چند راهکار برای رفع بخار شیشه ماشین

فرقی نمی‌کند که در چه آب‌وهوایی زندگی می‌کنید. درهر صورت برای احساس راحتی در ماشین، نیاز به یک شیشه تمیز و بدون بخار دارید. اغلب افراد در فصول سرد سال، برای گرم نگه‌داشتن فضای ماشین از بخاری استفاده می‌کنند. در نتیجه، بعد از گذشت چند دقیقه با شیشه‌های بخار گرفته مواجه می‌شوند. از سوی دیگر، افرادی که در مناطق شرجی و مرطوب زندگی می‌کنند، مدام از بخار روی شیشه‌ها می‌نالند. همان‌طور که متوجه شدید، بخار و مه‌آلود بودن شیشه‌ها، امری آزاردهنده برای اغلب افراد می‌باشد. در این قسمت از مجله اینترنتی زیباشهر، به ارائه راهکارهای مناسب برای رفع بخارگرفتگی شیشه ماشین پرداخته‌ایم.

علت بخار گرفتگی شیشه ماشین:

هوایی که تنفس می‌کنید، دارای رطوبت می‌باشد. رطوبت و دما دو عامل موثر در بخارگرفتگی شیشه ماشین می‌باشند. از سوی دیگر، رطوبت هوا در دمای خاصی از روز تبدیل به قطرات شبنم می‌شود.
شبنم که در اثر چگالش (حالتی که در آن، در دمای مشخصی رطوبت هوا متراکم می‌شود و موجب تشکیل شبنم می‌شود) و میعان است، باعث ایجاد مه بر روی شیشه می‌شود و دید را از داخل ماشین سخت می‌کند.
از طرف دیگر، هنگامی که در حال حرکت در هوای زمستانی می‌باشید، رطوبت موجود در هوا به شیشه‌ اتومبیل برخورد می‌کند و منجر به ایجاد بخار بر روی شیشه می‌شود.

برخی دیگر از دلایل بخارگرفتگی شیشه ماشین به شرح زیر می‌باشد:

● وجود شئ خیس مانند کفش، لباس، شال در ماشین.
● مرطوب بودن روکش‌های ماشین.
● نشتی کردن آب از درها، شیشه، سانروف و… به کابین ماشین.
● مصرف غذا یا نوشیدنی داغ در فضا داخلی ماشین.
● نشتی مایع خنک‌کننده از منبع بخاری به کابین ماشین.
● باقی ماندن زباله در کابین ماشین.

بخار شیشه ماشین

راه‌های پیشگیری از بخارگرفتگی شیشه اتومبیل:

۱) پایین کشیدن پنجره‌ها در روزهای گرم و آفتابی:
در روزهای گرم تابستان، تعدادی از پنجره‌ها را تا نیمه پایین بکشید و اجازه دهید که خورشید فضای داخل کابین ماشین را گرم کند و رطوبت داخل ماشین را به گردش درآورد.

۲) بالا نگه‌داشتن پنجره‌ها در روزهای مرطوب:
بستن پنجره‌ها و سانروف در روزهای مرطوب و بارانی امری بدیهی به نظر می‌رسد. اما، ممکن است همه ما حداقل یکبار فراموش کرده باشیم که سانروف را به درستی ببندیم و یا پنجره‌ها را کامل بالا بکشیم و بهای آن را نیز پرداخته‌ایم.
دور نگه‌داشتن کابین ماشین از رطوبت، اولین قدم برای رفع بخارگرفتگی شیشه‌ها می‌باشد.

۳) روشن کردن تهویه:
بسیاری از مردم تصور می‌کنند که نیازی به استفاده از سیستم تهویه (AC) در فصل زمستان نمی‌باشد. در صورتی که این یک تفکر کاملا اشتباه است. تهویه مطبوع باعث از بین رفتن رطوبت هوا می‌شود. بنابراین، هنگامی که هوای درون کابین از دما مناسبی برخوردار است، این سیستم را روشن کنید تا رطوبت هوا از بین برود.
لازم است که در زمستان، هر دو هفته یکبار، سیستم تهویه را روشن کنید تا سیستم در وضعیت کارآمد خود باقی بماند و از نشت گاز و یا خشک شدن آن پیشگیری شود.
در زمستان، زمانی که سیستم گرم کننده شیشه‌های ماشین را روشن می‌کنید، سیستم تهویه را نیز بر روی حالت فعال قرار دهید. همچنین، زمانی که قصد استفاده از بخاری ماشین را دارید، شیشه‌ها را اندکی پایین بیاورید تا دمای شیشه‌ها به دما متعادل برسد.

