عوارض سالیانه خودرو چقدر است؟

عوارض سالیانه خودرو مبلغی است که هر فرد مالک خودرو باید به‌صورت سالیانه آن را پرداخت کند. بنابراین اگر خودروی ایرانی و خارجی دارید علاوه بر پرداخت عوارض بزرگ‌راه‌ها، باید عوارض سالیانه خودروتان را نیز بپردازید؛ در غیر این صورت به ازای هرماه دیرکرد ۲ درصد به مبلغ عوارض شما اضافه خواهد شد.

عوارض سالیانه خودرو چیست؟
مالک هر خودرو موظف است به علت تردد در سطح شهر به‌صورت سالیانه مبلغی را به‌عنوان عوارض پرداخت نماید. در این راستا هر خودرو ساخت داخل و خارج باید این عوارض را به شهرداری پرداخت کند. روش‌های پرداخت عوارض سالیانه به‌صورت اینترنتی و حضوری صورت می‌گیرد. در این صورت اگر خودرو داخلی دارید؛ عوارض خودرو بر حسب قیمت فروش کارخانه محاسبه می‌شود و درصورتی‌که خودرو خارجی دارید عوارض خودرو از مجموع ارزش گمرکی و حق ورودی به دست می‌آید؛ درنهایت این ارزش خودرو با استفاده از یک فرمول محاسبه می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای پرداخت عوارض به‌صورت حضوری کافی است به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و یا دفاتر خدمات الکترونیک نزدیک محل زندگی‌تان بروید و از آن‌ها درخواست کنید که عوارض خودرو را در قبال دریافت هزینه پرداخت کنند.

شهرداری مبالغ جمع‌آوری‌شده را برای امور رفاهی و خدماتی خرج می‌کند تا مالک خودرو در حین تردد به مشکلی برنخورد و از حداکثر امکانات بهره‌مند شود. خدماتی مانند آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها، رنگ‌آمیزی جداول، چراغ‌ها، تابلوها و … از جمله مواردی هستند که شهرداری بعد از اتخاذ این عوارض برای شهروندان آماده می‌کند.

عوارض سالیانه خودرو

تفاوت عوارض سالیانه با عوارض آزادراهی خودرو
عوارض سالیانه خودرو از عوارض بزرگراه‌ها متفاوت است. در واقع مالکان خودرو در سال باید دو نوع عوارض پرداخت کنند. عوارض آزادراه‌ها به‌صورت حضوری و در زمان تردد در بزرگراه دریافت می‌شود و هزینه آن صرف ساخت و بازسازی بزرگراه خواهد شد. اما عوارض سالیانه‌ای که شهرداری دریافت می‌کند؛ برای امور خدماتی و رفاهی رانندگان در شهرها هزینه می‌شود. البته به‌تازگی امکان پرداخت عوارض بزرگراه‌ها از طریق اینترنت و برنامه‌های کاربردی فراهم شده است.

درصورتی‌که فرد به‌صورت سالیانه عوارض خودرو خود را نپردازد در هرماه به میزان ۲ درصد عوارض افزایش پیدا می‌کند و این قانون طبق ماده ۴۶ مالیات بر ارزش افزوده است. بنابراین برای این کار می‌توانید از سامانه پرداخت عوارض خودرو استفاده کرده و به‌صورت اینترنتی این عوارض را پرداخت کنید.

قیمت هر سال عوارض خودرو

برای محاسبه این عوارض به‌صورت سالیانه ابهامات زیادی جود دارد؛ اما طبق گفته‌ی وحید عرب مدیر وصول درآمد شهرداری طبق قانون ۴۳ قانون مالیات ارزش افزوده؛ این عوارض در سال گذشته به‌صورت یک در هزار قیمت ارزش خودرو محاسبه می‌شد. اما امروزه این رقم به‌صورت ۱.۵ در ۱۰۰۰ قیمت خودرو محاسبه می‌شود. در این محاسبات ارزش خودرو به‌وسیله وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین شده و به وزارت اقتصاد ابلاغ می‌شود و وزارت اقتصاد آن را در قالب یک دفترچه به شهرداری‌ها ارائه می‌دهد. به‌طور مثال اگر قیمت و ارزش خودرو شما ۷۰ میلیون باشد؛ کافی است ۷۰ میلیون را در ۱.۵ ضرب کرده و بر ۱۰۰۰ تقسیم کنید؛ در این صورت عوارض خودرو ۷۰ میلیونی چیزی در حدود ۱۰۵ هزار تومان می‌باشد.

عوارض سالیانه خودرو

استعلام و پرداخت عوارض خودرو به‌صورت اینترنتی

برای استعلام میزان عوارض خودرو باید وارد سایت cartax.tehran.ir شده و با وارد کردن کلاس خودرو، تیپ، کشور سازنده، نوع خودرو و نوع کاربری، سیستم و مدل، درنهایت میزان عوارض سالیانه خودرو را دریافت کنید. یک روش دیگر برای پرداخت اینترنتی عوارض خودرو مراجعه به سایت my.tehran.ir است. البته برای هر شهر یک وب‌سایت خاص در نظر گرفته شده تا بتوانند عوارض خودرو خود را به‌صورت اینترنتی پرداخت کنید. به‌طور مثال مالکان خودرو اصفهانی برای پرداخت عوارض خودرو در اصفهان می‌توانند به وب‌سایت isfahan.ir/Services/CarTax مراجعه کنند. البته مراقب باشید که به وب سایت‌های اصلی و مورد تأیید شهرداری متصل شوید و عوارض را در زمان تعیین شده پرداخت کند؛ زیرا برخی سایت‌های سودجو نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

در این سایت علاوه بر قابلیت استعلام عوارض، قابلیت پرداخت اینترنتی عوارض نیز وجود دارد. برای این کار باید اطلاعاتی مانند شناسه خودرو، شماره ملی مالک، شماره پلاک و شماره تلفن را وارد کرده و درنهایت عوارض را پرداخت کنید و کد رهگیری دریافت نمایید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. ناشناس می‌گوید

    سلام امل چنانی هستم یه خودرو اتومات سقف شیشه ای وامکانات بالاتر از دم قسط میخوام

  2. […] عوارض سالیانه خودرو چقدر است؟ […]

  3. […] عوارض سالیانه خودرو چقدر است؟ امتیاز دهید: post 0 1 به اشتراک گذاری WhatsAppFacebookTwitterTelegram ممکن است شما دوست داشته باشیدخودرو […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.