زیباترین میدان استانبول کجاست؟

ترکیه یکی از مقاصد سفرهای خارجی ایرانیان است، البته باید گفت که به جز ایرانی ها، ترکیه هر ساله میزبان میلیون ها گردشگر خارجی است که برای دیدن جاذبه های گردشگری آن به این کشور سفر می کنند.

یکی از مقاصدی که گردشگران علاقه زیادی به بازدید از آن دارند، میدان سلطان احمد است. سلطان احمد، چهاردهمین سلطان عثمانی بود. وی را یکی از مهربان ترین پادشاهان عثمانی می دانند که ارادت خاصی به پیامبر اسلام و خاندانش داشته است.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با یکی از گردشگر پذیر ترین مناطق استانبول یعنی میدان سلطان احمد آشنا کنیم. اگر قصد سفر به ترکیه با تور استانبول را دارید، حتما این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا بتوانید برنامه سفرتان را بهتر تنظیم کنید.

آشنایی با میدان سلطان احمد در استانبول
میدان سلطان احمد، یا منطقه سلطان احمد، با نام استانبول قدیم هم شناخته می شود. این میدان جایگاه و اهمیت بالایی در گردشگری کشور ترکیه دارد. اگر می خواهید از تمام میدان سلطان احمد استانبول با جاذبه های گردشگری اش بازدید کنید باید به این نکته اشاره کرد که از هر جاذبه تا جاذبه دیگری که در این منطقه قرار دارد را می توان با پای پیاده و قدم زنان طی مسیر کرد.

این میدان دارای هتل ها و محل هایی اقامتی نیز هست که با رزرو هر کدام از آن ها به بخش زیادی از دیدنی های استانبول دسترسی سریعی خواهید داشت. میدان سلطان احمد دارای دیدنی های زیادی است که قدمت برخی از آن ها به دوران امپراتوری بیزانس یعنی بیش از ۱۲۰۰ سال پیش می رسد.

دیدنی های اطراف میدان سلطان احمد
در میدان استانبول، موزه، مسجد، بازار و رستوران های زیادی وجود دارد که بودن همه شان در کنار هم می تواند شگفت آور و لذت بخش باشد. در ادامه به معرفی دیدنی های میدان سلطان احمد خواهیم پرداخت.

مسجد آبی (سلطان احمد)
نخستین چیزی که همه از میدان سلطان احمد به یاد می آورند، مسجد آبی است. این مسجد که به مسجد سلطان احمد نیز معروف است، اهمیت گردشگری این میدان را چند برابر می کند. معماری مسجد آبی به مسجد ایاصوفیه شباهت دارد. این مسجد، به دلیل کاشی های آبی رنگی که دارد به مسجد آبی معروف شده است. سراسر مسجد سلطان احمد را پرتو معنویت نورانی کرده است و کاشی هایش به آیه های قرآن مزین شده اند. در این مسجد هنوز نمازگزاران صفوف نماز را تشکیل می دهند و نماز جماعت اقامه می کنند.

زیباترین میدان استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول
اشتباه نیست اگر بگوییم ایاصوفیه، معروف ترین جاذبه گردشگری استانبول است. ایاصوفیه در ابتدا یک کلیسا در امپراتوری بیزانس بود، پس از این که عثمانی ها این شهر را فتح کردند و قسطنطنیه یا همان استانبول امروزی را به عنوان پایتخت برگزیدند، ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد.

بعد از این تغییر کاربری بود که مناره ها، محراب و منبر به آن اضافه شد و اسامی الله، محمد (ص)، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین بر لوح هایی نوشته و دور تا دور سقف این مسجد نصب شدند.

بعد از روی کار آمدن حکومت ترکیه نوین توسط آتاتورک و کنار رفتن عثمانی ها، این مسجد به موزه تبدیل شد تا مردم زیادی از سراسر جهان برای دیدن عظمت آن رهسپار ترکیه شوند. یکی از نکات ویژه در معماری ایاصوفیه، گنبد آن است که از ۴۰ پنجره تشکیل شده و این موضوع جلوه ای نورانی به زیر گنبد می دهد.

