تاثیر مشاجره و دعوای والدین بر کودکان

گهگاهی پیش می‌آید که والدین دچار اختلاف عقیده و ناچار به جروبحث می‌شوند و این یک پدیده عادی است، اما نیازی به آسیب رساندن به بچه‌ها نیست. مارک کامینگز، روانشناس دانشگاه نوتردام می‌گوید: بچه‌ها برای بدست آوردن امنیت در خانواده، بسیار به احساسات والدین خود توجه می‌کنند و وقتی والدین دارای احساسات مخرب باشند، خسارت‌های جانبی وارد شده به بچه‌ها میتواند یک عمر طول بکشد. او معتقد است که درگیری یک قسمت عادی از تجربه روزمره است، بنابراین مهم نیست که والدین با هم دعوا کنند، مهم نحوه  بیان و حل مشکل و به ویژه احساسات فرزندان است که پیامدهای مهمی برای آنها دارد.

کودکان تحت تاثیر جر و بحث معمولی والدین قرار نمی‌گیرند اما اگر این جر و بحث با داد و فریاد و عصبانیت شدید و در نهایت به قهر کردن والدین ختم شود، می‌تواند آسیب جدی به آنها وارد کند. فقط مشاجره خشن نیست که به کودکان آسیب می‌رساند، بی‌مهری، بی‌توجهی و سردی نیز می‌تواند به رشد عاطفی، رفتاری و اجتماعی کودکان لطمه بزند.

کودکان سعی می‌کنند در روابط خود مثل پدر و مادرشان رفتار کنند و اگر شما مدام در حال جر و بحث باشید، کودکتان در آینده همین رفتار را در رابطه به کار می‌گیرد و در نتیجه روابط کودک شما در آینده دچار شکست خواهد شد یعنی همیشه از این شکست‌ها آسیب می‌بیند. از جمله مشکلاتی که برای کودکان در حین مشاجره والدین پیش می‌آید به قرار زیر است.

تاثیر دعوای والدین بر کودکان

مشکلات جسمی

دیدن دعوای والدین می‌تواند باعث احساس اضطراب، افسردگی و درماندگی در کودک شود و این احساسات منفی بر روی سلامت او تاثیر می‌گذارد و گاهی اوقات، در بعضی از کودکان باعث غذا نخوردن و در بعضی دیگر باعث پرخوری می‌شود که در هر دو صورت بر سلامت او اثر منفی می‌گذارد.

خواب ناآرام

مشاجرات والدین می‌تواند الگوی خواب کودکان را بر هم بزند و تاثیر منفی روی او بگذارد و بعث زودرنجی و بهانه جویی کودک می‌شود.

تاثیر دعوای والدین بر فرزندان
کودکانی که در معرض دعوای پدر و مادر قرار می‌گیرند، عموما دارای خلق غمگین و افسرده هستند
عدم تمرکز در مطالعه و افت تحصیلی

دعوای والدین باعث می‌شود که که ذهن کودک یکسره مشغول باشد و در نتیجه نمی‌تواند فکر خود را از این دعواها بر روی درس متمرکز کند و در نتیجه تمرکزش پایین می‌آید و این عدم تمرکز باعث می‌شود که افت تحصیلی داشته باشد.

اعتماد به نفس پایین

دعوای والدین باعث می‌شود که احساساتی چون گناه، خجالت، بی‌ارزشی و ناامیدی در کودک شکل بگیرد و باعث می‌شود که اعتماد به نفس کودک پایین بیاید.

مشکلات ارتباطی با همسالان

کودکانی که در معرض دعوای پدر و مادر قرار می‌گیرند، عموما دارای خلق غمگین و افسرده هستند و همین مورد باعث می‌شود که نتوانند مثل کودکان عادی با شادی و نشاط با همسالان خود ارتباط برقرار و بازی کنند و همین امر باعث می‌شود که با همسالان خود نیز دچار مشکل شوند.

