عوارض تزریق ژل در چانه

ژل‌های پرکننده و حجم دهنده چانه یک روش درمانی آرایشی و زیبایی برای کسانی است که به دنبال تغییر در ساختار و زاویه چانه و اضافه کردن حجم آن هستند و همچنین می‌خواهند زاویه فک صورت خود را با سایر اعضای صورت متقارن و هماهنگ سازند. انواع پرکننده‌ها و ژل‌های تزریقی معروف به فیلرهای پوستی برای معالجه تعدادی از مشکلات زیبایی ناحیه صورت و پوست چانه از جمله چال و گودی‌های عمیق چانه، چانه تیز و یا کوچک به کار می‌روند. در ادامه عوارض تزریق ژل در چانه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ژل‌های تزریقی چانه چه هستند؟

ژل‌های تزریقی چانه یا پرکننده‌های پوستی انواعی از ژل‌های تزریقی هستند که جهت اضافه نمودن به ساختار چانه، بزرگ و تغییر شکل دادن چانه و فک پایین و همچنین برای افزایش زیبایی فرد استفاده می‌شوند. ژل‌های پرکننده صورت از مواد طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شوند که برای پر کردن خطوط ریز ناشی از پیری و افزایش سن، تاثیرات نامناسب آلودگی بر روی پوست، رفع چین و چروک‌های عمیق و صاف و جوانسازی پوست صورت تزریق می‌شوند. مواد فیلر یا ژل می‌تواند با تقویت خطوط فک پایین و چانه، نما و زیبایی آن را دو چندان نمایند. برخی از مواد پرکننده یا ژل‌ها ماندگاری بیشتری نسبت به سایر ژل‌ها دارند به عنوان مثال انواع فیلر‌های مصنوعی تزریقی به تجربه ثابت کرده‌اند که تاثیرات درمانی طولانی‌تری داشته‌اند. سایر مواد پرکننده صورت مانند پرکننده‌های حاوی اسید هیالورونیک HA به دلیل تاثیرات جذبی که در طول زمان و به دلیل تشابه با مواد و ساختار سازنده صورت دارند جذب صورت شده و به مرور زمان از صورت ناپدید می‌شوند، به همین دلیل تزریق ژل‌های اسید هیالورونیک باید طی چند دوره تکرار شود و تاثیر طولانی مدتی ندارد اما عوارض بسیارکمتری دارد.

بهترین فیلرها و پرکننده‌ها در ناحیه چانه

برخی از پرکاربردترین ژل‌ها برای تزریق در ناحیه چانه، پر کننده‌های ژلی مبتنی بر ساختار هیالورونیک اسید HA مانند ژئودرم ولوما Juvederm voluma و رستیلن دفاینذ restylane defyneها هستند. از آنجایی که هیالورونیک اسیدها به طور طبیعی در بدن و در ناحیه پوست صورت تولید می‌شوند تطابق ساختاری بیشتری با پوست صورت داشته، بنابراین عوارض کمتری نیز ایجاد می‌کنند. نتایج تزریق ژل ژئودرم juvederm سریع قابل مشاهده است اما با استفاده از انواع ژل‌های رستیلنی restylaneal ممکن است تا کسب نتیجه مطلوب و قابل مشاهده چند روزی طول بکشد تا فرد نتیجه کامل آن را بر روی صورت خود مشاهده نماید. به طور کلی درمان‌های ژل‌های رستیلن در حداکثر زمان ۱۲ ماهه بوده است این در حالی است که تزریق ژئودرم حتی می‌تواند تا ۲ سال نیز ادامه یابد و اما ژل‌های مصنوعی مانند رادیس radiesse با مواد و ساختار هیدروکسیلا پاتیت کلسیم CaHA و ژل مصنوعی اسکالپترا sculptra ساخته شده با مواد اسید پلی L لاکتیک pLLA در رفع نازیبایی‌ها و نامتقارنی‌های ناحیه چانه و فک موثر هستند. این مواد بیشتر از پرکننده‌های مبتنی بر هیالورونیک اسیدها هستند طول مدت زمان اثر برای ژل‌های مصنوعی رادیس بین ۹ تا ۱۵ ماه و برای ژل‌های اسکالپترا تا ۲ سال گزارش شده است. یک مطالعه جدید نشان داده است که هیالورونیک اسیدها یا هیدروکسیلا پاتیت کلسیم‌ها هر دو برای تقویت و رفع چین و چروک و خطوط و ناهمواری‌های چانه و فک بی‌خطر و موثر هستند و در افزایش زیبایی و رفع ناهمواری‌های چانه در فرد آسیب دیده بر اثر تصادف و یا هر عامل دیگری بسیار مورد استفاده هستند.

