تفاوت سماور و کتری و چای ساز چیست؟ + {مقایسه کیفیت چای}

محبوب‌ترین نوشیدنی ما ایرانیان که در تمام جشن‌ها، مهمانی‌ها و حتی مراسم‌‌های مذهبی سرو می‌شود، چای است. با گذشت زمان علاقه افراد نه تنها به چای از بین نرفت بلکه بیشتر نیز شد و همین امر سبب شد برای تهیه این نوشیدنی دلچسب محصولات و تجهیزات پیشرفته‌تری روی کار بیایند.

به احتمال زیاد، شما برای تهیه چای یا دمنوش از یکی از محصولاتی مانند سماور و کتری و چای ساز استفاده می‌کنید. آیا می‌دانستید انتخاب محصولی مناسب برای تهیه چای برای بسیاری چالش برانگیز است؟ آیا در هنگام خرید محصولاتی مانند کتری و چای ساز شما نیز با چالش انتخاب محصول مناسب روبه‌رو شدید؟ آیا تفاوت سماور و کتری و چای ساز را می‌دانید؟

این محصولات با گذشت زمان به شکل‌های نوین‌تر و با تنوع بیشتر وارد بازار شدند که این حجم از تنوع باعث شده افراد در انتخاب محصول با مشکل روبه‌رو شوند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

در ادامه قصد داریم به بررسی کامل تفاوت سماور و کتری و چای ساز بپردازیم که در نهایت برای رسیدن به نتجیه‌گیری بهتر به شما کمک می‌کند.

آشنایی با سماور برقی، کتری برقی و چای ساز

قبل از بررسی تفاوت‌های این سه محصول بهتر است در ابتدا به طور مختصر با آن‌ها آشنا شویم:

سماور برقی: یکی از نوین‌ترین محصولاتی که برای تهیه انواع نوشیدنی‌های گرم مانند دمنوش و چای روی کار آمده است، سماور برقی می‌باشد. سماور برقی با استفاده از جریان برق، آب را در سریع‌ترین زمان ممکن به جوش می‌آورد بنابراین این محصول را می‌توان برای کسانی که زمان کمی در اختیار دارند، بهترین گزینه دانست. با وجود سرعت بالایی که این دستگاه دارد، هنوز بسیاری از افراد به خصوص خانم‌ها خرید سماور گازی ارزان را ترجیح می‌دهند.

کتری برقی: کتری‌های برقی نیز تنها برای جوش آوردن آب هستند که این کار را با استفاده از جریان برق انجام می‌دهد. به صورت کلی طراحی کتری برقی پیچدگی خاصی ندارد و دستگاهی بسیار ساده است. قیمت کتری و قوری تقریبا مناسب می‌باشد.

چای ساز: چای ساز دستگاهی‌ است که تنها برای جوش آوردن آب نیست و امکان تهیه انواع چای یا دمنوش با استفاده از این دستگاه انجام پذیر می‌باشد.

مقایسه سماور و کتری و چای ساز

در هنگام خرید محصولات مناسب تهیه چای توصیه می‌شود در ابتدا تفاوت‌های محصولات را با هم بررسی کنید و در نهایت محصولی را که با نیازهای شما بیشتر تطابق دارد تهیه کنید. در ادامه به تفاوت‌ سماور و کتری و چای ساز می‌پردازیم:

  1. ظرفیت دستگاه‌ها:

معمولا در هنگام خرید چنین محصولاتی اولین مقیاس مقایسه برای خریداران، ظرفیت دستگاه‌ها می‌باشد. اگر بخواهیم سه دستگاه سماور و کتری و چای ساز را از نظر ظرفیت با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم بیشترین ظرفیت متعلق به سماور می‌باشد. ظرفیت چای سازها چیزی حدود یک ونیم تا سه لیتر است و ظرفیت کتری برقی بین نیم تا سه لیتر است.

بنابراین از نظر ظرفیت کتری برقی و چای سبز تفاوت آنچنانی باهم ندارند. اگر از آن دسته خانواده‌های چای خور هستید و مصرف روزانه چای شما بالا است، توصیه می‌‌شود با توجه به ظرفیت بالای سماورها، یک سماور تهیه کنید. ظرفیت سماورهای برقی به طور معمول ۱۰ لیتر به بالا می‌باشد.

