تاثیر بازی والدین با کودکان

شما در پایان یک روز طولانی به خانه می‌آیید و احساس خستگی می‌کنید. تمام کاری که میخواهید انجام دهید این است که روی کاناپه دراز بکشید و آرام باشید، ولی وقتی روی کاناپه می‌نشینید، می‌شنوید که کسی می‌گوید: مامان، بابا می‌آیی با هم بازی کنیم؟ لطفا! در این لحظه بازی با فرزندان کار خیلی سختی به نظر می‌رسد. از بازی با کودک به عنوان یک ماساژ آرام بخش برای ذهن خود استفاده کنید، که حتی مجبور نیستید هزینه‌ای برای آن پرداخت کنید.‌ کودکان علاقه بسیاری برای بازی با والدین خود دارند، اما برخی والدین تمایلی به این کار ندارند، در حالیکه بازی والدین با کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. وقتی والدین مشغول کار خودشان هستند، کودکشان را سرگرم می‌کنند، در صورتی که آنها دوست دارند که والدین بازی کنند. البته در دنیای امروز، با مشغله‌های زیادی که دارند، وقت گذاشتن برای بازی بیشتر با کودکان کار دشواری است. بازی با کودک فرصت خوبی برای شناخت بیشتر و بهتر کودک و همین طور آموزش صحیح مهارت‌های جدید برای اوست.

به طور کلی بازی کودکان را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:

بازی‌های فردی
کودکان تا پیش از دو سالگی نیاز به همبازی (چه همسال، چه بزرگسال) ندارند و به راحتی می‌توانند با یک ماشین اسباب بازی کوچک، عروسک و حتی انگشتان دست و پا، ساعت‌ها خود را سرگرم کنند. تا قبل از دوسالگی، کودک معمولا در حال کشف محیط اطراف خود است، هیچ وقت نباید حس کنجکاوی کودک را سرکوب کنید، فقط باید مواظب او باشید تا سراغ وسایل خطرناک مثل سیم برق نروند، حتی می‌توانید وسایل خطرناک خانه را به طور کل جمع کنید و یا آنها را از دید کودک خود پنهان کنید.

بازی‌های موازی
کودک پس از دو سال تا سال سوم، معمولا به طور موازی بازی می‌کند. بازی موازی به این صورت است که با فاصله کمی مثلا نیم متر در کنار هم و بیشتر با اسباب بازی‌هایشان بازی می‌کنند تا اینکه با یکدیگر بازی کنند، گهگاهی اسباب بازی‌هایشان را با هم عوض می‌کنند. در این سن، کودکان بیشتر از طریق نگاه کردن به یکدیگر با هم ارتباط برقرار می‌کنند، اما با یکدیگر بازی نمی‌کنند. کودکان در این سن، با ساده‌ترین وسایل خانه به طور نمادین بازی می‌کنند. مثلا از کنترل تلویزیون به عنوان تلفن استفاده می‌کنند و با آن شروع به صحبت می‌کنند و حتی آن را نزدیک صورت شما می‌گیرند که شما نیز با آن صحبت کنید. این گونه بازی‌های نمادین قوه تخیل و خلاقیت کودک را تقویت می‌کند.

بازی‌های اجتماعی
از سه سالگی به بعد، کودک به دنبال بازی با هم سن و سال‌های خود است. کودکان در این سن مدام در حال تعامل با اطرافیانش است و قادر است به انجام بازی‌های گروهی و جمعی بپردازد. در این سن کودکان به مرور معنی برد و باخت و رعایت نوبت و قوانین بازی را یاد می‌گیرند، به همین دلیل وجود همبازی و هم سن برای کودک اهمیت زیادی دارد، چون کودک نیاز به همبازی دارد، حال فرقی ندارد که این همبازی، والدینش، خواهر و برادرش یا همسالانشان باشند. به همین دلیل کودک نیاز دارد که بیشتر با همسالانش بازی کند، چه در مهد کودک باشد چه در پارک.

تاثیر بازی والدین با کودکان
کودکان از سه سالگی به بعد، به دنبال بازی با هم سن و سال‌های خود هستند

فواید باورنکردنی بازی والدین با کودکان

بازی پیوند عاطفی را بهبود می‌بخشد

کودکان با برقراری رابطه و بازی با دیگران روابط خود را شکل می‌دهند. کودکان از بازی برای جستجو در محیط، مهارت‌های حل مسئله و تفریح استفاده می‌کنند. برای والدین هم فرصت خوبی است که از دید کودک به مسائل نگاه کنند. در طول بازی، کودکان به والدین خود اعتماد می‌کنند و یاد می‌گیرند که چگونه رابطه برقرار کنند و با همدیگر رقابت سالم داشته باشند. به طور کل بازی در هر سنی حتی بزرگسال باعث پیوند عاطفی می‌شود.

بازی سرگرم کننده است

بازی کردن برای کودکان مقوله ساده و طبیعی است. وقتی پدر و مادر چند لحظه کارها را رها می‌کنند و فقط برای سرگرمی بازی می‌کنند، از گذراندن وقت با کودکشان لذت می‌برند و حس شادی و سرخوشی به آنها دست می‌دهد.

