علت بوی سوختگی کولر آبی

کولرهای آبی از انواع کولرهای الکتروژنی بسیار پرکاربردتر هستند، این کولرها با یک موتور قوی و با حداکثر کارایی فضای خانه یا محل کار را به خوبی خنک می‌کنند و اغلب آن‌ها روی پشت بام‌ها و تراس‌های بسیاری از آپارتمان‌ها در مناطق گرمسیر و با آب و هوای گرم و خشک قرار دارند. مکانیزم و نحوه کارکرد این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند هوای گرم محیط بیرون را از طریق کانال‌هایی که در سرتاسر مسیر سقف ساختمان کشیده شده با رساندن به الیاف سلولزی مرطوب و خیس دستگاه به باد سرد مبدل سازد. یکی از رایج‌ترین وسایل خنک کننده کولرهای آبی بوده که نسبت به سایر کولرهای موجود دستگاه‌های ارزان‌تر، مناسب‌تر و بهینه‌تری هستند. البته این مدل کولر همانطور که گفته شد بیشتر در مناطق با آب و هوای گرم و خشک کاربرد دارد که رطوبت و دمای آن کمتر از ۴۰ درجه است و نه بیشتر و در مناطقی که آب و هوای معتدل و مرطوب‌تری دارند کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی این وسیله پرکاربرد دچار مشکلاتی می‌شود و ما قصد داریم در این مطلب علت بوی سوختگی کولر آبی را مورد بررسی قرار دهیم:

بخش الکتریکی کولر آبی و رفع نقص در آن

بخش الکتریکی کولرهای آبی از یک الکتروموتور، دو دور فن، ترمینال یا جعبه اتصال، خازن، کابل ۴رشته، کلید و پمپ آب تشکیل شده است.

علت بوی سوختگی کولر آبی و راهکارهای رفع آن

پمپ آب در کولرهای آبی باید همیشه مقداری آب در خود داشته باشند و اگر آب کافی به آن نرسد ممکن است بسوزد و بوی سوختگی پمپ در محیط بپیچد. سوختن پمپ آب کولرهای آبی به دو دلیل اتفاق می‌افتد:
۱. سیم کشی نامناسب، سیم کشی فرسوده و از کار افتاده
۲. عدم رسیدن آب کافی به پمپ آب.
که در هر دو حالت بوی سوختگی شبیه به بوی سوختن پلاستیک در فضا می‌پیچد.

علت بوی سوختگی کولر آبی
گاهی به علت خرابی پوشال‌ها کولر آبی بوی سوختگی می‌دهد
سوختن موتور کولر آبی

یکی از شایع‌ترین بوهای نامطبوع که به هنگام روشن کردن کولرهای آبی در محیط می‌پیچد بوی حاصل از سوختن موتور کولر است که شبیه به بوی سوختن لوازم برقی و ذوب شدن سیم دارد. در این حالت به احتمال زیاد سریعاً کولر از کار افتاده و خاموش می‌شود و موتور می‌سوزد و یا نیم سوز می‌گردد.

نامناسب بودن روغن موتور استفاده شده در کولر

یکی دیگر از علت‌های استشمام بوی سوختگی کولر آبی بوی حاصل از سوختن روغن موتور است. روغن‌کاری موتور کولرهای آبی با انواع روغن‌های بی‌کیفیت و دم دستی منجر به سوختن روغن در هنگام شروع به کار کولر می‌شود که بوی حاصل از سوختن روغن در هنگام گرم شدن موتور کولر و انتشار آن توسط کانال‌های کولر به محیط بیرون منجر به احساس و استشمام بویی شبیه به بوی سوختن روغن در فضا می‌شود.

رفع عیب
رفع عیب در جلوگیری از انتشار بوی سوختگی حاصل از سوختن روغن نامناسب در موتور، باز کردن موتور و جایگاه روغن و پاک کردن همه روغن ریخته شده در آن با یک دستمال خشک و سپس روغن‌کاری باروغن باکیفیت و مناسب همان موتور است.

نامناسب بودن روغن موتور علت بوی سوختگی کولر آبی
یکی از علت‌های بوی سوختگی کولر آبی بوی حاصل از سوختن روغن موتور است
خرابی پوشال

کثیف و خراب بودن پوشال‌های مورد استفاده در دستگاه کولر که اغلب به دلیل عدم تعویض به موقع پوشال‌ها و یا استفاده از پوشال‌های بی‌کیفیت صورت می‌گیرد باعث انتشار بوی نامطبوع به محیط درونی منزل و در نهایت فشار وارد کردن به موتور کولر می‌شود. در واقع پوشال‌ها به دلیل رطوبت زیاد و همچنین قرار گرفتن در محیط تاریک محیط خوبی برای رشد میکروب‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌باشند. اگر پوشال‌ها کثیف باشد موتور کولر به دلیل حجم بالای فشاری که به دستگاه برای سردتر کردن محیط وارد می‌کند باعث سوختن موتور می‌شود که پس از انتشار بوی نامطبوع و همچنین کاهش قدرت خنک کنندگی کولر باعث از کار افتادن موتور، نیم سوز شدن و سوختن کامل آن می‌گردد.

رفع عیب
به خاطر داشته باشید که هر ۶ ماه تا ۱ سال یکبار بسته به مقدار استفاده از کولر آبی پوشال‌ها را تعویض کنید و در هر بار تعویض اتصالات کولری آن را به خوبی پاک نموده و از نوع پوشال‌های باکیفیت در کولرهای آبی استفاده کنید تا هم قدرت موتور و خنک سازی دستگاه بالاتر برود و هم بوی مطبوعی از خنکی و طراوت در فضا بپیچد.

منبع: evaporative cooler problems

مطالب مرتبط:
چگونه برفک یخچال را از بین ببریم؟

فعال‌سازی زیرنویس تلویزیون سامسونگ

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.