علت لرزش خودرو و روش‌های عیب‌یابی آن

لرزش خودرو معمولاً از وضعیت بد ماشین ناشی می‌شود. البته، تجزیه و تحلیل و یافتن علت لرزش برای رانندگان با تجربه ساده است، اما برای مبتدیان، به خصوص هنگام رانندگی با سرعت بالا، دشوار خواهد بود.

برای مبتدیانی که لرزش غیرطبیعی خودرو را تجربه می‌کنند، بهتر است در اولین فرصت وضعیت خودرو را بررسی کنند تا از آسیب دیدن سایر اجزای خودرو جلوگیری شود. خودرویی که در اولین فرصت تعمیر می‌شود از بروز موقعیت‌های ناخواسته نیز جلوگیری می‌کند.

در واقع علت لرزش خودرو می‌تواند از جنبه‌های مختلفی ناشی شود، بنابراین باید تجزیه و تحلیل آن به درستی انجام شود. شایع‌ترین دلیل لرزش بیش از حد خودرو، مشکل ایجاد شده در لاستیک‌ها، چرخ‌ها، ترمزها، فرمان و سیستم تعلیق محور یا موتور می‌باشد.

دلایل لرزش خودرو

مشکلات چرخ و لاستیک

شایع‌ترین علت لرزش خودرو مشکلات چرخ‌ها یا لاستیک است. مشکلات احتمالی عبارتند از تعادل نامناسب چرخ و لاستیک، سایش ناهموار لاستیک، جدا شدن آج لاستیک، گرد نبودن لاستیک‌ها، چرخ‌های آسیب‌دیده و حتی شل شدن مهره‌های لاستیک. بسیاری از این مسائل را می‌توان با بازرسی‌های معمول خودرو شناسایی کرد، مانند بازرسی چشمی چرخ‌ها و لاستیک‌ها، بررسی و تنظیم فشار باد لاستیک‌ها و بررسی سفتی مهره‌ها. برنامه تعمیر و نگهداری منظم باید شامل حفظ فشار مناسب تایر، چرخاندن لاستیک‌ها و متعادل کردن چرخ‌ها باشد. تراز چرخ‌ها نیز باید در فواصل زمانی مناسب انجام شود.

علت لرزش خودرو
شل بودن سیستم تعلیق یا اجزای سیستم فرمان می‌تواند باعث لرزش فرمان شود

فرسودگی قطعات و اتصالات تعلیق

شل بودن سیستم تعلیق یا اجزای سیستم فرمان می‌تواند باعث لرزش فرمان شود. فرسودگی بیش از حد اصلی فنرها، کمک فنرها، ستون‌های نگه‌دارنده و چرخ‌ها، تراز صحیح وسیله نقلیه را غیرممکن می‌کند. با مشاهده این وضعیت خودوی خود را نزد یک مکانیک ببرید و از آنها بخواهید سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو و سایر اجزای آن را بررسی کنند تا به شناسایی علت لرزش فرمان خودرو کمک کند.

موتور و گیربکس

اگر لرزش هنگام رانندگی اتفاق بیفتد و هنگام متوقف شدن خودرو و روشن شدن موتور ادامه داشته باشد حل مشکل به موتور و گیربکس مربوط می‌شود. شکستگی یا شل شدن موتور یا پایه گیربکس ممکن است علت آن باشد یا حتی فن رادیاتور خراب باشد. فن شکسته معمولاً از تعادل خارج می‌شود و در هنگام چرخش لرزش قابل توجهی ایجاد می‌کند. با این حال، اکثر خودروها دارای فن‌های رادیاتور برقی هستند که فقط زمانی کار می‌کنند که دمای مایع خنک کننده از حد معینی فراتر رود. اگر لرزش خودرو پراکنده است و تنها زمانی اتفاق می‌افتد که موتور گرم می‌شود، ممکن است فن خراب علت اصلی آن باشد، اما این امر بسیار نادر است.

فرسودگی یا خراب شدن روتورهای ترمز

اگر در فرمان و پدال ترمز احساس لرزش احساس می‌کنید، این لرزش ممکن است نشان دهنده این باشد که در روتور ترمز مشکل وجود دارد. اگر روتورها دارای فرسودگی یا تغییر ضخامت بیش از حد باشند، ممکن است در حین پا گذاشتن روی ترمز، کالیپرهای ترمز لرزش داشته باشند. حتی ممکن است در فرمان و پدال ترمز لرزش را احساس کنید، وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک مورد اعتماد خود ببرید و از آنها بخواهید تا روتورهای ترمز و همچنین کل سیستم ترمز را بررسی کنند تا از ایمنی و عملکرد صحیح وسیله نقلیه شما اطمینان حاصل کنند.

دلایل لرزش خودرو
لرزش خودرو معمولاً از وضعیت بد ماشین ناشی می‌شود

چرا ماشین من می‌لرزد و به سمت راست کشیده می‌شود؟

یکی از رایج‌ترین دلایلی که ممکن است باعث کشیده شدن خودرو به یک سمت شود این است که تراز چرخ‌ها از بین رفته است. معمولا ابتدا صداهای خراش از ناحیه لاستیک شنیده می‌شود و فرمان را می‌لرزاند. در نهایت، ماشین به احتمال زیاد به چپ یا راست کشیده خواهد شد. اگر بلبرینگ چرخ خراب است، هرچه سریعتر با مکانیک خود تماس بگیرید.

