نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان

اینکه گیاهان گلدانی شما در تمام طول سال در بیرون از خانه روزگار می‌گذراند و اکنون به دنبال سرپناهی امن از سرمای زمستان و به دور از دمای سردسیری انجمادی بیرون هستند و اینکه چرا این روزها به نظر کمی دل مرده و غمگین هستند و آیا شما اشتباهی در قبال نگهداری از آن‌ها مرتکب شده‌اید و یا این که به خواب زمستانی رفته‌اند سئوالاتی است که قطعاً ذهن بسیاری از شما عزیزان عاشق گل و گیاه خانگی را به خود مشغول ساخته است؛ خواه شما پرستاری و مراقبت از یک بنفشه آفریقایی را در محیط داخل منزل برعهده داشته باشید و یا یک گل زیبای زبان مادرشوهر را، خانه داری و همچنین نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان برایتان صد چندان دشوارتر خواهد بود. ما در این مقاله به ارائه ۱۰ دستورالعمل (به علاوه یک مورد خاص) جهت نگهداری گلهای مورد علاقه‌تان در منزل می‌پردازیم.

چگونه در زمستان از گیاهان آپارتمانی نگهداری کنیم؟

۱- نور آفتاب

گیاهان آپارتمانی را در آفتاب گیرترین نقطه منزلتان قرار دهید گلدان‌ها را طوری حرکت دهید که در معرض نور آفتاب قرار بگیرند، طبیعت بیشتر گیاهان نورپسند است و این بدان معنا است که در کنار یک پنجره شمال غربی هیچگاه شکوفا نخواهد شد و به نور مستقیم‌تر و بیشتری نیاز خواهند داشت اما بهترین راهکار چیست؟ بله پنجره شرقی، پنجره شرقی که از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ صبح آفتابگیر است بهترین راه حل است زیرا پنجره شرقی از این جهت بسیار بخشنده‌تر از پنجره غربی است. برای جابجایی گلدان‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر برای قرارگیری در معرض نور خورشید می‌توانید آنها را روی یک استند چرخدار چوبی قرار داده و آنها را راحت‌نر جابجا کنید، این کار به خانه‌تان نیز زیبایی خاصی می‌بخشد.

۲- زمستان و آبیاری کمتر

بیشتر گیاهان تنها به آبیاری یک بار در هفته در زمستان نیاز دارند و نه بیشتر، اگر آب بیشتری به آنها بدهید قطعاً از بین خواهند رفت به خصوص اگر گیاهانی باشند که در تابستان در بیرون از خانه رشد کنند و به یکباره از یک مکان با نور بسیار زیاد به خانه های با نور کم و دمای پایین منتقل شوند قطعاً از ریشه خشک شده و از بین می‌روند. یک قوطی آبیاری که با فاصله طولانی جریان آبی کنترل شده را به گیاهان آپارتمانی می‌رساند گزینه بسیار مناسبی جهت آبیاری گیاهان آپارتمانی در زمستان و در منزل خواهد بود.

نگهداری انواع گلهای آپارتمانی
در فصل زمستان گیاهان آپارتمانی را در آفتاب گیرترین نقطه منزل‌تان قرار دهید
۳- غباردهی زمستانه

گیاهان در فضای باز و در معرض باران و غبار، باد و مه قرار دارند و انواع و اقسام پدیده‌ها را تجربه می‌کنند اما در داخل خانه هیچ چیزی جز یک هوایی از سیستم گرمایشی خشک وجود ندارد. هر چند روز یک بار یک جریان هوای تازه را برای شادابی گلهای آپارتمانی و سرحال و زنده نگهداشتنشان به آنها هدیه دهید.

۴- رطوبت زمستانه

یک سینی رطوبت برای گیاهان آپارتمانی‌تان بسازید تا رطوبت هوا را دائماً در خود نگه دارد. در یک سینی کم عمق یک لایه نازک از سنگریزه بریزید و آب را تا ارتفاع سنگریزه‌ها به آن اضافه کنید سپس گلدان‌های گیاه را روی این سینی سنگریزه قرار داده و سینی را در یک نقطه آفتابگیر و یا در بالای رادیاتور منزلتان قرار دهید. همچنین می‌توانید از یک دستگاه مرطوب کننده هوا در محیط منزلتان جهت هدایت هوای مرطوب به سمت گیاهان استفاده کنید. بیشتر گیاهان در رطوبت ۵۰ تا ۶۰ درصدی رشد مطلوبی دارند و در یک خانه که میزان رطوبت می‌تواند به زیر ۳۵ درصد نیز برسد رشد مطلوبی نخواهند داشت. در یک چنین موقعیتی با ایجاد یک گلخانه چادر مانند و پلاستیکی چون چتری محافظ بر روی آنها، از گیاهانتان نگهداری کنید یا اینکه یک سینی کم عمق بردارید و آن را با حدود ۲ اینچ آب و ماسه پر کنید و گیاهان گلدانی خود را درون آن قرار دهید. هنگامی که آب در درون سینی تبخیر می‌شود رطوبت اطراف گیاه ایجاد خواهد شد و به گیاه خواهد رسید.

