علت جوش آوردن خودرو چیست؟

جوش آوردن خودرو یکی از شایع ترین مشکلاتی است که ممکن است هر اتومبیلی با آن روبرو شود. خودرو زمانی بیش از حد داغ می‌شود و جوش می‌آورد که سیستم خنک‌کننده آن دچار مشکل شده باشد و جذب، انتقال و خارج شدن گرما به درستی اتفاق نیفتد. با عبور مایع خنک کننده از موتور، گرما ایجاد می‌شود و این گرما از موتور خارج می‌شود. سپس مایع خنک کننده از رادیاتور عبور می‌کند، جایی که گرما به هوا می‌رود. اگر سطح مایع خنک کننده خودرو خیلی پایین باشد، به دلیل نشتی یا تبخیر در طول زمان، سبب جوش آمدن خودرو می‌شود.

چگونه از داغ شدن بیش از حد خودرو محافظت کنیم؟

وقتی موتور خودرو بیش از حد گرم می‌شود اولین کار این است که تهویه مطبوع را خاموش کنید. وقتی متوجه شدید که دمای موتور بالا می‌رود، کولر را خاموش کنید تا فشار وارد به موتور کاهش پیدا کند. خاموش کردن کولر باعث کاهش بار وارد شده به موتور خودرو می‌شود. روشن کردن بخاری با فن بالا نیز تاثیر زیادی در پراکنده شدن گرمای موتور دارد. اگر هوا گرم است، دریچه‌های هوا را به سمت پنجره‌های باز هدایت کنید.

اگر از زیر کاپوت بخار بیرون می‌آید یا دمای خودرو همچنان بالا می‌باشد، برای جلوگیری از آسیب به موتور خودرو، در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودرو را متوقف کنید.

درب کاپوت رابه آرامی باز کنید (در برابر تماس با بخار یا مایع مواظب باشید) و قبل از دست زدن به هر چیزی منتظر باشید تا موتور خنک شود.

اگر اطمینان ندارید به جای تلاش برای تعمیر خودرویتان که ممکن است آسیب به خودرو وارد کند، با یک کامیون تعمیرکار تماس بگیرید و یا از یک متخصص راهنمایی بخواهید. یک مکان امن برای عقب نشینی پیدا کنید. ماشین را به عقب بکشید و آن را خاموش کنید.

مایع خنک کننده را بررسی کرده و کمی به آن اضافه کنید (اگر همراهتان است). سپس موتور را دوباره راه اندازی کنید.

هنگامی که در سیستم خنک کننده نشتی وجود دارد، فشار مایع کاهش می‌یابد و همچنین نقطه جوش مایع خنک کننده/ضد یخ کاهش پیدا می‌کند.

سیستم‌های خنک کننده برای بالا بردن نقطه جوش سیال تحت فشار قرار می‌گیرند و درپوش فشار و سرریز به افزایش دمای جوشیدن مایع خنک کننده/ضد یخ کمک می‌کند.

علت جوش آوردن خودرو
خودرو زمانی بیش از حد داغ می‌شود و جوش می‌آورد که سیستم خنک‌کننده آن دچار مشکل شده باشد

چگونه یک ماشین در حال جوش را تعمیر کنید؟

  • درپوش مخزن مایع خنک کننده/ضد یخ را باز کرده و ماشین خود را روشن کنید.
  • اجازه دهید خودرو کار کند تا فن روشن شود.
  • تهویه هوا را تا جایی که می‌توانید گرم کنید.
  • فن تهویه مطبوع را روشن نمایید.
  • مخزن مایع خنک کننده را پر کنید.
  • ممکن است سطح ضد یخ پایین بیاید زیرا جایگزین هوای محبوس خارج شده می‌شود.

آیا جوش آمدن خودرو امری طبیعی است؟

زمانی که در سیستم خنک کننده موتور اشکالی به وجود بیاید و انتقال گرما به درستی انجام نشود، آب داخل رادیات ماشین به جوش آمده و عملکرد ماشین با مشکل روبرو می‌شود. در اینصورت باید در اسرع وقت اقدام به تعمیر آن نمایید، در غیر این صورت ممکن است آسیب بیشتری به خودرو وارد شود. همچنین مایع خنک کننده از بین خواهد رفت و موتور خودرو نیز به اندازه معمول کارآمد نخواهد بود.

اگر مایع خنک کننده خودرو بجوشد چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که ضدیخ در داخل موتور جوش می‌آید معمولاً در ابتدا در اطراف سوپاپ‌های اگزوز این اتفاق می‌افتد، بخار مایع خنک کننده را از سطوح فلزی دور می‌کند. چون دیگر خودرو با مایع خنک نمی‌شود، دمای فلز بالا می‌رود.

علت جوش آوردن خودرو در زمستان
هنگامی که در سیستم خنک کننده نشتی وجود دارد، فشار مایع کاهش می‌یابد

علائم خرابی واشر سرسیلندر چیست؟

  • دود سفید از لوله اگزوز بیرون می‌آید.
  • در رادیاتور حباب ایجاد می‌شود.
  • مایع خنک کننده از بین رفته است.
  • رنگ سفید شیری در روغن ایجاد شده است.
  • موتور گرمای بیش از حد دارد.