بازی استرس را کاهش می‌دهد

وقتی زمانی را به بازی با کودکانمان اختصاص می‌دهیم، از مشغله‌های خود فارغ می‌شویم و مشکلاتی را که داریم برای مدتی به فراموشی می‌سپاریم و کمتر استرس داریم، به همین دلیل اگر بازی با فعالیت‌های فیزیکی همراه باشد، یکی از روش‌های مقابله با استرس و ایجاد پیوند عاطفی بین کودکان و والدین است.

بازی باعث رشد مهارت‌ها می‌شود

بازی باعث ایجاد هماهنگی چشم و دست و مهارت‌های حرکتی آنها می‌شود. بازی والدین با کودکان مثل بازی در آشپزخانه یا عروسک بازی یا نمایش با عروسک به کودکان کمک می‌کند که به آگاهی بیشتری از دنیای اطراف خود برسند. میتوان از طریق بازی، موقعیت‌های استرس‌زا را به کودکان یاد داد تا یاد بگیرند که چگونه با آنها کنار بیایند. با بازی‌هایی مانند دوچرخه سواری، رنگ آمیزی، شن بازی و خانه سازی مهارت‌های حرکتی آنها را افزایش دهید. علاوه بر این بازی باعث افزایش عزت نفس کودک می‌شود. والدین می‌توانند حین بازی سبک زندگی صحیح را به کودکشان آموزش دهند.

فواید بازی والدین با کودکان
بازی با کودکان باعث ایجاد هماهنگی چشم و دست و مهارت‌های حرکتی آنها می‌شود

چرا باید والدین با کودکان بازی کنند؟

کودک همبازی ندارد. شاید در شرایطی زندگی می‌کنید که در محیط اطرافتان همبازی برای کودک نیست.
الگوی کودکتان قرار خواهید گرفت. بچه‌ها در سنین کودکی، به شدت علاقه دارند که کارهای بزرگترها را انجام دهند و در واقع آنها را الگوی خود قرار می‌دهند. می‌توانید در قالب فعالیت‌های فیزیکی، مهارت‌های ورزشی را به آنها یاد دهید.
مهارت‌های حرکتی آنها رشد خواهد کرد. کودکان از همان سنین کودکی باید مهارت‌های حرکتی خود را رشد دهند تا از نظر فیزیکی قوی شوند.
سلامتی کودک را تضمین می‌کنید. با افزایش فعالیت‌های فیزیکی، سلامت جسمی، روحی، روانی و عاطفی بیشتر می‌شود.
کودک در مسیر موفقیت قرار خواهد گرفت. تحقیقات جدید ارتباط بین فعالیت‌های بدنی و نمرات خوب در مدرسه را نشان می‌دهد. بنابراین ۴ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه به بازی با کودک اختصاص دهید یا هر شب ۳۰ دقیقه به آنها در انجام تکالیف کمک کنید، زیرا بی تحرکی، مشکل عدم تمرکز را در مدرسه ایجاد می‌کند.
از بازی لذت می‌برید. هرگز برای بازی کردن دیر نیست و هیچ خجالتی ندارد که با بچه‌ها معاشرت کرده و خودتان نیز کودکی کنید و مثل آنها کودکانه رفتار کنید. در حین بازی با کودکان، کورتیزول (هورمون استرس) خون خود را کاهش و سروتونین (هورمون شادی) خون خود را افزایش می‌دهد.

نکاتی که باید حین بازی به آنها توجه داشته باشیم:

قبل از شروع بازی، مدت زمان بازی را به کودکان بگویید.
ممکن است که در حین بازی، کودکان، وسایل و نحوه کار کردن با آنها را تغییر دهند، پس مزاحم خیال پردازی‌های کودک نشوید.
در حین بازی از تماس بندی و لمس کردن کودک پرهیز نکنید.
در حین بازی به کودک اجازه دهید که نوع بازی و نقش‌ها و قوانین بازی را تعیین کند هر چند تکراری باشند.
بازی با کودکان فقط وظیفه مادران نیست، بلکه پدران نیز باید برای کودکان وقت بگذارند و با آنها بازی کنند.
اگر کودکتان در حین بازی به وسایل آسیبی زد بهتر است قوانینی را وضع کنید و این قوانین را در ده کلمه برای کودکتان بیان کنید.
حین بازی از کلماتی مثل باید، نباید، چرا استفاده نکنید.
هنگامی که قوانین را بیان می‌کنید، روبروی کودک بنشینید و با او چشم تو چشم حرف بزنید.
به کودک اجازه دهید کارهایی را که در توانش هست انجام دهد، در غیر این صورت احساس توانمند بودن را از او می‌گیرید.
حین بازی مشغله‌های روزانه خود و تلفن همراه خود را کنار گذاشته و بر روی بازی با کودک تمرکز کنید.

مطالب مرتبط: تاثیر بازی درمانی بر اضطراب کودکان

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

چهار بازی آسان و مؤثر برای رشد مهارت‌های ذهنی و جسمی کودکان

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.