۵- نیروبخشی و تقویت سازی زمستانه

شایع‌ترین بیماری که گیاهان را مبتلا می‌کند لکه‌های بزرگ زرد یا قهوه‌ای برگ آنهاست که کم کم از قسمت بیرونی برگ شروع شده و تمام گیاه را در بر می‌گیرد اگر گیاهان آپارتمانی شما از این بیماری رنج می‌برند یک تونیک مقوی و تقویتی را مخلوط کرده و آن را به برگ‌های گیاهان اسپری کنید.

روش تهیه تونیک و مراحل انجام:
چهار قاشق مرباخوری جوش شیرین را در یک گالن یک لیتری آب حل کرده و چند قطره روغن مورفی را به آن اضافه کنید تا ذرات آن به صورت معلق در آب درآیند، سپس روزی دوبار این تونیک را به روی برگ گیاهان اسپری کنید.

اصول نگهداری گلهای آپارتمانی
بسیاری از گیاهان آپارتمانی و غیر آپارتمانی در زمستان به خواب زمستانه فرو می‌روند
۶- گرد و غبارزدایی زمستانه

گیاهانتان را تمیز نگه دارید؛ وقتی گرد و غبار بر روی آنها می‌نشیند باعث می‌شود که گیاهان نفس نکشیده و به اصطلاح خفه شوند، اگر روی سطح برگ گیاه را لایه‌ای از غبار و گرد و خاک بپوشاند عمل فتوسنتز در گیاهان متوقف شده و نور خورشید به آنها نمی‌رسد و گیاه رشد نخواهد کرد.

۷- حمام زمستانه گیاهان آپارتمانی

برای گیاهان کوچک‌تر می‌توانید از این روش حمام بهره بگیرید به این شکل که گیاهان آپارتمانی کوچک خود را در یک سینک با یک سمپاش، حمام نمایید و گیاهان بزرگتر را می‌توانید زیر دوش مستقیماً بگیرید و برگ‌ها را درون سینک حمام با یک تکه اسفنج بشویید و سپس پاک نمایید.

۸- توقف باروری گیاهان آپارتمانی

بسیاری از گیاهان آپارتمانی و غیر آپارتمانی در زمستان به خواب زمستانه فرو می‌روند و به اصطلاح جوانه نزده و باروری نیز ندارند. در این مدت به آن‌ها هیچ نوع کود تقویتی ندهید، با فرا رسیدن بهار، گیاهانی را که در زمستان به خواب زمستانی رفته‌اند را در زیر نور آفتاب و در بیرون خانه قرار دهید و یک غذای مقوی مانند یک غذای دریایی دوباره آن‌ها را جوان و سرحال می‌سازد.

تقویت گلهای آپارتمانی
موسیقی می‌تواند روند رشد گیاهان آپارتمانی را در فصل زمستان افزایش دهد
۹- افزایش گرمادهی زمستانه

در طول روز گرمای بیشتری به گیاهان آپارتمانی‌تان برسانید و سپس دمای شب را در منزل پایین بیاورید و سعی کنید این تغییرات دمایی را که گیاهان در طول ۲۴ ساعت و روزانه و در بیرون از منزل تجربه می‌کنند شما نیز شبیه سازی کنید.

۱۰- خلاص از شر موجودات ریز وموذی

تله‌هایی بسازید تا حشرات موذی به آن بچسبند و شما نیز آن دسته از موجودات مزاحم را ببینید و انواع آن را شناسایی کنید. آنها نوعی قارچ هستند که قطعا به گیاه آسیب رسانده و در محیط خانه نیز برای سلامتی شما مضر هستند. راه حل دیگر دفن یک میخک در خاک و یا تهیه تله سرکه سیب و قرار دادن آن در گلدان گیاه است.

۱۱- نواختن موسیقی

گیاهان نیز مانند انسان‌ها احساس دارند و می‌‌شنوند، تحقیقات ثابت کرده است که موسیقی می‌تواند روند رشد گیاهان را افزایش داده و منجر به تسریع در جوانه زدن گیاه و رشد و نمو و تکوین گیاهان و تسریع در عمل فتوسنتز و شادابی و سرحالی گیاهان آپارتمانی شود، با نواختن موسیقی برای گیاهان آپارتمانی خود در فصل زمستان آنها را تا رسیدن بهار زنده نگه دارید.

منبع: Keeping houseplants

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] مطالب مرتبط: نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.