چگونه از جنگ و دعوای بچه‌ها جلوگیری کنید؟

جنگ و دعوا در کودکی کاملا طبیعی است. هر کودکی تا حدی لجبازی می کند، چون این طبیعت آنهاست که اطرافشان را آزمایش کنند و بفهمند که تا کجا می توانند پیشروی کنند. با این حال، بچه ها حد و مرز خود را نمی شناسند و این وظیفه والدین آنهاست که محدودیت ها را برای آنها مشخص کند. اینجاست که نقش مدیریتی پدر و مادر شروع می شود که هرچه زودتر باشد، بهتر است. تحمل دعوای بچه ها برای اغلب ما کار خیلی سختی است. باور عمومی این است که خانواده موفق خانواده ای است که در آن خواهرها و برادرها زیاد با هم دعوا نکنند. اما این اشتباه است! ما همگی خوب می دانیم که چیزی به نام تفاهم مطلق وجود ندارد. دعوا و درگیری بین بچه ها، نه تنها اجتناب ناپذیر است بلکه مفید نیز هست. پس بهترین رفتار این است که بپذیریم درگیری نیز جزئی از واقعیت زندگی خواهر ها و برادر هاست. اما این دعوا و درگیری ها تا اندازه ای طبیعی می باشند و والدین باید کارهایی انجام دهند که دعوای بچه‌ها را به حداقل برسانند.

۱- اگر فرزندان لجبازی دارید، وقتی کنار هم هستند سر آنها را با بازی یا کاری (مثل کار دستی ساختن، درست کردن کیک، آزمایش علمی و…) گرم کنید تا با هم دعوا نکنند. بهتر است از سپردن کارهای مشترک (مثل ظرف شستن دوتایی و…) به آنها خودداری کنید.

۲- یکی از دام‌هایی که ممکن است والدین در آن گرفتار شوند این است که تلاش کنند بفهمند چه کسی دعوا را شروع کرده است، و کی چه گفته است و بعد چه چیز باعث بدتر شدن دعوا شده است. جانب‌گیری کردن یا تعیین مجازات‌های متفاوت زمینه را برای برچسب قربانی و قلدر زدن فراهم می‌کند. در اکثر موارد، مجازات بچه‌ها باید یکسان باشد: بدون هیچ استثنا. هدف باید این باشد که میل به برد و باخت را در دعواهای بچه‌ها از بین ببرید.

۳- وقتی خودتان مدام با هم دعوا کنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که بچه‌هایتان اصلاً با هم دعوا نکرده و خوشرفتاری کنند. والدین باید الگوی بچه‌ها در طریقه برخورد و رفتار با هم باشند.

۴- اگر دوستان فرزندتان را به خانه دعوت کرده اید، سعی کنید آنها را مشغول بازی‌های گروهی کنید. احتمال دعوا بین دو کودک بیشتر از وقتی است که ۴-۳ کودک در کنار هم هستند و مشغول یک بازی تیمی شده‌اند.

۵- همه دلایل دعوا کردن بچه‌ها را پیدا کنید و تلاش کنید آن دلایل را از میان بردارید. اگر هر شب سر اینکه چه کسی روی چه صندلی بنشیند دعوا می‌کنند، سعی کنید برای آنها سر میز جا مشخص کنید و بعد اگر لازم بود به صورت چرخشی جایشان را عوض کنید.

۶- بعضی از دعواها به خاطر زیاده خواهی بچه‌هاست. مثلاً یکی از بچه‌ها می‌خواهد مدت بیشتری سوار تاب باشد و دیگری را مجبور می‌کند منتظر بماند. در این موارد سعی کنید با پادرمیانی نزاع را تمام کرده و مراقب باشید بچه‌ها به هم آسیب نرسانند. در چنین مواردی، باید پیشنهادی خوب و عادلانه به بچه‌ها بدهید. مثلاً بگویید: هر کدام فقط ۵ دقیقه فرصت دارید سوار تاب باشید. به محض پایان ۵ دقیقه نوبت دیگری شروع می‌شود و من نظارت می‌کنم که کسی بیشتر از وقتش سوار تاب نماند.

۷- اگر دو تا از فرزندانتان مدام با هم دعوا دارند، بهتر است آنها را مدتی زیر نظر بگیرید تا عوامل اختلافشان را بشناسید و برطرف کنید.

۸- تحسین و تمجید کمک بسیار زیادی به ایجاد رفتارهای مثبت در بچه‌ها دارد. رمز کار این است که دعوای آنها را نادیده گرفته و وقتی درست رفتار می‌کنند به آنها توجه کنید. بچه‌ها خیلی زود متوجه این موضوع می‌شوند.

۹- در دعواهای به‌طور مستقیم دخالت نکنید و به سخن چینی بچه‌ها اهمیت ندهید. بگذارید خودشان مشکل‌شان را حل کنند و شما از دور مراقبشان باشید و اگر لازم بود، در شرایط خارج از دعوا نکاتی را برای مدیریت بهتر اختلافات به آنها یاد دهید.

۱۰- وقتی بچه‌ها به دور از جنگ و دعوا ساعت‌ها با هم بازی می‌کنند آنها را تشویق کنید تا این رفتار در آنها درونی شود.

۱۱- خودتان و همسرتان در خانه مراعات کنید و با هم دعوا نکنید. وقتی بچه‌ها می‌بینند که پدر و مادر دائماً با هم بگو مگو دارند، از آنها یاد می‌گیرند و با خواهر و برادرشان مدام دعوا می‌کنند. بچه‌ها باهوش‌تر از چیزی که فکر می‌کنید هستند و از شما الگو می‌گیرند.

۱۲- محیط خانه را آرام نگه دارید. بچه‌ها در فضای ناآرام، دچار اضطراب می‌شوند و مستعد تنش بیشتری هستند.

مطالب مرتبط:
۸ روش برای به حداقل رساندن دعوای بچه‌ها

علت بی احترامی کودکان و نحوه برخورد با آن ها

علت بی‌توجهی کودکان نسبت به‌ حرف والدین

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] مطالب مرتبط: چگونه از جنگ و دعوای بچه‌ها جلوگیری کنید؟ […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.