قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان برای زنده ماندن به ۱۶ ماده مغذی نیاز دارند که سه عنصر آن شامل کربن، هیدروژن و اکسیژن را از جو به دست می‌آورند. خاک ۱۳ ماده مغذی دیگر را تأمین می‌کند که در آن نیتروژن، فسفر، گوگرد، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، مس، روی، منگنز، بور، مولیبدن و کلر وجود دارد. در برخی شرایط و در بیشتر مواقع گیاه دچار کمبود آهن و نیتروژن می‌شود و نیاز به مکمل دارد. ساده‌ترین راه برای تأمین این مواد مغذی در گیاهان آپارتمانی استفاده از قرص آهن است. البته باید مشکل خاک را به‌طور اساسی رفع کنید تا در طولانی‌مدت این مشکل دوباره بروز نکند.

کمبود آهن (کلروز یا زردی)
کمبود آهن یا کلروز در واقع به کاهش میزان سبزینگی در گیاهان اشاره دارد و زمانی رخ می‌دهد که میزان آهن و منیزیم در خاک کم باشد. این مشکل یک مسئله جدی است که در ابتدا با زرد شدن برگ‌ها آغاز شده و به‌مرور برگ‌ها خشک شده و گیاه از بین می‌رود. کمبود آهن در گیاهان آپارتمانی ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد؛ بنابراین بهتر است آن را تشخیص داده و با استفاده از راهکارهایی آن را رفع کنید. شما می‌توانید مشکل کمبود آهن در گیاهان را با آزمایش خاک و یا برگ‌های آن‌ها تشخیص دهید.

روش‌های تشخیص کمبود آهن در گیاهان
هنگامی‌که گیاه فاقد آهن است، جوان‌ترین برگ بیشترین واکنش را نشان می‌دهد. برگ‌ها زرد می‌شوند، اما رگه‌های سبز باقی می‌مانند. در موارد شدید، برگ‌ها ممکن است حتی به دلیل سبز ماندن رگه‌ها، رنگ شبیه به سفید نیز داشته باشند. همچنین برخی از گیاهان به لکه‌های قهوه‌ای بین رگه‌های برگ و حاشیه برگ‌ها دچار می‌شوند. سرانجام برگ‌ها خشک می‌شوند. در صورت بروز این مشکل رشد شاخه و ریشه گیاه نیز ممکن است کند شود. اگر این بیماری طولانی شده و درمان نشود، ممکن است گیاه بمیرد.

قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی

علت‌های کمبود آهن در گیاهان
خاک‌های قلیایی: وقتی pH خاک ۷ یا بیش از ۷ باشد؛ بسیاری از گیاهان قادر به جذب آهن نیستند. این اتفاق گاهی اوقات به‌طور تصادفی رخ می‌دهد و باعث کمبود آهن در گیاه خواهد شد. تصحیح pH خاک، جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد و ممکن است به‌طورکلی گیاه را درمان کند.

عدم تعادل مواد معدنی: در برخی شرایط وجود بیش‌ازاندازه مواد مغذی نیز باعث این مشکل خواهد شد. خاک گیاه آپارتمانی ممکن است سرشار از مواد مغذی باشد و این باعث شود که گیاه نتواند به آهن مورد نیازش دسترسی داشته باشد. بنابراین اضافه کردن آهن از طریق قرص آهن مشکل را رفع نمی‌کند و شما باید مواد معدنی موجود در خاک را اصلاح کرده و بین آن توازن ایجاد کنید. این مشکل به خصوص در خاک‌های رس بیشتر رخ می‌دهد. یکی دیگر از دلایل کمبود آهن این است که خاک کلسیم زیادی دارد و همین امر باعث عدم حل شدن آهن می‌شود.

درمان
شما می‌توانید از آهن مایع و یا قرص آهن برای درمان آن استفاده کنید. برای استفاده از قرص آهن کافی است یک عدد قرص آهن را در آب مخلوط کرده و گیاه را با آن آبیاری کنید و یا مقداری از آن را بر روی برگ‌های آن بپاشانید. گیاهان بلافاصله ماده را جذب کرده و علائم بهبودی را طی ۴۸ ساعت نشان می‌دهند.

قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی

درمان کمبود آهن گیاهان آپارتمانی با استفاده از قرص آهن به دو روش انجام می‌شود:
درمان گیاه: آهن مایع (سولفات آهن) به شکل مایع موجود است که شما می‌توانید آن را مستقیماً روی شاخ و برگ گیاه اسپری کنید. علاوه بر این می توانید قرص آهن را در آب مخلوط کرده و به برگها اسپری کنید. این کار را در فاصله ۱۰ تا ۱۴ روز انجام دهید. این راه‌حل سریع نتایج ماندگاری ندارد، اما می‌تواند به سر حال آوردن گیاه در کوتاه‌مدت کمک کند تا شما بتوانید از طریق یک راه‌حل بهتر آن را درمان کنید.

درمان خاک: استفاده از آهن بر روی خاک نیز می‌تواند به درمان گیاه کمک کند. البته همان‌طور که اشاره شد در خاک‌هایی که مواد مغذی زیادی وجود دارد این روش جواب نمی‌دهد. قرص آهن حل شده در آب را به خاک اضافه کرده و به اطراف ریشه اعمال کنید. مکمل‌های آهن معمولاً در بهار استفاده می‌شوند.

البته مراقب باشید آهن بیش از حد می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مانند کمبود روی و منگنز شود. بنابراین با توجه به اندازه گیاه و گلدان از مقدار آهن مناسب استفاده کنید. یک عدد قرص آهن در یک لیوان آب برای گلدان‌های متوسط و بزرگ کافی است. البته بهتر است دوز را کمتر کرده و در چند مرحله و با فاصله زمانی از آن استفاده کنید.

استفاده از قرص آهن یک روش طولانی‌مدت و دائمی برای رفع کمبود آهن در گیاهان نیست و بهتر است مشکل خاک به‌طور اساسی‌تری حل شود. نگه داشتن گیاهان در خاک خوب زهکشی با گوگرد اصلاح شده برای کاهش سطح pH می‌تواند یک روش خوب و طولانی‌مدت برای رفع کمبود آهن در گیاهان آپارتمانی باشد. در این صورت گیاه به آهن بیشتری دسترسی دارد.

4/5 - (53 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.