بهترین داروهای گیاهی برای لاغری

حقیقت غیر قابل انکار این است که هر آنچه شما در بشقاب غذای خود قرار می‌دهید نقش اصلی در کاهش وزن شما دارد اما در کنار آن هر آنچه که شما در کابینت و آشپزخانه خود به عنوان ادویه یا گیاه دارویی نگهداری می‌کنید به همین اندازه در لاغری بدن مهم و مفید است. طبق تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته این نتیجه به دست آمده است که بسیاری از گیاهان و ادویه‌جات سوخت و ساز چربی‌ها را بیشتر نموده و باعث کاهش وزن در فرد می‌شوند. در این مقاله ۱۳ نوع داروهای گیاهی بیان شده است که ممکن است برای کاهش وزن و لاغری مفید باشد.

انواع داروهای گیاهی برای لاغری

۱. شنبلیله

شنبلیله و شنبلید گیاهی است از تیره باقالیان و گیاهی علفی به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر با گلهایی به رنگ روشن که رنگ میوه آن زرد یا قهوه‌ای است. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که شنبلیله ممکن است به کنترل اشتهای فرد و کاهش مواد غذایی کمک کند و در نتیجه فرد را لاغر کند. یک مطالعه در ۱۸ نفر نشان داده که مصرف تنها ۸ گرم از این گیاه باعث افزایش سیری و کاهش گرسنگی شده و همچنین چربی‌های شکمی را در درازمدت آب می‌کند. یک مطالعه کوچک دیگر نیز نشان داد که مصرف عصاره گیاه شنبلیله در مقایسه با دارونما باعث کاهش ۱۷ درصدی مصرف چربی روزانه می‌شود این امر باعث می‌شود که فرد در طول روز مقدار کالری کمتری دریافت کند.

شنبلیله برای لاغری
شنبلیله به کنترل اشتهای فرد و کاهش مواد غذایی کمک کرده و در نتیجه فرد را لاغر می‌کند
۲. فلفل هندی

فلفل هندی نوعی فلفل دلمه‌ای است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک طعم بی‌نظیر و معطری به غذا می‌دهد. این ماده حاوی ترکیب کاپسایسین است که باعث می‌شود گرمای زیادی به بدن ببخشد و فواید سلامتی بی‌شماری نیز دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که کپسایسین می‌تواند متابولیسم سلولی را در بدن افزایش دهد و تعداد کالری بیشتری در طول روز بسوزاند. کپسایسین همچنین می‌تواند گرسنگی را در فرد سرکوب کند و باعث کاهش وزن در فرد شود. یک تحقیق کوچک نشان داد که کپسول‌های حاوی کپسایسین باعث افزایش سطح انرژی و سوخت و ساز بدن و کاهش کالری دریافتی در روز می‌شود و تحقیق دیگر در جامعه بزرگتر بر روی حدود ۳۰ نفر نشان داده که خوردن یک وعده غذایی حاوی کپسایسین باعث کاهش سطح گرلین (مسئول تحریک هورمون گرسنگی) می‌شود.

۳. زنجبیل

زنجبیل ادویه‌ای است که از ریزوم گیاه زنجبیل گل‌دار تهیه شده است. برخی تحقیقات حاکی از آن است که زنجبیل می‌تواند باعث کاهش وزن در فرد شود. یک بررسی بر روی ۱۴ انسان نشان داد که مکمل زنجبیل داده شده به آنها باعث کاهش قابل توجه وزن بدن و چربی شکمی می‌شود و بررسی دیگری بر روی یک جامعه آماری ۲۷ نفره نشان داده که زنجبیل ممکن است با افزایش متابولیسم و چربی سوزی ضمن کاهش همزمان چربی و اشتها باعث کاهش وزن و لاغری در افراد گردد.

زنجبیل گیاهی برای لاغری
زنجبیل با افزایش متابولیسم و چربی سوزی باعث کاهش وزن و لاغری در افراد می‌شود
۴. گیاه اورگان

گیاه اورگان گیاهی است چند ساله که به خانواده گیاهان نعناع، ریحان، آویشن، رزماری و مریم گلی تعلق دارد و از داروهای گیاهی برای لاغری محسوب می‌شود. این گیاه حاوی مقدار زیادی کارواکرول است که یک ترکیب قدرتمند در کاهش وزن است. مطالعه بر روی موش‌ها و یک رژیم غذایی پر چرب حاوی کارواکرول صورت گرفت که مشابه آن بر روی انسان نیز آزمایش شد که هر دو جامعه آماری نشان داد با وجود مصرف این ماده در الگوی تغذیه و رژیم غذایی حیوانات و انسان، چربی بدن به میزان قابل توجهی کاهش یافت و کنترل وزن انجام گرفت. مکمل‌های کارواکرول به طور مستقیم بر برخی از ژن‌ها و پروتئین‌های خاص (که مسئول کنترل سنتز چربی در بدن هستند) تأثیر می‌گذارند. با این حال تحقیقات در مورد تاثیر گیاه دارویی اورگان و کارواکرول برای کاهش وزن هنوز بسیار محدود است و مطالعات انسانی آن فاقد ارزش پزشکی درمانی است.