Atrinoo.ir

  1. سرعت دستگاه‌ها: 

یکی دیگر از ملاک‌های انتخاب در بین این سه محصول، سرعت جوش آمدن آب می‌باشد. این مسئله برای کسانی که از این محصولات در ادارات استفاده می‌کنند و یا برای خانواده‌هایی که دائما مهمان دارند و زمان کافی برای تهیه چای ندارند، بسیار مهم می‌باشد. جالب است بدانید سرعت جوش آمدن آب با ظرفیت دستگاه‌ها رابطه دارد.

هر چه ظرفیت محصول بیشتر باشد، زمان بیشتری طول می‌کشد تا آب جوش بیاید. از آنجا که کتری برقی و چای سازها دارای ظرفیت‌های تقریبا مشابه هستند می‌توان گفت سرعت هر دو حدودا یکی می‌باشد. سماورهای برقی دارای ظرفیت بالایی هستند و سرعت جوش آمدن آب در آن‌ها به نسبت چای ساز و کتری برقی کمتر است. به صورت کلی توصیه می‌شود اگر سرعت عمل جوش آمدن آب برای شما حائز اهمیت است به سراغ دستگاه‌های چای ساز و کتری برقی بروید.

images_1693752288_64f49be09ead6.jpg

  1. کیفیت و عطر چای:

ممکن است شما نیز با سوالاتی مثل عطر و طعم چای در کدام یک از دستگاه‌ها بهتر است؟ روبه‌رو شده باشید. در پاسخ به این سوال باید گفت هر چه زمان دم کشیدن چای بیشتر باشد، چای طعم و عطر بهتری به خود می‌گیرد. با توجه به این نکته چای تهیه شده در سماور به دلیل طولانی‌تر بودن زمان تهیه، از کیفیت بهتری برخوردار است. کیفیت چای در دستگاه‌های کتری برقی و چای ساز به دلیل شباهتی که در زمان جوش آمدن آب دارند، تفاوتی آنچنانی ندارد.

  1. مصرف انرژی برق: 

همانطور که می‌دانید تمامی دستگاه‌های چای ساز، کتری برقی و سماور برقی با انرژی الکتریکی فعالیت می‌کنند بنابراین سبب افزایش هزینه برق می‌شوند. مسئله‌ای که در هنگام خرید ممکن است شما را به چالش بکشد این است که کدام یک از این دستگاه‌ها دارای مصرف انرژی بیشتری هستند؟

به صورت کلی باید گفت از آنجا که سماور مدت زمان بیشتری به برق متصل می‌ماند و زمان جوش آمدن آب در آن طولانی‌تر است بنابراین مصرف انرژی آن نیز به نسبت بالاتر می‌باشد.

اگر مصرف انرژی برای شما اهمیت دارد، توصیه می‌شود کتری برقی و چای ساز تهیه کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که در هنگام خرید حتما دستگاه‌هایی تهیه کنید که دارای برچسب انرژی باشند. طبق گفته کارشناسان اگر میزان مصرف این دستگاه‌ها بین بازه ۱۸۰ تا ۲۲۰ ولت باشد، مناسب است.

  1. سوختگی و التهاب دست:

آیا تاکنون در هنگام استفاده از محصولاتی مانند سماور برقی با سوختگی دست مواجه شدید؟ یکی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید این محصولات، عایق بودن دسته‌ها است. در صورتی که دسته‌ها عایق نباشند، احتمال آسیب دیدن دست‌ها به خصوص انگشتان وجود دارد.

سماورهای برقی برخلاف کتری های برقی و چای ساز‌ها دارای دسته‌های عایق نمی‌باشند و حتما باید هنگام استفاده از آن‌ها از دستگیره استفاده کرد. خوشبختانه این مشکل در بیشتر کتری‌های برقی و چای سازها وجود ندارد و افراد هنگام استفاده از آن‌ها کمتر با مشکلاتی مانند سوختگی دست مواجه می‌شوند.

  1. سلامت چای و نوشیدنی:

یکی از مباحث مهم در سلامت چای و نوشیدنی، جنس سماور یا کتری برقی است. جنس کتری‌های برقی و چای سازها معمولا از استیل ضد زنگ، پلاستیک و شیشه می‌باشد و جنس سماورهای برقی موجود در بازار از استیل، مس و نقره است.

به دلیل پلاستیکی بودن برخی کتری‌های برقی و چای سازها ممکن است به مرور مواد شیمیایی با آب جوش و چای ترکیب شوند و مشکلات جدی را به وجود آورند.

سماورهای برقی که از جنس مس و نقره و حتی برنج هستند سبب رسیدن برخی املاح به بدن می‌‌شوند و به صورت کلی برای بدن مفید می‌باشند.