عوارض تزریق ژل در چانه
ژل‌های تزریقی چانه یا پرکننده‌های پوستی جهت اضافه نمودن به ساختار چانه استفاده می‌شوند

چه کسانی کاندید استفاده از ژل در ناحیه چانه هستند؟

افراد بالای ۲۱ سال که تمایل به زاویه سازی خطوط فک خود را دارند به گونه‌ای که بر زیبایی آن‌ها تاثیر مضاعفی بگذارد و یا افرادی که می‌خواهند به رفع خطوط ریز ایجاد شده در چانه و رفع چین و چروک‌های اطراف چانه بپردازند گزینه‌های خوبی برای پر کردن نازیبایی‌های اطراف چانه توسط ژل‌های تزریقی پرکننده جهت رسیدن به زیبایی و طراوت و جوانی بیشتر هستند، البته این گونه افراد باید از جهت سلامتی نیز به طور کلی ارزیابی شوند این که هیچ گونه حساسیتی به مواد تزریقی نداشته باشند، سیگار نکشند و باید شرایط مراقبتی پس از تزریق را برای مراقبت از تزریق انجام شده داشته باشند.

آنچه که ژل در ناحیه چانه نمی‌تواند انجام دهد؟

فیلرها و ژل‌های تزریقی در ناحیه چانه نمی‌توانند پوست یا چین و چروک‌های عمیق و شدید پوستی را به صورت کامل رفع نمایند اما اینگونه پرکننده‌ها برای درمان انواع نامتقارنی و به اصطلاح کجی و نا فرمی ظاهری چانه، بهترین گزینه هستند. البته این مورد هم تا جایی ممکن است و اگر فرد یک چانه پر و بزرگتر از حد معمول بخواهد آن وقت گزینه‌های دیگری مانند جراحی کاشت پروتز چانه به فرد پیشنهاد می‌گردد.

در طول انجام تزریق ژل در چانه چه اتفاقی می‌افتد؟

تزریق ژل در چانه مانند سایر نقاط بدن و سایر روش‌های تزریقی ژل در پوست است این تزریق توسط یک متخصص زیبایی صورت و به صورت سرپایی انجام می‌شود و برای این کار بیهوشی کامل لازم نیست یک بی‌حسی موضعی کفایت می‌کند. درابتدا متخصص زیبایی پوست ناحیه مورد تزریق را ضدعفونی کرده و با بی‌حسی‌های موضعی مانند لیدوکائین قبل از شروع تزریق بی‌حسی را اعمال می‌کند در برخی موارد نیز بنا به صلاحدید پزشک بی‌حسی در ماده و سرنگ تزریقی حاوی ژل مخلوط می‌گردد.

در طول فرآیند تزریق ژل، شما مجاز به نشستن خواهید بود و در حالی که متخصص پوست در حال تزریق ژل در چانه است از شما می‌خواهد بی‌حرکت بنشینید. در این روش چندین تزریق چند ثانیه‌ای در ناحیه چانه و فک شما صورت می‌گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل گردد، این روش درمانی زیبایی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان می‌برد این مقدار زمان با احتساب زمان آماده سازی ژل و قرار گیری شما برروی صندلی تزریق است.