آیا گیربکس می‌تواند باعث ریپ زدن خودرو شود؟

گیربکس اتوماتیک در سیگنال‌های خود ظریف‌تر عمل می‌کند، اما آنها غیرقابل انکار هستند. انتقال به دنده و بین چرخ دنده‌ها در ابتدا باعث ایجاد لرزش می‌شود. اما پس از آن، با تداوم مشکل، تعویض دنده‌ها سخت‌تر می‌شوند و باعث لرزش بیشتری در خودرو می‌شوند.

آیا تراز بد باعث ریپ زدن خودرو می‌شود؟

لرزش مداوم: مشکلات تراز باعث لرزش مداوم در خودرو می‌شود، مهم نیست که آیا ترمز می‌کنید، با شتاب حرکت می‌کنید یا سرعت ثابتی را حفظ می‌کنید. همچنین ممکن است متوجه شوید که وسیله نقلیه شما به‌جای اینکه به سمت جلو حرکت کند، به سمت یک طرف جاده کشیده می‌شود. شایع‌ترین دلیلی که باعث میشود خودرو به یک سمت کشیده شود این است که چرخ‌ها تراز نیست. اگرچه به مرور زمان خودرو به طرفین منحرف می‌شود، یا به یک چاله برخورد می‌کند تراز چرخ‌ها با شرایط رانندگی تغییر می‌کند و باید مرتباً مورد بررسی قرار گیرد.

علت لرزش خودرو هنگام گاز دادن
انتقال به دنده و بین چرخ دنده‌ها در ابتدا باعث ایجاد لرزش می‌شود
چگونه از ریپ زدن خودرو جلوگیری کنیم؟

نصب شمع‌های جرقه زنی جدید بهترین راه حل برای این گونه مشکلات است. تسمه تایم عملکرد دقیق بسیاری از اجزای حیاتی موتور را تضمین می‌کند. هر گونه مشکل در تسمه تایم می‌تواند باعث لرزش موتور خودرو شود.

آیا کلاچ گرفتن نامناسب می‌تواند باعث ریپ زدن خودرو شود؟

گاهی کلاچ باعث لرزش در قسمت پدال می‌شود یا اگر مشکل خیلی شدید باشد باعث تکان دادن و ریپ زدن خودرو در هنگام شتاب گیری می‌شود. لرزش به این خاطر ایجاد می‌شود که دیسک کلاچ به طور متناوب چسبندگی خود را روی فلایویل از دست می‌دهد.

آیا ترمزهای جدید می‌توانند باعث لرزش شوند؟

حتی اگر به تازگی ترمزهای جدیدی روی خودرو نصب کرده‌اید، لرزش هنگام ترمزگیری نشانه یک مشکل کاملا جدی است. ممکن است که روتورها به درستی نصب نشده باشند و ناتوانی لنت‌های ترمز باعث شده است که خودرو دچار ریپ زدن شود.

علت لرزش ماشین هنگام استارت زدن
کشش خودررو می‌تواند به دلیل شل بودن یا آسیب دیدن یک قطعه مکانیکی در سیستم تعلیق باشد
چگونه متوجه شویم که خودرو به تراز تایر نیاز دارد؟

در اینجا برخی از نشانه‌های رایج ضعیف بودن تراز خودرو بیان شده است:
وسیله نقلیه به یک سمت کشیده می‌شود.
در تایر سایش ناهموار وجود دارد.
هنگام رانندگی بصورت مستقیم، فرمان کج می شود.

چرا وقتی سرعت خودرو بالا می‌رود ماشین به یک سمت کشیده می‌کشد؟

در بیشتر مواقع، زمانی که خودرو در حین سرعت به یک سمت کشیده می‌شود، این اتفاق یا به دلیل عدم تراز بودن سیستم تعلیق یا کشش شعاعی با لاستیک ایجاد می‌شود. با این حال، کشش همچنین می‌تواند به دلیل شل بودن یا آسیب دیدن یک قطعه مکانیکی باشد که سیستم تعلیق جلو را تشکیل می‌دهد.

چگونه لرزش خودرو را کاهش دهیم؟

اقدامات احتیاطی زیر به کاهش ریپ زدن و لرزش خودرو کمک شایسته‌ای می‌کند:
مدت زمان سپری شده بر روی سطح قابل ارتعاش را محدود کنید.
منبع ارتعاش یا سطح آن را به صورت مکانیکی ایزوله کنید تا قرار گرفتن در معرض لرزش آن کاهش یابد.
اطمینان حاصل کنید که تجهیزات به خوبی نگهداری می‌شوند تا از لرزش بیش از حد جلوگیری شود.

مطالب مرتبط: علت خراب شدن برف پاک کن خودرو چیست؟

عوارض سالیانه خودرو چقدر است؟

۱۰ اشتباه رایج در نگهداری خودرو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. لقمان می‌گوید

    سلام خودروی من پژو پارس است موقعی که موتور گرم یعنی تغریبا ۴۵ دقیقه بعد از کارکردن موقع ایستادن پشت چراغ قرمز وقتی با دنده یک حرکت میکنم با لرزش زیاد حرکت مبکنه دیسک و صفحه عالی هم انداختم ولی فقط تا دو ماه خوب شد و مجددا لرزش پیدا کرد.نمیدونم چکار کنم کسی سر در نمیاره مشتاق راهنمایی هستم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.