چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه‌مند کنیم؟

کودکان به دلایل مختلف درس نمی‌خوانند ولی نکته‌ای که دارای اهمیت است، این است که آنها بدانند درس خواندن وظیفه‌ای است که هر روز باید آن را انجام دهند. شما به عنوان والدین نباید طوری رفتار کنید که آنها بیشتر رغبتشان را از دست بدهند، بالعکس شما باید طوری رفتار کنید که آنها باور کنند که این وظیفه‌ای که بر عهده دارند، اتفاقا خیلی هم شیرین و لذتبخش است.

والدین به سه دلیل باعث می‌شوند که کودکانشان انگیزه و تلاش کافی برای درس خواندن نداشته باشند. دلیل اول این است که والدین با برآورده کردن بی‌قید و شرط خواسته‌های بچه‌ها، انگیزه تلاش در آن‌ها را از بین می‌برند. با این کار نه تنها انگیزه آنها را از بین می‌برید، بلکه به آنها یاد می‌دهید که در زندگی می‌توانند بدون تلاش به خواسته‌هایشان برسند و در آینده تحمل شکست و ناکامی را ندارند. اگر دوست دارید که چنین اتفاقی نیفتد، و کودکتان هم در تحصیل و هم در زندگی موفق شود، این روند اشتباه را کنار بگذارید.

شما هر چه قدر هم که وضع اقتصادی خوبی داشته باشید، نباید بی‌دلیل و بدون مناسبتی برای او اسباب بازی یا هدیه بخرید یا خواسته او را عملی کنید. هدایای شما باید در قالب جوایزی باشد که او در ازای آن تلاش کرده و زحمت کشیده است مثلا برایش تعیین کنید که اگر ۵ کارت تشویق داشته باشد می‌توانید برایش سی دی مورد علاقه او را برایش بخرید و هر چه این کارت‌ها بیشتر شود، جوایزش نیز بیشتر می‌شود. با این روش کودک یاد می‌گیرد که هدف و انگیزه داشتن چه قدر لذت‌بخش است و اینکه نباید در مقابل ناکامی‌ها و شکست‌ها که بخشی از زندگی هستند، تسلیم شود.

اشتباه دومی که باعث می‌شود کودکان انگیزه خود را ازدست بدهند، حرف‌ها و صحبت‌هایی است که در جمع خانواده و در بین دوستان مطرح می‌شود. مثلا می‌گویید که این همه سال درس خواندم و مهندس یا دکتر شدم، ولی درآمد اصغر مکانیک از من بیشتر است. وقتی شما اینگونه حرف می‌زنید و بچه‌ها هم آن را می‌شنوند، به آنها نگرش و دید منفی نسبت به درس و ادامه تحصیل می‌دهید.

سومین اشتباه بی‌انگیزه شدن بچه‌ها، تلنبار شدن درس‌هایشان است. اگر شما به نحوه درس خواندن و انجام تکالیف بچه‌ها نظارت داشته باشید، آنها دچار بی‌نظمی و بی‌برنامگی نمی‌شوند. والدین به طور مداوم از کودکانشان می‌خواهند که در تحصیلشان پیشرفت داشته باشند، اما آنها از اهمیت آن آگاه نیستند. آنها بازی‌های کامپیوتری را به درس ترجیح می‌دهند و انگیزه درونی آنها برای بازی بیشتر از درس است، اینجاست که والدین باید وارد صحنه شوند و با شناسایی علایق کودکان و تشویق و پاداش دادن، به آنها کمک کنند.

بهترین روش درس خواندن
شیوه درس خواندن کودکتان باید طوری باشد که کودک درگیر تکرار درس‌ها و فهمیدن متون دشوار باشد

بهترین روش برای درس خواندن کودکان

درباره آنچه که یاد می‌گیرد از او سوال کنید

وقتی که کودکتان چیزی را یاد گرفته برای شما بازگو می‌کند، درس‌هایش را برای خودش تکرار می‌کند و به یادگیری بهتر او کمک می‌کند. به جای اینکه به خاطر نمرات کم او را تنبیه کنید، از چیزهایی که در مدرسه یاد گرفته، از او سوال کنید.

در گروه کودکتان بمانید

یک رابطه محترمانه با کودکتان داشته باشید. لازم است که کودکتان احساس مسئولیت کند. هرگونه ترس از جانب شما، کودکتان را خرد می‌کند و باعث می‌شود که به جای اینکه کودکتان در کنار شما باشد، مقابلتان قرار بگیرد. پس سعی کنید در کنار کودکتان باشید نه در مقابل او.

با یکدیگر کار کنید

شما می‌توانید کارهایتان را در کنار کودکتان انجام دهید و او در کنار شما درس خود را بخواند، ولی به این نکته توجه داشته باشید که در این موقعیت از موبایل یا لپتاپ استفاده نکنید.