نکاتی مهم در خصوص پیشگیری از بروز بخار و مه بر روی شیشه‌های اتومبیل:

۱. از فریاد و جیغ کشیدن در فضای ماشین بپرهیزید؛ زیرا، هرگونه سروصدا می‌تواند میزان رطوبت ایجاد شده در کابین را افزایش دهد و باعث ایجاد بخار بر روی شیشه می‌شود.
۲. باید به صورت منظم سیستم تهویه را بررسی کنید و در صورت لزوم، آن را تعویض کنید؛ زیرا، این سیستم تاثیر زیادی بر جلوگیری از بخار بر روی شیشه‌ها دارد.
۳. هر چند وقت یکبار، تمام سوراخ‌های سانروف را بررسی و تخلیه کنید؛ زیرا مسدود بودن آن و پانل‌های جلو پنجره، باعث سرازیر شدن آب به درون خودرو می‌شود.
۴. همیشه نشتی آب از سقف و پنجره‌ها نمی‌باشد. بعضی مواقع، شکستگی در مهر و موم درب خودرو، باعث نفوذ آب به درون اتومبیل می‌شود. بنابراین، از مشکل نداشتن درزگیر درب خودرو مطمئن شوید.
۵. بعضی از خودروها دارای لوله برای اسپری آب هستند که این لوله‌ها از قسمت اتاقک اتومبیل به جلو پنجره می‌روند. در صورت شکسته شدن یا آسیب دیدن آن‌ها، هربار که دکمه آبپاش را فشار دهید، آب با فشار زیاد به درون کابین پاشیده می‌شود.

بخار شیشه ماشین

روش‌های آسان برای رفع بخارگرفتگی شیشه‌ ماشین:

روش اول:
یک سیب‌زمینی را تمیز بشویید و از وسط نصف کنید. می‌توانید از سیب‌زمینی‌های پلاسیده برای این روش استفاده کنید.
قسمت بدون پوست سیب‌زمینی را در تماس با شیشه‌ها قرار دهید. با این کار، علاوه بر تمیز شدن شیشه‌ها، باعث ایجاد یک لایه محافظتی برای مقابله با بخارگرفتگی شیشه ماشین می‌شوید.
قبل از استفاده از این روش، مطمئن شوید که شیشه‌ها کاملا خشک باشد.

نکات مهم در خصوص استفاده از سیب زمینی برای بخارگرفتگی شیشه ماشین:
● سیب‌زمینی دارای چسبندگی می‌باشد. از همین جهت، بعد از مدتی باعث جذب گرد و خاک و حشرات می‌شود. بنابراین، هرچند روز یکبار، شیشه‌ها را تمیز کنید.
● در صورتی که سیب‌زمینی بیش از اندازه روی شیشه بماند، ممکن است باعث ایجاد اختلال در دید شما شود.
● از سیب‌زمینی‌های استفاده شده در این روش، می‌توانید برای ساخت کود استفاده کنید.

روش دوم:
این روش، یکی از ساده‌ترین راه‌ها جهت رفع بخارگرفتگی شیشه ماشین می‌باشد. ابتدا، یک جوراب کهنه و بدون سوراخ تهیه کنید. سپس، جوراب را از سنگ‌ نمک‌های ریز و مقداری پودر جذب کننده رطوبت، پر کنید و دهانه آن را سفت گره بزنید.
در نهایت، جوراب را در زیر صندلی راننده و یا جلوی داشبورد قرار دهید تا رطوبت و نم موجود در هوا را به خود جذب کند.

روش سوم:
برای رفع بخارگرفتگی شیشه ماشین، می‌توانید از یک محلول خانگی و ارزان قیمت استفاده کنید. برای تهیه این محلول، کافی است به یک فروشگاه یا داروخانه مراجعه کنید و یک شیشه گلیسیرین تهیه کنید.
گلیسیرین یک ماده بی‌رنگ، بی‌بو و غیر سمی می‌باشد که در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد.

مراحل استفاده از گلیسیرین برای بخار شیشه به شرح زیر می‌باشد:
۱. ابتدا مقداری گلیسیرین در آب حل کنید.
۲. با استفاده از یک پارچه بدون پرز و آغشته به این محلول، شیشه‌ها را تمیز کنید.

بعد از استفاده از گلیسیرین برای بخار شیشه، دیگر لازم نیست نگران بخارگرفتگی یا مات شدن شیشه‌ها در زمستان باشید.
همان‌طور که می‌دانید سرمای زمستان و تهویه نامناسب ماشین، دو عامل در مات شدن شیشه‌ها می‌باشند. در چنین حالتی، کافی است چند قطره گلیسیرین در مایع شیشه‌ پاک‌کن بریزید. سپس، با یک تکه ابر، شیشه‌ها را از داخل و به صورت از بالا به پایین، تمیز کنید.

نکات مهم در رابطه با استفاده از گلیسیرین برای بخار شیشه‌ها:

● بهتر است از این روش، در صبح زود استفاده کنید؛ زیرا، در صورتی که نور خورشید باعث خشک شدن محلول شود، می‌تواند ردی از پارچه و محلول بر روی شیشه‌ها باقی بگذارد.
● از این محلول می‌توانید برای رفع بخار از روی شیشه عینک اسکی و شیشه عینک آفتابی استفاده کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.