توصیه‌های مراقبتی پس از تزریق ژل در چانه
تزریق ژل در ناحیه چانه دردناک است اما متخصصین جراحی فک و صورت جهت کاهش فشار و درد اقداماتی را انجام می‌دهند

آیا تزریق در ناحیه چانه آسیب رسان است؟

تزریق ژل در ناحیه چانه دردناک است اما متخصصین جراحی فک و صورت جهت کاهش فشار و درد اقداماتی را انجام می‌دهند تا شما درد کمتری را در طول تزریق در این ناحیه حساس، احساس نمایید. بسیاری از پرکننده‌ها و ژل‌های صورت در حال حاضر با مواد بی‌حسی مانند لیدوکائین مخلوط شده‌اند که این امر منجر به راحتی انجام روش درمانی و بی‌درد بودن آن می‌شود. در هر صورت نگران آسیب رسان بودن و یا درد آور بودن این نوع تزریق نباشید حتی اگر این ماده در ژل تزریقی وجود نداشته باشد پزشک شما قبل از انجام تزریق بی‌حسی جداگانه‌ای به ناحیه فک‌تان تزریق می‌کند. در هر صورت تا چند روز پس از تزریق مجبور به تحمل درد در ناحیه فک و چانه خواهید بود.

توصیه‌های مراقبتی پس از تزریق ژل در چانه

پس از انجام این روش درمانی حتماً از قرار گیری در معرض تابش مستقیم نور خورشید، ورزش شدید و فعالیت بدنی سنگین تا مدت ۴۸ ساعت اجتناب کنید و به هیچ عنوان محل تزریق را با دستانتان لمس نکنید و حتماً پوست خود را تمیز نگه داشته و برای کاهش درد، ورم وکبودی به طور مکرر روی چانه خود یخ یا تیلنول بگذارید.

ایمنی و اثرات جانبی ژل‌های پرکننده چانه

به طور کلی ایمنی با خطر نسبتاً کم در این گونه ژل‌ها در نظر گرفته شده است و تزریق این ژل‌ها عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر ژل‌ها در تزریق در سایر نواحی بدن دارند. این تزریق عوارض کمی دارد اما تنها چند روز پس از درمان عارضه برطرف می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد. از جمله عوارض ایجاد شده بر اثر تزریق ژل در ناحیه فک و چانه شامل موارد زیر است:

– خونریزی، کبودی و تورم
کبودی، تورم، خونریزی و قرمزی بعد از انجام تزریق امری طبیعی است. در صورت رقیق بودن خون فرد و یا اختلال در خون، عوارض جانبی نیز بیشتر در فرد بروز می‌کند.

– عوارض جانبی کمتر شایع در تزریق ژل در ناحیه چانه
برخی از افراد عوارض جانبی دیگری را تجربه می ‌کنند که کمتر شایع است، البته این موارد بسیار ناچیز است که شامل موارد زیر می‌شود:

– گسترش و افزایش واکنش حساسیت‌زایی پس از پایان مرحله تزریق (گاهی حتی مدت طولانی پس از تزریق)
– عفونت‌هایی که رعایت بهداشت و توصیه‌های بهداشتی پوست می‌تواند از واکنش‌های آلرژیک به لیدوکائین‌ها و یا فیلرهای تزریقی در چانه جلوگیری کنند (آزمایش تست آلرژی قبل از انجام مراحل درمانی نیز می‌تواند از ابتلای شما به این موارد جلوگیری نماید).
– آسیب عصبی که در نتیجه تزریق نادرست در محل نادرست باعث بی‌حسی طولانی مدت و یا درد طولانی مدت در محل تزریق می‌گردد.
– آسیب رسیدن به پوست در نتیجه تزریق ضعیف و تکنیک ضعیف تزریقی و انجام تزریق در محل نامناسب می‌تواند باعث نکروز یا مرگ بافتی سلول‌های بافتی پوست و آسیب‌های پوستی دیگر شود.
– برجستگی‌ها، برآمدگی‌ها و مناطق نامتقارن پوست چانه که ممکن است توسط یک پزشک بی‌مهارت و بی‌تجربه ایجاد گردد.

اثرات جانبی ژل‌های پرکننده چانه
تزریق ژل در چانه مانند سایر روش‌های تزریقی ژل در پوست است

هزینه تزریق در ناحیه چانه

هزینه‌های فیلرهای پرکننده تزریقی بر روی نواحی مختلف پوست از جمله چانه، بسته به نوع مواد مورد استفاده، تعداد سرنگ‌های تزریقی مورد نیاز، تعداد دفعات تزریق و همچنین هزینه و دستمزد پزشک متخصص متفاوت است. تمامی مراحل به جهت قرارگیری در دسته عمل‌های جراحی زیبایی تحت پوشش بیمه نبوده و به صورت آزاد محاسبه می‌شود.