پرخاش

والدینی که در مقابل کودکان دعوا می‌کنند، در واقع به فرزند خود یاد می‌دهند که برای حل مشکلات باید پرخاش کرد و دعوا راه انداخت.

تاثیر مشاجره و دعوای والدین بر کودکان
مشاجرات والدین میتواند الگوی خواب کودکان را بر هم بزند و تاثیر منفی روی او بگذارد

کامینگز می‌گوید: وقتی کودکان ببینند والدینشان مشکلات زیادی را حل می‌کنند، می‌توانند از لحاظ روحی بزرگ شوند. اگر کودکان درباره امنیت و سلامتشان و اینکه چطور به دنیای والدین تعلق دارند نگران و مضطرب باشند، نمی‌توانند درباره جهان گسترده‌تر کنجکاوی کنند. کنجکاو نبودن کودکان بر روی کیفیت یادگیری و تمرکز اثر منفی می‌گذارد.اگر شما تک والد هستید، چیزی که اهمیت دارد اینست که جلوی کودک از همسر خود با احترام یاد کنید و ویژگی‌های خوبش را یادآوری کنید، نه اینکه دائما بد همسرتان را برایش بازگو کنید. دوری از دعوای والدین امکانپذیر نیست، ولی بیایید با هم به مواردی اشاره کنیم که والدین هنگام دعوا باید به یاد داشته باشند.

۱) هم شما و هم همسرتان نباید با کلمات بد یکدیگر را صدا کنید و سر یکدیگر داد بزنید و از تهدید کردن هم پرهیز کنید چون تاثیر بسیار منفی روی کودک شما خواهد گذاشت.
۲) کودکان را وارد دعواها و اختلاف نظرهای خود نکنید.
۳) سعی کنید جلوی بلند کردن صدای همدیگر را بگیرید و همدیگر را به آرامش دعوت کنید.
۴) هرگز دعوا را طولانی نکنید و اگر احساس کردید که بحث کردن بی‌فایده است، سکوت کنید و بعدا در زمان مناسب مشکل را حل کنید.
۵) کودکان را در موقعیتی قرار ندهید که مجبور شود بین شما دو نفر از یک نفر طرفداری کند.
۶) از فرزندانتان به عنوان داور در دعوایتان استفاده نکنید.
۷) حتی اگر موضوع دعوا فرزندتان است، هرگز او را سرزنش نکنید.
۸) از فرزندتان نخواهید هنگامی‌که قهر هستید، نقش پیام رسان شما را بازی کند.
۹) هرگز همسر خود را تهدید به ترک خانه نکنید، زیرا بیشترین تاثیر منفی را بر امنیت روانی فرزندتان می‌گذارد.
۱۰) کنترل خود را از دست ندهید و فحاشی نکنید.
۱۱) کاری نکنید که کودک مجبور شود از بین شما دو نفر، یکی را انتخاب کند که این موضوع به او احساس شکست زیادی می‌دهد.
اجتناب از درگیری راه حل نیست، به یاد داشته باشید که شما و همسرتان در یک تیم هستید. بچه‌ها تحلیلگران ماهری در اختلافات والدین هستند، درجه‌ای که آنها احساسات را تشخیص می‌دهند، بسیار شفاف‌تر از حد تصور والدینشان است. مدل ایده‌آل بحث کردن به دنبال برنده شدن نیست، بلکه بیشتر در پی فهمیدن و درک کردن است. هیچ چیزی یک رابطه یا یک خانواده را بیشتر از اینکه افراد در میان بحث، اصرار به محق بودن خودشان دارند از پا در نمی‌آورد. به جای فکر کردن به درست یا غلط، به این فکر کنید که هر کدام چه احساسی دارید.

مطالب مرتبط: چگونه از جنگ و دعوای بچه‌ها جلوگیری کنید؟

حل و فصل دعواهای خواهر برادری در میان بچه ها

خاموشی به وقت دعوای زن و شوهری

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.