در نظر داشته باشید که کتری برقی و چای سازهایی که از جنس استیل و شیشه هستند به صورت کلی برای بدن مضر شناخته نمی‌شوند.

  1. قیمت دستگاه‌ها:

یکی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید لوازم خانگی، قیمت می‌باشد. تفاوت سماور و کتری و چای ساز در قیمت نیز موج می‌زند. به صورت کلی نمی‌توان گفت کدام یک از موارد نسبت به دیگر محصولات ارزان‌تر یا گران‌تر است زیرا قیمت هر لوازم خانگی تابع مواردی مانند کیفیت، مدل، برند سازنده، حجم، ظرفیت، سرعت و… است.

  1. امکان تنظیم دما:

برای برخی از افراد داشتن قابلیت تنظیم دما یکی از ملاک‌های خرید است. در این صورت باید گفت اگر به دنبال قابلیت تنظیم دما هستید بهتر است دستگاهی مانند کتری برقی و چای ساز تهیه کنید که دارنده این قابلیت می‌باشند. متاسفانه سماورهای برقی دارای قدرت تنظیم دما نیستند.

قابلیت تنظیم دما به شما این امکان را می‌دهد که در صورت بالا رفتن بیش از اندازه دمای دستگاه، دستگاه به صورت خودکار خاموش شود و هنگامی که این دما کاهش پیدا کرد، دستگاه به صورت خودکار مجدد روشن شود.

images_1693752333_64f49c0d82d52.jpg

پاسخ به برخی از سوالات متدوال

در ادامه به برخی از سوالات متدوال که معمولا در هنگام خرید برای شما پیش می‌آید پاسخ خواهیم داد:

  1. خرید چای ساز توصیه می‌شود یا خرید کتری برقی؟ همانطور که می‌دانید کتری برقی تنها برای تهیه آب جوش می‌باشد و نمی‌توان از این دستگاه برای تهیه چای نیز استفاده کرد اما چای ساز دستگاهی است که می‌توان از آن برای تهیه چای نیز استفاده نمود. اگر مصرف آب جوش شما بیشتر چای است، پیشنهاد می‌شود از کتری برقی استفاده کنید.
  2. آیا سماور برقی نسبت به کتری برقی گزینه مناسب‌تری است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت حتما در هنگام خرید به نیاز خود نیز توجه کنید در صورتی که این محصولات را برای محیط‌های شلوغ مانند ادارات می‌خواهید یا از آن دسته افراد و خانواده‌ها هستید که علاقه زیادی به چای دارید، سماور برقی گزینه مناسبتری نسبت به کتری برقی است زیرا که سماور برقی ظرفیت بیشتری نسبت به کتری برقی دارد. اما در نظر داشته باشید که مصرف سماور بیشتر از کتری برقی است. یکی دیگر از نکاتی که به خرید بهتر شما کمک می‌کند این است که کیفیت چای در سماور برقی بهتر از کتری برقی می‌باشد.
  3. آیا چای ساز برای سلامتی مضر می‌باشد؟ در صورتی که چای سازی که تهیه می‌کنید جنس مرغوب و باکیفیتی داشته باشد ( از پلاستیک تهیه نشده باشد) برای سلامتی مضر نیست. با انجام جرم گیری‌ درست این دستگاه حتی می‌توان مضرات آن را به حداقل‌ترین میزان ممکن رساند.

نتیجه گیری

حالا که تفاوت سماور و کتری و چای ساز را برای شما عزیزان به طور کامل شرح دادیم، در پاسخ به سوال ( کدام یک از این سه محصول بهتر از دیگر موارد است؟) باید گفت به صورت کلی نمی‌توان بین این سه محصول برتری بخشید و بهترین کار این است که شما عزیزان در هنگام خرید به نیاز خود دقت داشته باشید.

با بررسی مزایا و معایب هر یک از دستگاه‌ها باید بسنجید که کدام دستگاه با نیاز شما تطابق بیشتری دارد و بعد اقدام به خرید آن کنید. به طور مثال اگر به دنبال ظرفیت بالا هستید از خرید کتری برقی و چای ساز خودداری کنید و تمرکز خود را بر روی خرید سماور برقی بگذارید.

در این مقاله قصد داشتیم به بررسی کامل تفاوت سماور و کتری و چای ساز بپردازیم و نکاتی را بیان کنیم که در هنگام خرید به شما کمک ویژه‌ای کند. امیدواریم نکات این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. علی می‌گوید

    به نظر من سماور گازی خیلی بهتر و کلاسیک تر از سماور برقی هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.