علت خراب شدن برف پاک کن خودرو چیست؟

برف پاک کن خودرو یکی از قسمت‌های اساسی ایمنی هر وسیله نقلیه‌ای می‌باشد و درصورتی که به درستی کار نکند احتمال وقوع تصادف افزایش می‌یابد. از بین تمام قسمت‌های خودرو عملکرد برف پاک کن‌ها بسیار ساده به نظر می‌رسد با این حال، این سیستم از چندین عنصر تشکیل شده است. بازوی برف پاک کن به پایه خودرو متصل می‌شود و تیغه‌ای را نگه می‌دارد که درون آن لاستیک برف پاک کن قرار دارد (لاستیکی که در واقع با شیشه جلوی خودرو تماس دارد). به علاوه یک موتور الکتریکی به کمک یک گیربکس کوچک، بازوی اصلی برف‌پاک‌کن را به صورت رفت و برگشتی حرکت داده و حرکت خطی رفت و برگشتی بازو به حرکت رفت و برگشتی بازوی تیغه‌ها تبدیل می‌شود. مدار کنترل می‌تواند ۴ حالت اصلی تک ضرب، خودکار، دور کند و دور تند را اجرا کند که حالت‌های تک ضرب و خودکار در واقع همان دور کند هستند ولی به طور غیر پیوسته.

داشتن برف پاک‌کن‌های خوب منجر به یک رانندگی ایمن می‌شود، پاره شدن تیغه‌های برف پاک کن، خراب شدن موتور برف پاک کن، سوختن فیوز یا برف سنگین ممکن است علت خرابی برف پاک کن خودرو باشد. از آنجا که تمیز نگه داشتن شیشه جلو خودرو در ایمنی خودرو اهمیت بسیاری دارد، عملکرد درست برف پاک کن‌ها نیز حائز اهمیت است. اگر نمای روشنی از جاده پیش رو نداشته باشید جلوگیری از تصادف، دیدن شی در جاده یا نقص در سطح جاده برایتان دشوار می‌شود. برای اینکه شیشه جلو اتومبیل تمیز باشد، باید برف پاک کن‌های خودرو به درستی کار کنند. در بعضی مواقع ممکن است برف پاک کن‌های خودرو درست کار نکنند یا ممکن است به طور کلی از کار بیفتند که دلایل مختلفی برای کار نکردن برف پاک کن‌های خودرو وجود دارد. در اینجا برخی از علائم خرابی و یا نقص احتمالی برف پاک کن ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

علت خراب شدن برف پاک کن خودرو
پاره شدن تیغه‌های برف پاک کن، خراب شدن موتور برف پاک کن، سوختن فیوز یا برف سنگین ممکن است علت خرابی برف پاک کن خودرو باشد

عیب یابی سیستم برف پاک کن خودرو

تیغه‌های برف پاک کن پاره شده است

وضعیت تیغه‌های برف پاک کن به طور مستقیم با عملکرد خوب برف پاک کن‌های خودرو ارتباط دارد. اگر لبه‌های لاستیکی تیغه‌های برف پاک کن پاره شده باشد، برف پاک کن، تماس مناسبی برای پاک کردن رطوبت و برف با شیشه جلو نخواهد داشت. در واقع شکاف کوچکی که در لاستیک پاره به وجود آمده است می‌تواند آلودگی اضافی به وجود آورد که ممکن است شیشه شیشه جلو خودرو را خراشیده یا از بین ببرد. در این وضعیت بلافاصله تیغه‌های برف پاک کن را تعویض کنید تا دید شما به خطر نیفتد.

برف پاک کن‌های شیشه جلو خودرو دارای یخ یا برف است

انباشته شدن یخ و برف بر روی برف پاک کن‌ها موجب افزایش وزن و سنگین شدن تیغه‌ها می‌شود. این امر می‌تواند موجب خم شدن تیغه‌ها و گاهی آسیب رسیدن به موتوری شود که مسئول حرکت دادن تیغه‌های برف پاک کن است. برف پاک کن‌های خودرو می‌توانند مقدار کمی از برف را از شیشه جلو اتومبیل پاک کنند، اما قبل از کار با برف پاک کن‌ها باید برف‌های سنگین و مرطوب توسط برس برف پاک کن، پاک شوند. برف مرطوب می‌تواند آنقدر بر روی برف پاک کن سنگین شود که تیغه‌های آن را خم کند، در این صورت بازوهای برف پاک کن از محورها پرش کرده و ممکن است موتور برقی یا سیستم انتقال قدرت آسیب ببیند. قبل از استفاده از تیغه‌های برف پاک کن، برف سنگین را از شیشه جلوی خودرو بردارید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در فصل زمستان با بارش برف سنگین مواجه هستید روی تیغه‌های برف پاک کن زمستانی سرمایه گذاری کنید.