۵. جنسینگ

جنسینگ گیاهی است با خواص تقویت کنندگی و سلامتی که اغلب در طب سنتی چینی جزء اصلی‌ترین ماده غذایی به حساب می‌آید. می‌توان آن را به چندین نوع کره‌ای، چینی و جنسینگ آمریکایی طبقه بندی کرد اما همگی متعلق به یک نوع گیاه جنسینگ است. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که جنسینگ گیاه قدرتمندی در کاهش وزن است و یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که مصرف این گیاه به صورت مکمل و دو بار در روز و به مدت هشت هفته می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه و همچنین تغییر در میکروبیوتای روده‌ای شود. یک مطالعه دیگر بر روی حیوانات نشان داد که جنسینگ با تغییر در تشکیل چربی و تاخیر در جذب چربی از روده با چاقی مقابله می‌کند. با این حال مطالعات در مقیاس بزرگتر و با کیفیت ارزیابی بالاتری در بررسی تاثیر جنسینگ برای کاهش وزن انسانی مورد نیاز است.

جنسینگ گیاهی برای لاغری
جنسینگ با تغییر در تشکیل چربی و تاخیر در جذب چربی از روده با چاقی مقابله می‌کند
۶. عصاره گیاه کارالوما

گیاه دارویی کارالوما یک گیاه شاداب از خانواده کاکتوس‌ها است که برای قرن‌ها به عنوان یک مهارکننده طبیعی اشتها در هند و داروهای گیاهی برای لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه در بسیاری از کشورها جزء ثابت بسیاری از قرص‌های رژیمی و لاغری است. عملکرد آن به گونه‌ای است که با افزایش سطح سروتونین (که یک انتقال دهنده عصبی است) مستقیماً روی اشتهای فرد تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش میل به غذا و لاغری در فرد می‌شود.

۷. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که کمتر بانوی خانه‌داری است که با آن آشنا نباشد و از آن در غذاها استفاده نکند. این ادویه پرکاربرد خانگی به دلیل عطر و طعم بی‌نظیر و رنگ پرقدرت و خاصیت دارویی بسیار زیاد یکی از گیاهان دارویی پرخاصیت از گروه ادویه‌ها محسوب می‌شود. از جمله فواید سلامتی بی‌شماری که دارد می‌توان به وجود ماده کورکومین اشاره کرد که یک نوع ماده شیمیایی است و به دلیل تأثیر بسیار زیاد آن برای انواع التهابات و البته چربی‌های بدنی منجر به کاهش وزن در بدن می‌گردد. مطالعه گسترده بر روی ۴۴ فرد دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف کورکومین دو بار در روز به مدت یک ماه در تقویت چربی سوزی و کاهش چربی شکمی و افزایش کاهش وزن تا ۵ درصد موثر است.

زردچوبه برای لاغری
کورکومین موجود در زردچوبه به دلیل تأثیر بسیار زیاد آن بر چربی‌های بدنی منجر به کاهش وزن می‌شود
۸. فلفل سیاه

فلفل سیاه از جمله ادویه‌ای خانگی معمولی و داروهای گیاهی برای لاغری است که از میوه خشک شده گیاه piper nigvum گرفته می‌شود و نوع تاک گل‌دار بومی هند است. این ماده حاوی یک ترکیب قدرتمند به نام پیپرین است که در کاهش وزن بدن در موش‌های دارای رژیم غذایی پرکالری حتی بدون تغییر در مصرف مواد غذایی، کمک کننده و نتیجه بخش بوده است. یک مطالعه دیگر در لوله‌های آزمایشگاهی و در سطح آزمایشگاه نشان داده است که پیپرین به‌طور قطع مانع از تشکیل سلول‌های چربی می‌شود البته متاسفانه تحقیقات بر روی تاثیر فلفل سیاه تنها محدود به جمع آوری تجربیات شخصی بیماران می‌گردد و هنوز به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات محدود است.

۹. گیاه گیمنما سیلوستر

ایران، سرزمین غنی از داروهای گیاهی است. روش‌های قدیمی در درمان بیماری‌ها با گیاهان دارویی وجود دارد. یکی از این گیاهان دارویی کمتر شناخته شده گیاه گیمنما بوده است که گیاهی بومی آفریقا، مناطق مرکزی و غربی هند و همچنین استرالیا است که علاوه بر تاثیر مناسب آن بر دیابت توانسته است برای کاهش چربی‌های شکمی، کنترل وزن و لاغری مفید باشد. این گیاه دارویی بر خلاف داروها که یک مولکول فعال‌تر دارند دارای انواع مختلفی از ترکیبات فعال زیستی است. گیاه گیمنما سیلوستر اغلب به صورت دمنوش و یا کپسول تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد ازجمله روش‌های سنتی این گیاه جویدن برگ‌های این گیاه پس از غذا و یا دمنوش برگ‌های خشک شده آن است و یا مصرف یک قرص کپسول همراه با آب در هنگام غذا خوردن از جمله روش‌های استفاده امروزی است.

