علت روشن نشدن ماشین و نحوه روشن کردن آن

یکی از دلایلی که باعث روشن نشدن ماشین می‌شود، خرابی یا خاموش شدن باتری است دلیل دیگر شل شدن یا خوردگی کابل‌های اتصال، درست کار نکردن دینام یا مشکل در استارت است، تشخیص اینکه مشکل از باطری است یا دینام بسیار دشوار بوده و به تخصص نیاز دارد.

دلایل روشن نشدن ماشین

به طور کلی روشن نشدن ماشین به چند دلیل اتفاق می‌افتد:

روشن نشدن ماشین بدلیل نقص در سوخت رسانی

شایع‌ترین مشکلات در سیستم سوخت‌رسانی ماشین عبارتند از:

خرابی منیفولد ورودی هوا
خرابی انژکتورها
خرابی پمپ بنزین
گرفتگی فیلتر بنزین
کمبود بنزین در باک

روشن نشدن ماشین بدلیل نقص در برق و الکترونیک

شایع‌ترین مشکلات در سیستم برق و الکترونیکی ماشین عبارتند از:

خرابی سنسور فشار هوا
خرابی سنسور دمای آب
خرابی سنسور دور موتور
خرابی سنسور موقعیت میل‌لنگ
خرابی یا سوختگی رله و اتصالات آن
خرابی شمع (جرقه‌‌زن) یا وایرها
خرابی کویل (تقویت‌کننده ولتاژ باتری) یا وایرها
خرابی دینام (شارژکننده باتری)
خرابی باتری یا خالی شدن باتری
خرابی سوییچ یا عدم ارسال کد در ایموبلایزر
خرابی سوییچ اینرسی (قطع‌کن بنزین)

دلایل روشن نشدن ماشین
یکی از دلایلی که باعث روشن نشدن ماشین می‌شود، خرابی یا خاموش شدن باتری است

روشن نشدن ماشین بدلیل نقص مکانیکی

در چنین مواردی، خرابی سوپاپ‌ها، تنظیم نبودن موتور و نقص در سیستم روغن‌کاری موتور بیش از سایر چیزها، مشاهده می‌شود.

چه چیزی باعث می‌شود ماشین روشن شود اما استارت نخورد؟

اگر زمان چرخاندن سوئیچ، ماشین ‌لنگ می‌زند، اما موتور روشن نمی‌شود، ممکن است به این دلیل باشد که سوخت کافی به موتور نمی‌رسد. یکی از دلایل احتمالی این امر می‌تواند کثیف بودن انژکتورهای سوخت باشد. با گذشت زمان، نازل‌های انژکتور سوخت ممکن است دچار زنگ زدگی یا خوردگی شوند، یا مسیرش با زباله مسدود شود.

وقتی خودرو روشن نمی‌شود اما باتری آن هنوز کار می‌کند به چه معناست؟

هنگامی که ماشین شما روشن نمی‌شود اما باتری شارژ می‌شود، معمولا استارت موتور دچار مشکل شده است. همچنین این مشکل می‌تواند به دلیل اتصالات ضعیف، آسیب پایانه‌های باتری، خرابی یا از کار افتادگی باتری باشد. این اتفاق ممکن است به دلیل، خوردگی ترمینال روی داده باشد.

آیا کلید خراب می‌تواند دلیلی بر روشن نشدن خودرو باشد؟

اگر تراشه داخل سوئیچ به هر روشی آسیب دیده باشد، ممکن است وسیله نقلیه نتواند اطلاعات روی کلید را درست بخواند و در نتیجه شروع به کار نمی‌کند یا ممکن است سیستمی که اطلاعات کلید را می‌خواند خراب شده باشد و به درستی کار نکند.

دلیل روشن نشدن ماشین در صبح
هنگامی که ماشین شما روشن نمی‌شود اما باتری شارژ می‌شود، معمولا استارت موتور دچار مشکل شده است
چگونه متوجه می‌شوید که مشکل از سوئیچ استارت است؟

استارتر را امتحان کنید و از سلامت آن مطلع شوید. سوئیچ زیر کاپوت، معمولاً در قسمت سرنشین در پایین موتور در کنار جعبه دنده قرار گرفته است. سوئیچ احتراق مجموعه‌ای از کنتاکت‌های الکتریکی است که استارت را فعال می‌کند و معمولاً در قسمت روی ستون فرمان جا گرفته است.