روالی برای درس خواندن به کودک یاد دهید

شیوه درس خواندن کودکتان باید طوری باشد که کودک درگیر تکرار درس‌ها و فهمیدن متون دشوار باشد. حال یکی با بلند خواندن، یکی با تکرار کردن شفاهی و دیگری به صورت نوشتاری می‌تواند یاد بگیرد.

با معلمش هماهنگ باشید

شما با همکاری معلم کودکتان می‌توانید نقاط ضعف و کمبودهای کودک را شناسایی کنید و در رفع آن به او کمک کنید.

درس خواندن کودکان
کودکتان را به کتاب خواندن تشویق کنید
محیط مناسبی برای درس خواندن کودک آماده کنید

کودکان خیلی زود حواسشان پرت اطرافشان می‌شود پس سعی کنید هنگام درس خواندن آنها با صدای بلند صحبت نکنید، صدای تلویزیون یا وسایل صوتی را کم یا قطع کنید، وسایل مورد نیاز درس او را نزدیکش قرار دهید، نور محل درس خواندن او را تنظیم کنید، روی میز تحریر را خلوت کنید، صندلی نشستن کودک باید راحت باشد. با رعایت نکردن موارد بالا امکان اینکه کودک نتواند تمرکز کند بسیار زیاد است.

او را درگیر کنید

کودکتان را برای خرید وسایل مدرسه همراه خود ببرید و او را درگیر خرید لوازمش کنید.

سخنرانی طولانی را متوقف کنید

در این زمانه موعظه، نصیحت، تهدید و…. جایی در فرزندپروری موثر ندارد. خواسته‌هایتان را به طور واضح برایش مطرح کنید. از مجازات بیش از حد خودداری کنید.

قدردانی کنید

وقتی کودکتان امتحاناتش را با موفقیت پشت سر می‌گذارد، یا کاری می‌کند که مورد تشویق اولیاء مدرسه قرار می‌گیرد، از او قدردانی کنید و برایش جایزه بگیرید یا به طور واضح به او بگویید که تلاش او را دیدید.

کودکتان را به کتاب خواندن تشویق کنید

خیلی از کودکان چون از کتاب خوششان نمی‌آید، نمی‌توانند روی درس متمرکز شوند. پس با خواندن کتاب برای کودک، خرید کتاب با موضوعاتی که مورد علاقه اوست او را تشویق به کتاب خواندن کنید طوری‌که این عادت در کودک نهادینه شود.

انگیزه درس خواندن کودکان
زمانی را برای درس خواندن کودکان تعیین کنید و خودتان نیز با او مشارکت کنید
از قانون “هر وقت تو ” استفاده کنید

به جای اینکه به کودکتان بگویید که اگر فلان کار را بکنی، من فلان کار را انجام می‌دهم، به او بگویید هر وقت درست را تمام کردی میریم پارک. شما پس از هر کاری که انجام می‌دهد، به او جایزه بدهید.

به او کمک کنید

اگر درسی یا موضوعی برای کودکتان خسته کننده بود، به او کمک کنید تا به آن علاقه پیدا کند مثلا برایش سی‌دی‌های آموزشی و بازی‌گونه برایش تهیه کنید.

داستان سرایی کنید

شما می‌توانید حرف‌ها و نصیحت‌هایتان را به صورت داستان قبل از خواب برای کودکتان بیان کنید و از اهمیت درس خواندن در داستانتان استفاده کنید.

رشوه ندهید

از رشوه دادن به کودکتان پرهیز کنید. به او نگویید اگر نمره خوبی بگیری برایت کادو می‌گیرم، با این کار، ممکن است کودکتان را به طور موقت وادار به درس خواندن کنید، اما در نهایت شما برای خودتان مشکل ایجاد می‌کنید.

زمانی را برای درس خواندن او تعیین کنید و خودتان نیز با او مشارکت کنید

زمانی را که برای درس خواندن کودکتان در نظر می‌گیرید، خود نیز کنارش بنشینید و در دروسی که مشکل دارد به او کمک کنید. با این کار او می‌فهمد که کار مهمی انجام می‌دهد و والدینش با او مشارکت می‌کنند.

در نهایت اینکه به کودکتان اجازه ندهید که در مورد درس خواندن به خودش استرس وارد کند، به او کمک کنید تا چالش‌ها را قبول کند و به شما اعتماد کند که همیشه کنار او هستید و به او کمک می‌کنید و حمایت بی‌قید و شرط‌تان را نثارش می‌کنید.

مطالب مرتبط: با کمی تغییر در شیوه درس خواندن‌ دانش آموز ممتازی باشید

فرزندم درس نمی خواند

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.