دارچین برای لاغری
دارچین در تثبیت قند خون بدن بسیار موثر است و می‌تواند به کاهش اشتها هم کمک کند
۱۰. دارچین

دارچین یکی دیگر از داروهای گیاهی برای چربی سوزی، کاهش وزن و لاغری است. این گیاه دارویی که اغلب در کنار ادویه‌ها و در غذا استفاده می‌شود سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید بیشماری برای سلامتی دارد. این گیاه همچنین در تثبیت قند خون بدن بسیار موثر است و می‌تواند به کاهش اشتها نیز کمک کند و محرک‌های گرسنگی را نیز در بدن سرکوب نماید. یک ماده خاص در دارچین همچنین می‌تواند با تقلید اثر انسولین بر بدن به انتقال قند خون از جریان خون به سلول‌ها کمک کند تا به عنوان سوخت مورد استفاده سلول‌ها قرار گیرد و همچنین ممکن است برخی آنزیم‌های گوارشی را کاهش داده و باعث کند شدن تجزیه کربوهیدرات‌ها شود. همگی این موارد می‌توانند به صورت بالقوه باعث کاهش اشتها و در نهایت کاهش وزن شوند.

۱۱. عصاره دانه قهوه سبز

عصاره دانه‌های قهوه سبز معمولاً در بسیاری از مکمل‌های کاهش وزن و چربی سوزی یافت می‌شوند. این عصاره گرفته شده از دانه‌های قهوه است که هنوز بو داده نشده و دارای اسید کلروژنیک زیاد است که تصور می‌شود تاثیر بسزایی بر روی چربی‌های بدن و کاهش وزن دارد. مصرف قهوه سبز باعث کاهش شاخص توده بدنی bmi و چربی شکمی در حدود ۲۰ نفر از شرکت کنندگان در آزمایش بدون تغییر در کالری مصرفی شد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف حدوداً یک ماهه عصاره قهوه سبز باعث کاهش ۵.۵ پوندی حدود دو و نیم کیلوگرمی وزن فرد شده است.

زیره برای لاغری
زیره طبع گرمی دارد و مصلح سردیجات است و یکی از داروهای گیاهی برای لاغری محسوب می‌شود
۱۲. زیره

زیره ادویه‌ای است که از دانه‌های خشک گیاه گل‌دار خانواده جعفری تهیه می‌شود. این گیاه به دلیل طعم و مزه بی‌نظیر ی که دارد بسیار مشهور است. طبع گرمی دارد و مصلح سردیجات است و همچنین دارای مزایای سلامتی بیشماری از جمله چربی سوزی و کاهش وزن است. یک مطالعه سه ماهه بر روی زنانی که روزانه چیزی در حدود ۳ گرم زیره را با ماست مصرف می‌کردند نشان داد که نسبت به گروه کنترل دیگر کاهش وزن بی‌شماری را ثبت کردند و چربی بیشتری سوزاندند. مطالعه دیگری بر روی بزرگسالانی صورت گرفت که حدود ۴۰ روز از زیره به عنوان یک مکمل غذایی در سه وعده غذایی روزانه خود مصرف می‌کردند که نشان داد این گروه حدود یک تا یک و نیم کیلوگرم بیشتر از کسانی که دارونما مصرف می‌کردند کاهش وزن داشتند.

۱۳. هل

هل یک گیاه ادویه‌ای پرارزش والبته گران قیمت است که از بذرهای یک گیاه از خانواده زنجبیل‌ها ساخته شده است این ماده به عنوان ادویه در پخت و پز در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک گیاهِ عطری بی‌نظیر است و در کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن تاثیر بسزایی داشته و آب کننده چربی‌های شکمی در دراز مدت است. یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی موش‌ها نشان داد که پودر هل به کاهش چربی شکم در موش‌های دارای رژیم کم چرب و پر کربوهیدرات کمک می‌کند. تاثیر این گیاه در کاهش وزن افراد هنوز به صورت آزمایشگاهی و گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است.

چگونه از داروهای گیاهی به صورت ایمن و اصولی استفاده کنیم؟

هنگامی که گیاهان به عنوان چاشنی و طعم دهنده در مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند حداقل عوارض جانبی و بیشترین فواید و تاثیر سلامتی را ایجاد نمایند. البته در مورد مصرف هر ماده غذایی اگر جانب احتیاط را رعایت نکنید یقیناً مضر خواهد بود و تعادل بدن را برهم می‌زند. مصرف هر نوع گیاه دارویی نباید متجاوز از ۱۴ گرم در روز باشد و حتما نیز باید این مقدار را با وعده‌های غذایی اصلی و به عنوان یک مکمل مصرف کنید و در هنگام مصرف نیز اگر هر گونه آلرژی، حساسیت، خارش، قرمزی و تورم را در هر ناحیه از بدن تجربه کردید مصرف این گیاه را قطع نموده و سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید و در مورد عوارض مصرف هر یک از آنها، از پزشک خود مشاوره بگیرید.

منبع: weight loss herbs

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] بهترین داروهای گیاهی برای لاغری […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.