چرا ماشین من روشن نمی‌شود اما رادیو و چراغ‌های آن کار می‌کنند؟

اگر چراغ‌ها و یا رادیوی ماشین روشن می‌شود اما خود ماشین روشن نمی‌شود، ممکن است دلیل آن کثیفی  یا خوردگی پایانه‌های باتری باشد. این ترمینال‌ها هستند که سیستم الکتریکی را به باتری متصل می‌کنند. اگر بتوانید ماشین را با هل دادن روشن کنید، مطمئن باشید که مشکل اصلی روشن نشدن ماشین بخاطر باتری بوده است.

وقتی سوئیچ را می‌چرخانید و هیچ اتفاقی نمی‌فتد چه مشکلی پیش آمده است؟

اگر هنگام چرخاندن کلید احتراق در موقعیت “روشن” هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، به این معنی است که کلید استارت، موتور را خوب نمی‌چرخاند. معمولاً این مشکل می‌تواند بخاطر باتری فرسوده اتفاق بیفتد.

اگر ماشین شما روشن می‌شود اما استارت نمیخورد، ابتدا چراغ اصلی را روشن کنید. اگر چراغ خاموش شود، نشان دهنده این است که باتری واقعا ضعیف است و تقریباً تمام شده است.

برای گرم کردن باتری، پایانه‌ها و استارت، ترفند «چرخه کلید» را امتحان کنید. ترفند بدین صورت است که کلید را به طور مدام حدود ۱۰ بار پشت سر هم به سمت موقعیت شروع بچرخانید یعنی استارت بزنید و در حدود پنج دقیقه صبر کنید سپس سعی کنید موتور را مجدد روشن کنید. اگر هنگام چرخاندن سوئیچ، نور اصلی روشن بود ولی ماشین استارت نخورد به سراغ ترفند بعدی بروید.

روشن نشدن ماشین بدلیل نقص مکانیکی
اگر چراغ‌ها و یا رادیوی ماشین روشن می‌شود اما خود ماشین روشن نمی‌شود، ممکن است دلیل آن کثیفی یا خوردگی پایانه‌های باتری باشد

روی پایانه‌های باتری ضربه بزنید
سعی کنید پایانه‌های باتری خورده شده و فرسوده را تمیز کنید. شما میتوانید پایانه‌ها را تا جایی که می‌توانید جابجا کنید تا با هم برخورد بهتری داشته باشند و ارتباط بهتری برقرار کنند. پاشنه کفش را به هر پایانه باتری بکوبید و آن را کمی در اطراف پایه باتری بچرخانید. سپس سعی کنید موتور ماشین را روشن کنید.

به استارتر ضربه بزنید
اگر به موتور استارت دسترسی دارید، سعی کنید با جک ماشین خود به آن ضربه وارد کنید. گاهی اوقات، کنتاکت‌های الکتریکی بهم دیگر گیر می‌کنند و ضربه زدن روی آن‌ها باعث آزاد و رها شدنشان می‌گردد.

وقتی سوئیچ را می‌چرخانید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و هیچ علامتی در ماشین روشن نمی‌شود پای خود را روی ترمز بگذارید، دنده را به حالت خلاص ببرید و موتور را روشن کنید. اگر مشکل برطرف نشد آن را به حالت «پارک» برگردانید و دوباره امتحان کنید.

رله‌ها را عوض کنید
این پمپ بنزین است که سیستم منبع تغذیه را آغاز می‌کند. اگر صدایی نمی‌شنوید، ممکن است رله پمپ بنزین خراب باشد یا پمپ روی پایه‌های آخر خود قرار گرفته باشد. سعی کنید محل رله پمپ بنزین را در کتابچه راهنمای خودرو جستجو کنید یا آن را روی قسمت پوشش جعبه فیوز زیر کاپوت پیدا کنید. رله پمپ بنزین را مستقیماً به سمت بالا بکشید. سپس رله دیگری را با همان شماره قطعه پیدا کرده و آن را با پمپ بنزین تعویض نمایید و مستقیماً به سمت سوکت فشار دهید. سپس موتور را روشن کنید.

ضربه زدن به مخزن سوخت را امتحان کنید
اگر ماشین شما روشن نمی‌شود، چند بار با پاشنه کفش خود به قسمت پایین باک بنزین ضربه بزنید تا بتوانید موتور پمپ بنزین را جابجا کنید. سپس سعی کنید وسیله نقلیه را روشن کنید.

منبع: Reasons for not turning on the car

مطالب مرتبط: علت جوش آوردن خودرو چیست؟

علت لرزش خودرو و روش‌های عیب‌یابی آن

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.