علل اصلی جوش آوردن خودرو

جوش آوردن ماشین علت‌های بسیاری دارد، هر چیزی که باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود در نهایت منجر به جوش آوردن خودرو خواهد شد. مهمترین علت‌های جوش آوردن ماشین عبارت است از:

  • سطح خنک کننده بسیار بالا و بسیار پایین
  • نشت در شلنگ رادیاتور
  • افتادن گیره و پیچ‌های شلنگ
  • شکستگی ترموستات
  • شکستن سوئیچ حرارتی روی رادیاتور
  • شکستگی واتر پمپ
  • قفل و یا شکسته شدن رادیاتور
  • انسداد در سیستم خنک کننده رادیاتور
  • آسیب دیدن بخاری یا شکستن آن
علل اصلی جوش آوردن خودرو
هر چیزی که باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود در نهایت منجر به جوش آوردن خودرو خواهد شد

علت اصلی داغ شدن خودرو چیست؟

دلایل مختلفی برای گرم شدن بیش از حد خودرو وجود دارد، مانند نشت سیستم خنک کننده، مسدود شدن شیلنگ‌ها در اثر خوردگی و رسوبات معدنی، مشکلات رادیاتور یا خرابی پمپ آب. بازرسی‌های منظم می‌تواند به جلوگیری از گرمای بیش از حد و جوش آوردن ماشین در جاده کمک کند.

چرا مایع خنک کننده خودرو می‌جوشد اما ماشین بیش از حد گرم نمی‌شود؟

این مشکل معمولاً ناشی از ضعف درپوش رادیاتور است. در واقع به این معنی که دیگر فشار مورد نیاز داخل سیستم را نگه نمی‌دارد. اگر به تازگی کلاهک درپوش را تعویض کرده‌اید، وجود آب در سیستم، نقطه جوش را کاهش می‌دهد و ممکن است باعث فشار بیش از حد ایجاد شده در سیستم شود.

چرا مخزن خنک کننده خودرو در حال جوشیدن و سرریز شدن است؟

یکی از شایع‌ترین دلیل این امر، واشر سرسیلندر است که در آن فشار هوای داخل سر سیلندرها به سیستم خنک کننده منتقل می‌شود. این هوای خارج شده باعث ایجاد حباب در مخزن خنک کننده/ضد یخ می‌شود که اغلب ممکن است با جوش آوردن ماشین اشتباه گرفته شود. ممکن است مایع خنک کننده خیلی کم باشد و یا اصلا وجود نداشته باشد. رانندگی بدون مقدار مناسبی از مایع خنک کننده/ضد یخ ممکن است باعث خرابی سیستم خنک کننده شود.

احتمال وجود این مشکلات در سیستم خودرو می‌باشد:

  • ممکن است سیستم خنک کننده نشتی داشته باشد.
  • پمپ آب خراب باشد.
  • رادیاتور دچار مشکل شده است.
  • روغن موتور خیلی کم شده است.
  • ترموستات دچار مشکل شده است.
  • مشکلی در تسمه و شیلنگ ایجاد شده است.
علت اصلی داغ شدن خودرو
اگر روغن خودرو کم است، احتمالاً به دلیل نشت روغن، منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شده است
آیا اگر روغن خودرو کم باشد می‌تواند دلیلی بر جوش آوردن خودرو شود؟

اگر روغن خودرو کم است، احتمالاً به دلیل نشت روغن، منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شده است. روغن اجزای داخلی موتور را روغن کاری می‌کند و حرکت آنها را با اطمینان همراه می‌کند. عدم روغن کاری باعث به وجود آمدن اصطکاک می‌شود که این اصطکاک گرمای بیش از حد تولید می‌کند و به طور بالقوه باعث از کار افتادن موتور می‌شود.

آیا می توان بعد از جوش آوردن ماشین را به مدت طولانی راه انداخت؟

اگر وسیله نقلیه خود را روشن کردید و متوجه شدید دماسنج به حالت عادی بازگشته است و چراغ‌های داشبورد روشن نیستند، می‌توانید وسیله نقلیه خود را به مدت طولانی برانید. تا زمانی که مکانیک نتواند مشکل خودرو را حل کند، ممکن است وسیله نقلیه به گرمای بیش از حد خود ادامه دهد یا مشکلات دیگری ایجاد شود.

صدای جوشیدن آب
اگر مایع خنک کننده در رادیاتور خودرو در حال جوشیدن است این بدان معنی است که شلنگ خراب شده است یا واشر خراب سیستم خنک کننده را به خطر انداخته است. اگر چنین صدایی را شنیدید، زیر ماشین خود را چک کنید ممکن است مایعات ریخته شده باشد و یا اینکه شیلنگ‌های خودرو را چک کنید.

سخن پایانی
اصلی‌ترین دلایل جوش آوردن خودرو مربوط به وضعیت خنک کننده خودرو است و با بررسی مداوم قطعات سیستم خنک کننده می‌توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد.

مطالب مرتبط: علت لرزش خودرو و روش‌های عیب‌یابی آن

علت خراب شدن برف پاک کن خودرو چیست؟

عوارض سالیانه خودرو چقدر است؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.