چهار بازی آسان و مؤثر برای رشد مهارت‌های ذهنی و جسمی کودکان

کودکان بیشترین و بهترین ساعات خود را به بازی کردن، می‌گذرانند. در زندگی ماشینی امروزی والدین باید مراقب باشند که کودک‌شان حداقل در اوایل زندگی‌اش درگیر بازی‌های الکترونیکی نشود و حتی با کوچکترین وسایلی که در خانه هست، بتواند بازی کند. بنابراین انتخاب بازی و اسباب بازی برای آنها بسیار مهم است. در ادامه این مطلب، چند بازی مؤثر و قابل دسترسی که برای رشد ذهنی و جسمی کودک مؤثر است را نام می‌بریم.

حباب‌سازی:

یکی از هیجان‌انگیزترین بازی‌هایی که افراد در هر سنی با انجام آن، ذوق می‌کنند و مشتاقانه آن را دنبال می‌کنند حباب بازی است. در دسترس‌ترین بازی که مواد اولیه‌اش در همه خانه‌ها پیدا می‌شود. بازی «حباب‌سازی» برای افزایش توجه و تمرکز کودکان مناسب است. بالاخص برای کودکانی که مبتلا به نقص توجه و اختلال خواندن هستند.

بازی کلمه، کلمه، کلمه:

کودکان با شنیدن مکرر واژه‌ها زبان را یاد می‌گیرند و دایره واژگان‌شان گسترش می‌یابد. پس هرچه زودتر با کودک‌تان شروع به حرف زدن کنید، بهتر است. در این راستا بهتر است تصاویر آشنایی مثل عکس حیوانات، کودکان و غذاها را از مجله بچینید، همراه با کودک‌تان به عکس‌ها نگاه کنید و درباره هرکدام از آنها حرف بزنید. بعد از مدتی از کودک بخواهید که داستان ساده کوتاهی در مورد یکی از عکس‌ها از خودش بسازد. این بازی هم برای کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه مناسب است.

اسم-فامیل:

اسم- فامیل هم یکی از بازی‌های قدیمی‌ است که به تقویت تمرکز کودکان، رشد و افزایش دایره لغات مخصوصا در کودکانی‌ که تازه خواندن و نوشتن یاد گرفته‌اند، کمک می‌کند. یکی از والدین یا کودک به‌طور یک‌درمیان اسامی را به‌دنبال هم بنویسند. به این نحو که حرف اول هر اسم از حرف آخر اسم قبلی استفاده کرده باشد. مثلا احمد، دارا، ابراهیم، مانی، یاسمن و… سپس می‌توان این بازی را روی اسامی حیوانات و میوه‌ها و… انجام داد.

خمیربازی و گِل‌بازی:

خمیر و گل‌بازی تأثیر قابل توجهی در تقویت مهارت حرکتی ظریف و درشت کودک دارد. همچنین بهترین انتخاب برای کودکانی‌ است که مچ دست یا سرانگشتان ضعیفی دارند تا به تقویت این عضلات کمک کند. علاوه بر این، بازی با خمیر یا گل مقدمه مهارت دست گرفتن قاشق و کنترل آن و در سنین بالاتر، دست گرفتن مداد توسط کودک است. پس توصیه ما به والدین این است که، جلوی این گرایش کودک را نگیرند و با فراهم کردن شرایط بدون نگرانی از کثیف شدن کودک یا محیط اطراف به او اجازه دهند این بازی را با خیال راحت انجام دهد.

آب بازی:

بازی با آب یکی از نشاط‌ آورترین کارهایی‌ است که از قدیم تا به الان بچه‌ها و حتی بزرگسالان آن را انجام می‌دهند. کودکی که با آب بازی می‌کند در حال یادگیری گرما و سرما، جاری شدن و فرو رفتن در زمین است. از مهم‌ترین نکات آب بازی از بین رفتن عصبانیت‌ کودک است، زیرا آب باعث می‌شود که کودک از بسیاری از تنش‌ها و فشارها رها ‌شود و احساس آرامش کند. به‌دلیل علاقه کودکان به آب و کم خطرتر بودن این بازی می‌توانیم خیلی از مفاهیم را از این طریق به آن‎‌ها یاد دهیم و موجبات رشد مهارت‌ها و توانایی‌های لازم را برای‌شان فراهم کنیم.

منبع: مجله ایران بانو

مطالب مرتبط:
تفاوت بازی جنسی با رفتار جنسی در کودکان

آشنایی با بازی هایی که کودکان را خلاق می‌کند

اسباب بازی کودکان را جنسیتی نکنید

اسباب بازی و تأثیرات آن بر کودک

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. […] چهار بازی آسان و مؤثر برای رشد مهارت‌های ذهنی و جسمی کو… […]

  2. […] چهار بازی آسان و مؤثر برای رشد مهارت‌های ذهنی و جسمی کو… […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.