پرطرفدارترین رژیم لاغری دنیا را همه می‌توانند پیروی کنند؟

از وقتی که چاقی و اضافه وزن ایجاد شد، ضرورت پیروی از رژیم های لاغری نیز ایجاد شد. در این بین رژیم های مختلفی با اسم های مختلف توسط افراد معمولی، متخصصان، آشپزان یا گروهی از افراد تنظیم شد. برخی از آنها واقعا جوابگو بودند و کاهش وزن مطلوبی را برای افراد ایجاد کرده بودند. اما آیا این رژیم ها هنوز هم تاریخ مصرف دارند و می توان از آنها پیروی کرد یا تاریخ مصرف آنها گذشته است؟ بهتر است این متن را مطالعه کنید تا نکات مهمی در رابطه با علم رژیم برایتان بیان کنیم.

پرطرفدارترین رژیم لاغری دنیا هنوز هم جوابگو است؟

بسیاری از رژیم های مختلف نظیر رژیم لاغری شیر خرما تنظیم شده اند تا به روند کاهش وزن کمک کنند. این رژیم ها در بسیاری از موارد ویژگی های یکسانی دارند. در این رژیم ها معمولا قول کاهش وزن چند کیلویی داده شده است. مثلا رژیم کاهش وزن کانادایی قول داده است در طول ۱۲ روز رژیم اصلی و ۳ روز نگه دارند، کاهش وزنی حدود ۱۰ کیلو را برای فرد ایجاد کند!

این موضوع توانسته این رژیم با این نام جالب را به یکی از معروفترین رژیم های کاهش وزن تبدیل کند. اما آیا درست است که این مقدار وزن را طی فقط دو هفته کاهش داد؟

علم رژیم امروزی مقدار نرمال کاهش وزن را حدود ۱.۵ الی ۳ کیلوگرم مشخص کرده است که به ویژه در ماه های اول کاهش وزن این مقدار حداکثر خود را خواهد داشت. اما رفته رفته کاهش وزن و چربی سوز کندتر می شود که زمان بیشتری را باید برای آن صرف کرد و برخی دیگر از راهکارها برای شوک وارد کردن به بدن را پیش گرفت. پس راه درست انتخاب رژیم چیست؟

پیروی از پرطرفدارترین رژیم لاغری دنیا چه ایرادی دارد؟

تا به اینجای متن متوجه شدیم پرطرفدارترین رژیم لاغری نمی تواند پاسخگوی نیاز بدن به کاهش وزن باشد. زیرا اولا هر بدن با بدن دیگری فرق دارد. دوما این رژیم ها  همانند رژیم های مثل رژیم لاغری سوئدی آسیب های جدی مانند موارد زیر را در طولانی مدت به همراه خواهند داشت:

  • کمبود ویتامین و مواد مغذی برای بدن ایجاد می شود که در پی آن مشکلات گوارشی مانند زخم معده، ریزش مو، شکنندگی ناخن ها، چروک و ترک افتادن روی پوست، بوی بد دهان و… را به همراه خواهد داشت.
  • به علت تحمل گرسنگی در طولانی مدت، در طول این رژیم ها، ممکن است فرد از انواع رژیم، چه اصولی و چه غلط، به طور کامل زده شود.
  • سرگیجه و بی حالی در بسیاری از موارد طی این نوع از رژیم ها برای افراد بروز داده خواهد شد.
  • بدن هر فرد با فرد دیگر تفاوت هایی دارد که این تفاوت ها سبب بروز نیازهای مختلفی می شود که باید برای رژیم شخصی هر فرد در نظر گرفته شود.
  • شرایط ابتلا به بیماری فرد در این رژیم ها در نظر گرفته نمی شود.

این مشکلات به مرور زمان می توانند آسیب جدی را در پی داشته باشند و زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری ها را برای فرد فراهم کنند. زیرا بر اثر این موارد سیستم دفاعی بدن به شدت ضعیف خواهد شد و زمینه مناسبی برای ابتلا به بیماری را برای فرد ایجاد خواهد کرد.