جایگزین تزریق فیلر و مواد پر کننده چانه

اگر تزریق فیلر و پرکننده‌های چانه برای شما مناسب نیست؛ درمان‌ها و روش‌های جایگزین متعدد دیگری نیز برای دستیابی شما به زیبایی بیشتر، درمان نافرمی‌ها و مشکلات فک و چانه و کسب نتیجه مطلوب درمانی و زیبایی دیگری نیز وجود دارند ازجمله:

جراحی پروتز چانه

این عمل یک راه حل دائمی برای رفع بیماری‌ها و مشکلات نامتقارنی چانه از جمله چانه لبه‌دار و یا بزرگ نمایی و دادن عمق به آن است و با این حال اما تهاجمی‌تر و گران قیمت‌تر از تزریق فیلر در چانه است. اگر در مرحله تزریق ژل درچانه از نتیجه ناراضی بودید گزینه پرهزینه بعدی عمل جراحی پروتز چانه است.

هزینه تزریق در ناحیه چانه
پرکننده‌ها و حجم دهنده‌های تزریقی چانه، عموماً از مواد بی‌خطر و با حداقل آثار تهاجمی هستند

جراحی پلاستیک و یا روش‌های کشیدن پوست

عمل جراحی پلاستیک می‌تواند به درمان ظاهری ناهمواری‌ها و ناهنجاری‌های فک تحتانی و چانه کمک کند، همچنین نسبت به سایر روش‌های تزریقی و اقدامات درمانی دیگر ماندگاری بیشتری دارد اما مانند کاشت پروتز چانه پرهزینه بوده و عوارض جانبی و واکنش‌های جانبی و آلرژیکی بیشتری نسبت به تزریق فیلرها دارد. فرآیند کشیدن و سفت کردن پوست ممکن است برای افرادی ایده‌آل باشد که به دنبال کاهش چین و چروک‌ها و علائم خفیف پیری پوست در اطراف چانه و فک هستند. این روش‌ها شامل روش‌های غیر تجدید پذیر مجدد پوست با انواع درمان‌های لیزیک و پرتودرمانی به پوست است که از امواج اولتراسوندای این روش‌ها برای سفت شدن پوست بهره می‌گیرند.

نحوه انتخاب پزشک متخصص جهت تزریق فیلر در چانه

در انتخاب یک پزشک حاذق جهت تزریق پرکننده و فیلرها در ناحیه چانه یک متخصصی را برگزینید که امتحان خود را پس داده باشد و شما نیز نحوه کار را در او دیده باشید و تجربه کافی در این امر را داشته باشد. این که متخصص حتماً دوره‌های تخصصی ارائه دهنده این تکنیک را گرفته باشد و همچنین مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز باشد.

توصیه نهایی
پرکننده‌ها و حجم دهنده‌های تزریقی چانه، عموماً از مواد بی‌خطر و با حداقل آثار تهاجمی بوده و می‌توانند حداکثر حجم و متقارنی را در چانه شما ایجاد کنند که خواهان آن هستید و زیبایی شما را صد چندان نمایند. پرکننده‌ها و فیلرهای تزریقی مصنوعی مانند رادیس و اسکالپترا ماندگاری بیشتری دارند اما متاسفانه اگر شما از نتیجه کار ناراضی باشید آن وقت مجبور خواهید شد تن به یک عمل جراحی تخلیه‌ای داده و آن را خارج کنید. در هر حال فیلرهای تزریقی مبتنی بر هیالورنیک اسیدها گزینه‌های مناسب‌تر و طبیعی‌تری بوده که به مرور قابل برگشت نیز خواهند بود و هیچگونه عارضه‌ای در پوست ایجاد نخواهند کرد.

منبع: Gel injection in the chin

مطالب مرتبط:
عوارض دیر خوابیدن بر سلامتی بدن

مهمترین مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.