خرابی برف پاک کن خودرو
وضعیت تیغه‌های برف پاک کن به طور مستقیم با عملکرد خوب برف پاک کن‌های خودرو ارتباط دارد
فیوز برف پاک کن سوخته است

هنگامی که موتور برف پاک کن بیش از حد کار کند ممکن است فیوز مربوطه بسوزد. فیوز به گونه‌ای طراحی شده است که نقطه ضعیفی در مدار برف پاک کن شیشه جلو باشد. به این ترتیب، اگر موتور به هر دلیلی بیش از حد کار کند به جای موتور برف پاک کن ابتدا فیوز می‌سوزد. در صورت سوختن فیوز موتور برف پاک کن، مواردی را بررسی کنید که باعث کارکردن بیش از حد موتور می‌شود. برف زیاد روی تیغه‌های برف پاک کن یا بازوی برف پاک کن یا گیر کردن و چسبیدن چیزی به تیغه برف پاک کن می‌تواند باعث سوختن فیوز شود. در این صورت انسداد را برطرف کرده و فیوز را تعویض کنید.

مهره‌های محوری برف پاک کن شل هستند

شل شدن مهره محوری یکی از رایج‌ترین عیب‌های فنی می‌باشد که بر عملکرد برف پاک‌کن تاثیر می‌گذارد. تیغه‌هایی که کار پاک کردن را به عهده دارند به بازوهایی وصل هستند که آنها هم به نوبت به وسیله مهره‌های محوری به دستگاه انتقال نیرو برف پاک کن متصل می‌شوند. خود دستگاه انتقال نیرو به موتور برف پاک کن وصل است و وظیفه انتقال نیرو توسط موتور به تیغه‌های برف پاک کن را بر عهده دارد. اگر مهره‌ها شل شوند، وقتی برف پاک کن را فعال می‌کنید، خواهید دید که بازوها به کندی حرکت می‌کنند. پس حتما مهره‌های محوری بازوهای برف پاک کن را چک کنید تا اگر شل شده‌اند، آن را محکم کنید.

موتور برف پاک کن
هنگامی که موتور برف پاک کن بیش از حد کار کند ممکن است فیوز مربوطه بسوزد
موتور برف پاک کن سوخته است

موتور برف پاک کن شیشه جلو یک موتور الکتریکی است. به عنوان یک جز electrical الکتریکی، می‌تواند به طور غیرمنتظره‌ای خراب شود و نیاز به تعویض داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد برف پاک کن‌های خودرو به هیچ وجه کار نمی‌کنند و شما نمی‌توانید آب، کثیف یا برف جلوی خودرو را پاک کنید. اگر فیوز نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، موتور برف پاک کن قبل از فیوز خواهد سوخت. البته گاهی هم موتور بی‌هیچ دلیل خاصی از کار می‌افتد. حتما می‌دانید که موتور هر وسیله الکتریکی هر لحظه ممکن است از کار بیفتد. پس اگر تیغه‌های برف پاک کن حرکت نمی‌کنند، احتمال این وجود دارد که موتور آن از کار افتاده باشد. می‌توانید آن را تعمیر کنید ولی بهترین گزینه تعویض موتور می‌باشد، چرا که وقت کمتری می‌گیرد.

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

اگر برف پاک کن‌های شیشه جلو خودرو معیوب است بهتر است با سازنده آن تماس بگیرید یا بررسی کنید که آیا فراخوانی صورت گرفته است یا خیر. همچنین می‌توانید از مکانیک خود بخواهید تیغه‌های آن را بررسی کند و علت را تشخیص دهد.

منبع: Windshield Wipers

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.