پنج خاصیت مهم چای سبز+ طریقه صحیح دم کردن چای سبز

این روزها چای سبز به دلیل داشتن خواص بسیار و عطر و طعمی دل نشین، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اما اگر هنوز با خواص این نوشیدنی بی‌نظیر آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را بخوانید و از این پس، یک وعده از چای روزانه خود را با چای سبز جایگزین کنید.

ما در این مقاله علاوه بر گفتن خواص مهم چای سبز، به شما آموزش می‌دهیم که چطور چای سبز را به روش صحیح و اصولی دم کنید تا هم خوشمزه شود و هم خواص آن حفظ شود. دم کردن چای سبز با روش اشتباه باعث می شود که خواص آن از بین برود و طعم تلخی بگیرد.

چای سبز

خواص چای سبز

۱- چای سبز و فشارخون: نوشیدن چای سبز در طولانی مدت، می‌تواند سبب کاهش علائم فشارخون بالا و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شود.

۲- چای سبز و سرطان: براساس تحقیقات انجام شده، چای سبز به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوانی که دارد، درکاهش خطر ابتلا به سرطان‌های معده، روده، پستان، پروستات، دهان، ریه و لوزالمعده تاثیرگذار است.

۳- چای سبز و دیابت: چای سبز به علت ترکیباتی که دارد، می‌تواند مقاوت به انسولین را در افراد دیابتی کاهش و سطح کلسترول خوب در آن‌ها را افزایش دهد.

۴- چای سبز و آلزایمر: به علت ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز، مصرف آن علاوه بر بهبود عملکرد مغز در کوتاه مدت، در بلندمدت هم سبب محافظت از سلول‌های عصبی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون می‌شود.

۵- چای سبز و لاغری: احتمالا شما با این خاصیت چای سبز آشنا هستید. بسیاری از افراد چای سبز را برای بهره‌مندی از این خاصیتش استفاده می‌کنند.

یکی از فراوان‌ترین و قوی‌ترین کاتچین‌ها در چای سبز، اپی‌گالوکتشین گالات (EGCG) است. EGCG با افزایش میزان اکسیداسیون چربی در سلول‌ها، مانع رشد سلول‌های چربی می‌شود و با کمک به دفع چربی سلولی، در کاهش وزن بسیار موثر است.

هم‌چنین چای سبز می‌تواند، با افزایش ۴ درصدی متابولیسم بدن، در کاهش وزن تاثیر مثبتی داشته باشد.

علاوه بر خواص گفته شده در بالا، چای سبز هم‌چنین در پیشگیری از بیماری‌های چشمی، درمان هر نوع اسهال، بهبود بیماری‌های مزمن کبدی و محافظت بدن دربرابر انواع ویروس‌ها، موثر است.

دقت داشته باشید که برای بهره مندی از خواص چای سبز، حتما از چای باکیفیت و فاقد افزودنی استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید چای سبز اصل و مشاهده اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید.

طریقه صحیح دم کردن چای سبز

همانطور که گفتیم که برای بهره‌مندی از فواید چای سبز و هم‌چنین جلوگیری از تلخ شدن آن، لازم است که چای سبز را به شیوه درست دم کنید. ما در زیر، طرز تهیه چای سبز و نکات لازم برای داشتن چای سبز خوش‌مزه‌تر را به شما آموزش می‌دهیم.

برای تهیه چای سبز، ابتدا آب را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. سپس زیر آن را خاموش کنید و حدود ۵ دقیقه منتظر بمانید تا دمای آب اندکی کم شده و به حدود ۸۰ درجه برسد.

به ازای هر لیوان آب، ۱ قاشق چای‌خوری چای سبز در قوری بریزید، آب را به آن اضافه کنید و بگذارید ۵ تا ۸ دقیقه بماند تا دم بکشد. بعد از اینکه چای سبزتان دم کشید، برگ‌های چای سبز را از آب جدا کنید تا چایتان تلخ نشود. برای این کار می‌توانید از یک صافی استفاده کنید.

می‌توانید یک چاشنی (چوب دارچین، گل محمدی، نعنا، آبلیمو) یا شیرین کننده (عسل، شکر، نبات) به چای سبز خود اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شود و از خوردن آن لذت ببرید.

* به هیچ وجه برای دم کردن چای سبز، آن را مانند چای سیاه روی کتری قرار ندهید. در غیر این صورت چاییتان تلخ می‌شود.

بهترین ظرف برای دم کردن چای سبز

مناسب‌ترین ظرف برای دم کردن چای سبز، ظروف چینی و سپس شیشه‌ای می‌باشد زیرا این ظروف به خوبی طعم و عطر چای را حفظ می‌کنند. از بین ظروف چینی یا شیشه‌ای نیز، استفاده از لیوان دمنوش بهترین و راحت‌ترین گزینه است.

بهترین میزان مصرف چای سبز در طول روز

همان طوری که گفتیم، چای سبز دارای خواص زیادی می‌باشد اما باید آن را به اندازه مصرف کنید. زیرا مصرف بیش‌ از حد اکثر مواد غذایی، نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند مضر هم باشد.

در حالت کلی، بهترین میزان مصرف چای سبز، ۳ تا ۵ لیوان در روز است. در نظر داشته باشید که این میزان برای برخی گروه‌های حساس مانند خانم‌های باردار باید کم‌تر باشد و بهتر است این گروه‌ها برای مصرف چای سبز حتما با پزشک خود مشورت کنند.

منبع: درکام

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.