روغن جوجوبا چیست؟ خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو

روغن جوجوبا و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید را در این مقاله با هم بررسی کنیم. بدین منظور نیاز داریم بدانیم روغن جوجوبا از چه چیزی به دست می‌آید؟ چه کاربردی دارد؟ و مهم‌تر از اینکه بدانیم خواص روغن جوجوبا چیست؟ خلاصه هر آن چیزی که لازم دارید در مورد این روغن و خواص آن را بدانید، با هم و در کنار هم با هم در این مقاله بررسی خواهیم کرد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

حتما خیلی از شما نام روغن جوجوبا را در خیلی از محصولات مراقبت از پوست و یا مو شنیده‌اید. اما ممکن است ندانید این روغن از چه چیزی گرفته شده است؟ و یا دارای چه خواصی است؟ ما در این مقاله به زبان ساده منشا روغن جوجوبا و خواص روغن جوجوبا را با هم بررسی خواهیم کرد تا اگر بار دیگر نام این روغن را بر روی محصولات مراقبت از مو و پوست دیدید، کاملا بدانید منظور چیست!

روغن جوجوبا از دانه یک گیاه به دست می‌آید که نام علمی این گیاه سیموندزیا کینانسیس می‌باشد که ما آن را با نام جوجوبا یا هوهوبا می‌شناسیم. این درختچه بومی مناطق گرمسیری همچون جنوب کالیفرنیا، جنوب آریزونا و جنوب مکزیک است. این روغن ۵۰% وزن دانه را تشکیل می‌دهد. از نظر ظاهری، روغن جوجوبا، مایعی شفاف و روشن است که دارای خواص بسیاری است. اما خواص بیشمار این روغن مربوط به چه چیزی است؟ قطعا به مواد تشکیل دهنده این روغن برمی‌گردد.

این روغن دارای اسیدهای چرب غیراشباع همچون اسید استئاریک، اسید اولئیک و … به همراه انواع ویتامین مانند ویتامین E و B  است. همچنین این روغن دارای مواد معدنی همچون روی، مس، کروم، ید و سلنیوم می‌باشد. همانطور که می‌بینید این روغن دارای مواد مغذی بسیار مهمی می‌باشد که هر کدام می‌تواند خواص بی‌نظیری داشته باشد که در ادامه این خواص را با هم بررسی خواهیم کرد. در ادامه عکس درختچه جوجوبا را مشاهده خواهید کرد.

خواص روغن جوجوبا

خواص روغن جوجوبا برای پوست

در این قسمت خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت را با هم بررسی می‌کنیم. با توجه به انواع ویتامین که در روغن جوجوبا یافت می‌شود، به خصوص ویتامین E این روغن دارای خواص نرم کنندگی و مرطوب کنندگی برای پوست می‌باشد. از آنجایی که ساختار روغن جوجوبا به ساختار روغن سبوم شباهت زیادی دارد، می‌تواند کارایی مشابه با همین روغن را برای پوست انسان ایفا کند.

روغن سبوم روغنی است که به طور طبیعی در پوست و موی انسان ترشح می‌شود و باعث سلامت این دو می‌شود. همچنین روغن جوجوبا دارای ماده‌ای به نام سرامید می‌باشد که باعث مرطوب شدن یا اصطلاحا هیدراته شدن پوست صورت می‌شود. خاصیت مهم دیگری که این روغن دارد این است که به سرعت جذب پوست می‌شود و اثری از خود باقی نمی‌گذارد.

از خواص دیگر این روغن می‌توان به حفاظت پوست در برابر آلودگی‌های محیطی مانند انواع گرد و غبار و آلرژن‌ها اشاره کرد. این روغن هم برای پوست‌های خشک کاربرد دارد و هم برای پوست‌های چرب. بدین ترتیب که پوست‌های خشک را مرطوب می‌کند و در پوست‌های چرب به مرور استفاده از آن باعث بسته شدن منافذ باز پوست می‌شود و با این کار از ترشح چربی بیش از حد بر روی پوست جلوگیری کرده و باعث تنظیم شدن میزان چربی پوست می‌شود.

برای این کار تنها کاری که باید انجام دهید این است که پوست صورت و گردن خود را بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید. سپس مقداری از این روغن را بر روی پوست صورت و گردن خود ماساژ دهید تا به آرامی جذب پوست شود. در ادامه نیازی به شستشو نیست زیرا این روغن باعث درخشندگی و شفافیت پوست شما نیز خواهد شد.

همچنین از خواص روغن جوجوبا می‌توان به خواص درمانی آن در انواع اختلالات پوستی اشاره کرد. از جمله این اختلالات پوستی می‌توان به اگزما، آکنه و روزاسه اشاره کرد. در واقع روغن جوجوبا از ترشح بیش از حد چربی بر روی پوست جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود از بروز آکنه جلوگیری شود.