پس برای لاغری و کاهش وزن چه باید کرد؟

درست است که موثرترین راه برای کاهش وزن پیروی از رژیم غذایی است اما نمی توان برای رسیدن به این هدف سلامت بدن را با رژیم های غلط که جنبه عمومی دارند (مانند رژیم تخم مرغ) به خطر انداخت. برای اینکه کاهش وزن با رژیم برای فرد حاصل شود باید به مواردی توجه کرد. این موارد شامل گزینه های زیر می شود:

  • حتما باید ورزش در برنامه روزانه وجود داشته باشد.
  • رژیمی که پیروی می شود باید شرایط بدن فرد و ابتلا به بیماری ها را در نظر داشته باشد.
  • در رژیم خوب باید هیچ کدام از وعده های غذایی کنار گذاشته نشوند و در طول آنها باید ۶ وعده وجود داشته باشد که ۳ وعده آن، وعده اصلی باید باشد.
  • حساسیت و آلرژی به مواد غذایی در این سبک رژیم ها باید در نظر گرفته شوند.
  • منوی بسته ای نداشته باشند و تنوع در منوی رژیم وجود داشته باشد تا بدن بتواند از منابع مختلف ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز خود را تامین کند و علاوه بر این موضوع با وجود تنوع فرد از رژیم زده و خسته نشود.
  • گرسنگی زیادی را فرد نباید در طول این رژیم ها تحمل کند.
  • ساعات مصرف وعده های غذایی در طول رژیم های اصولی باید مشخص باشد.
  • اهداف واقع بینانه ای در طول رژیم باید وجود داشته باشد و قول الکی برای مدت زمان خاصی را به فرد نداده باشد.

نکاتی برای سرعت بخشیدن به کاهش وزن

برای اینکه کاهش وزن روندی سریعتر داشته باشد بهتر است راهکارهایی را نیز در نظر داشته باشید. اول اینکه بهتر است در موقعیت های هوس بر انگیز قرار نگیرید. یعنی وقتی می دانید اگر به مهمانی بروید که در آن ممکن است رژیم بشکنی و پرخوری کنید، بهتر است بعد از صرف وعده غذایی به آنجا بروید یا کلا قید مهمانی رفتن را تا ۴ هفته ابتدایی رژیم را بزنید. حدود ۴ هفته لازم است تا شما به روند رژیم عادت کنید و پایبندی به آن در ذهنتان شکل بگیرد.

حین غذا خوردن تمرکز خود را فقط روی غذا قرار دهید و به آرامی غذا بخورید. هر رژیمی که باشد، این یک اصل برای داشتن سلامت گوارش است.

هر از گاهی خود را وزن کنید و روند پیشرفت خود را ثبت کنید تا از ان طریق انگیزه خود را برای ادامه دادن تقویت کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که هر قدر روند کاهش وزن را آرام آرامتر و صبورانه تر طی کنید، کاهش وزن پایدارتری خواهید داشت و به رژیم پایبند خواهید ماند.

نکات تکمیلی

بهترین و پرطرفدارترین رژیم لاغری، رژیمی است که مناسب بدن شما و مخصوص خود شما تنظیم شده باشد. از این طریق تضمینی اصولی برای اینکه به بدنتان آسیبی وارد نشود وجود خواهد داشت. این موضوع برای رژیم هایی که جنبه عمومی دارد به هیچ وجه رعایت نمی شود. پس از پیروی کردن از آنها پرهیز کنید.

برخی منابع در مورد انواع رژیم های غذایی معروف که در سایت کوئیک فیت در مورد آن ها مفصلا صحبت شده است:

رژیمی بر پایه مصرف روزانه میوه ها که به رژیم غذایی میوه معروف است.

استفاده از سیب زمینی در برنامه غذایی خود به منظور کاهش وزن با عنوان: رژیم لاغری سیب زمینی.

یکی دیگر از رژیم های جفرافیایی که به  رژیم دانمارکی معروف شده است و باز تاکید داریم هیچکدام بدون نظر یک متخصص رژیم خوبی نیستند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.