کاخ توپکاپی استانبول
یکی دیگر از بناهای بزرگ و معروف استانبول که در منطقه سلطان احمد این شهر بنا شده است کاخ توپکاپی است. این بنا که سلاطین عثمانی به مدت ۴۰۰ سال در آن زندگی کرده اند، یکی از آثار تاریخی مهم این عصر شناخته می شود.

با بازدید از این بنا می توانید از ۴ قرن معماری بازدید کنید، چرا که هر سلطان که بر روی کار آمده است، یک بخش به آن اضافه کرده یا بخشی از آن را تغییر داده است. ورودی این کاخ ارزان نیست و همین موضوع سبب می شود که خیلی ها از خیر بازدید از این کاخ بگذرند.

میدان هیپودرم استانبول
میدان هیپودرم استانبول بخشی از محله سلطان احمد است که گویی در گذشته به عنوان محلی برای مسابقات ورزشی مانند اسب سواری یا نبرد گلادیاتوری در زمان امپراتوری بیزانس در نظر گرفته می شده است. در این بخش ستون هایی اضافه شده که زیبایی خاصی دارند.

بازار آراستا
بازار آراستا در کنار مسجد آبی قرار دارد و فضایش بسیار آرام تر از بازار بزرگ استانبول است. در این بازار، پارچه، فرش و جواهرات به فروش می رسد. یکی از دیدنی هایی که در این بازار قرار دارد یک موزه هنر کوچک است که می توانید در آن از آثار هنری بازدید کنید.

زیباترین میدان استانبول

آب انبار قصر سلطنتی
این آب انبار، جایی است که آب قصر توپکاپی را تامین می کرده است. برای ورود به این آب انبار، باید ۵۲ پله به پایین بروید. آب انبار قصر سلطنتی بسیار دیدنی است و نباید به سادگی از خیر آن بگذرید، چرا که این آب انبار شگفت انگیز یک دنیای بی نظیر را به شما نشان می دهد.   

پارک گول هانی
پارک گول هانی یکی از بهترین فضای سبز های استانبول است. پارک گول هانی پر شده است از درختان چنار، چمن، آلاچیق ها و گل های رنگارنگ که همه دست در دست یکدیگر داده اند تا فضایی پر از آرامش و مهر ایجاد کنند. می توانید از ابتدا تا انتهای پارک قدم بزنید و چشم انداز دیدنی تنگه بسفر و دریای مرمر را نظاره کنید. داخل این پارک، موزه تاریخ علوم و فناوری در اسلام نیز وجود دارد.

آدرس میدان سلطان احمد استانبول
از هر نقطه ای در استانبول که باشید، به راحتی می توانید به میدان سلطان احمد دسترسی پیدا کنید. اگر قصد دارید تا از میدان تکسیم به این میدان بروید، ابتدا باید با فونیکولار (نوعی قطار زیرزمینی خاص) به کاباتاش بروید.

در کاباتاش سوار تراموای Tram T1 شوید و در ایستگاه سلطان احمد (Sultanahmet) پیاده شوید. از این ایستگاه تا مسجد سلطان احمد و دیگر دیدنی های میدان سلطان احمد فقط ۵ دقیقه پیاده روی فاصله دارد.

اگر از نقاط دیگر شهر استانبول قصد دارید تا به این میدان بیایید، نخست باید با استفاده از مترو و تراموا خود را به خط تراموای T1 برسانید. سپس آنجا سوار تراموای Tram T1 شده و به میدان سلطان احمد بروید.

سخن آخر
به عنوان سخن آخر باید گفت بازدید از میدان سلطان احمد، یک شاخصه بسیار مهم در تور استانبول است که باید هنگام رزرو تور به آن توجه ویژه ای داشته باشید، چرا که با بازدید نکردن از میدان سلطان احمد، حجم زیادی از جاذبه های گردشگری استانبول را از دست خواهید داد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.