ارزیابی یک مربی بدنساز حرفه‌ای از میزان ذخیره چربی بدن شما و همچنین عضلات شما خواهد بود؛ اما به طور کلی شما می‌توانید ۱۲ تا ۱۵ عدد سفیده تخم مرغ و یا ۲ تا ۴ عدد تخم مرغ کامل را در طول روز و پس از تمرین مصرف کنید، البته اگر در وزن ایده‌آل قرار دارید اما در شرایطی که باید از میزان چربی بدن خود کم کرده و عضلات خود را تقویت نمایید، بهتر است ۶ تا ۸ سفیده تخم مرغ را در طول روز مصرف کرده و از زرده آن به طور کلی صرف نظر نمایید.

سفیده تخم مرغ و ترمیم عضلات آسیب دیده

بدنسازان از این جهت باید پروتئین بیشتری نسبت به سایر افراد دریافت کنند، زیرا آنها با برداشتن وزنه‌های سنگین به بافت‌ها و رشته‌های پروتئینی بدن خود آسیب رسانده و نیاز اساسی دارند که این رشته‌های پروتئینی دوباره ترمیم و بازسازی شوند تا بر حجم عضلات و توده‌های عضلانی آنها افزوده شود. میزان مصرف سفیده تخم مرغ به عنوان منبع غنی از پروتئین، باید با ارزیابی میزان فعالیت روزانه، وزن بدن و همچنین مکمل غذایی مصرفی در طول روز در نظر گرفته شود، اما هر ورزشکار می‌تواند خود نیز با ارزیابی موارد بالا نسبت به هر کیلوگرم از وزن بدن خود روزانه ۴ الی۱۰ گرم پروتئین مصرف کنند که با اختصاص ۳ گرم پروتئین در هر سفیده تخم مرغ می‌توان گفت که روزانه ۲ تا ۴ عدد سفیده کفایت می‌کند.

منابع: The benefits of egg whites

Egg whites for bodybuilders

The effect of egg white on bodybuilding

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.