همچنین دارای خواص ضد التهابی است که به تسکین التهاب و تورم ناشی از اگزما و روزاسه کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این به علت وجود خواص ضد میکروبی موجود در این روغن می‌توان انتظار داشت رشد باکتری‌های مضر مربوط به آکنه متوقف شود. برای این کار یعنی استفاده از خواص روغن جوجوبا در درمان آکنه، اگزما و روزاسه می‌توانید یک تکه پنبه را به این روغن آغشته کنید و آن را بر روی موضع مورد نظر قرار دهید. این کار را بهتر است دو بار در روز تکرار کنید تا نتیجه مورد نظر حاصل شود. به طور کلی از روغن جوجوبا در درمان آفتاب سوختگی، پسوریازیس به همراه زبری و خشکی پوست استفاده می‌شود.

خواص روغن جوجوبا

خواص روغن جوجوبا برای رفع چین و چروک‌های پوستی

در این قسمت می‌خواهیم با هم بررسی کنیم و بدانیم آیا روغن جوجوبا در رفع چین و چروک‌های پوستی موثر است یا خیر؟ با افزایش سن موم استر پوست کاهش می‌یابد و پس از آن رفته رفته چین و چروک در صورت افزایش پیدا می‌کند. روغن جوجوبا چون دارای ویتامین E است می‌تواند تا حد بسیار زیادی در رفع چین و چروک موثر باشد زیرا می‌تواند باعث حذف رادیکال‌های آزاد پوست شود که منجر به پیری پوست می‌شوند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است خواص روغن جوجوبا در رفع چین و چروک به حدی موثر است که در اثر استفاده مداوم می‌تواند تا %۲۵ باعث کاهش چین و چروک شود. علاوه بر این اسیدهای چرب غیر اشباعی که در این روغن موجود است یعنی اسید لینولیئیک به بازسازی سلول‌های پوستی کمک شایانی می‌کند. برای این کار اگر یک بطری کوچک از روغن جوجوبا را در خانه داشته باشید، می‌توانید هر شب از آن استفاده کنید.

همچنین از خواص دیگر روغن جوجوبا می‌توان به تاثیر خوب آن بر روی ناخن‌ها اشاره کرد. معمولا ناخن‌ها به علت خشک بودن کوتیکول و کمبود ویتامین E دچار شکنندگی می‌شوند و به خوبی بلند نمی‌شوند اما در صورت استفاده از این روغن بی‌نظیر می‌توان باعث بهبود وضعیت ناخن‌ها شد.

خواص روغن جوجوبا برای مو

روغن جوجوبا در موهای انسان نیز نقش مهمی دارد. اما برای اینکه بدانیم نقش آن چیست؟ باید با هم این قسمت از مقاله را بخوانیم. از آنجایی که موی انسان به خصوص موی خانم‌ها دائما در معرض حرارت و کشیدگی قرار دارد، بنابراین بسیار مهم است که سلامت آن‌ها را حفظ کنیم. همچنین موی خانم‌ها به علت رنگ شدن نیز دائما در معرض آسیب دیدگی و شکنندگی است که درست به همین علت باید بیشتر از قبل به آن رسید و توجه کرد.

خواص روغن جوجوبا

از آنجایی که بیشتر رنگ موها دارای مواد شیمیایی هستند، موی انسان بیشتر از پیش در معرض آسیب قرار می‌گیرد. علاوه بر تمامی این مسائل، مواردی همچون خشک شدن موها، موخوره و … همه و همه باعث آسیب به موها می‌شوند. روغن جوجوبا به عنوان یک مکمل درمانی عالی برای مو می‌باشد. روغن جوجوبا می‌تواند باعث نرم شدن موها شود و از خشک شدن و در نتیجه موخوره موها جلوگیری کند و در نتیجه باعث درخشنده‌تر شدن موها می‌شود چرا که به عنوان یک سرم عمل می‎‌‌کند.

برای این کار مقداری از این روغن را به نرم کننده خود اضافه کنید تا باعث مرطوب شدن و نرم شدن موهای شما شود. حتما در هنگام خرید روغن جوجوبا به اصل بودن آن دقت کنید. برای این کار میتوانید به فروشگاه های معتبر مانند بکرینا مراجعه کنید. همچنین با تحریک فولیکول‌های سر باعث افزایش رشد مو نیز خواهد شد. همچنین باعث کاهش آلودگی‌های محیطی از روی موهای شما خواهد شد. همچنین می‌توانید مقداری از این روغن را بر روی کف دست خود بمالید و آن را بر روی موهای خود ماساژ دهید.

این کار را دو بار در هفته انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. در این مقاله به طور کلی به خواص روغن جوجوبا به صورت اختصاصی در مورد پوست و مو اشاره شد اما اگر بخواهیم به صورت موردی به خواص روغن جوجوبا اشاره کنیم باید به لیست زیر نگاهی بیندازیم:

  • پاک کننده ملایم و مطمئن برای آرایش
  • بهبود و التیام زخم‌ها
  • نرم کننده موثر برای لب‌ها
  • کاهش تیرگی حلقه‌های سیاه دور چشم
  • بهبود و التیام جای زخم‌ها و بریدگی‌های پوست
  • بهبود ترک پا
  • کاهش استریا و یا خطوط دوران بارداری
  • براق کردن موها

آیا تابحال تجربه استفاده از روغن جوجوبا را داشته اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

References:

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/jojoba-oil-for-face

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-618/jojoba

4.5/5 - (4 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.