آشنایی با بازی هایی که کودکان را خلاق می کند

بدون شک یکی از بزرگ ترین دغدغه های بسیاری از والدین در زمانه کنونی، تربیت فرزندانی خلاق و باهوش است؛ فرزندانی که هوش سرشاری داشته باشند و بتوانند مدارج عالی تحصیلی را به بهترین شکل ممکن طی کنند. خلاقیت با هوش و استعداد متفاوت است. همه افراد باهوش الزاما خلاق نیستند. افراد خلاق، پیرامون خود را نوع دیگری می‌بینند. آنها برای حل مسائل به راه‌های همیشگی و همگانی رجوع نمی‌کنند و دیدشان به همه آنچه دور و بر ماست با بقیه تفاوت دارد. یکی از بهترین راه‌ها برای پرورش خلاقیت کودکان این است که بچه‌ها را به بازی‌های خوب عادت بدهید. بازی‌های فکری می‌توانند کمک بزرگی به تقویت هوش و حافظه فرزندان شما بکنند. نمونه‌اش همین بازی جدید پنتابال است که چند سال لقب بهترین بازی فکری دنیا را به خود اختصاص داده است.

جنگا؛ بازی مهندس‌ها
بازی فکری جنگا یک بازی بسیار ساده ولی در عین حال هوشمندانه است. این بازی هم مانند سودوکو از بازی‌هایی است که زمان – یعنی والدین فعلی و کودکان قدیمی- نداشت. از اختراع این بازی هم کمتر از ۳۰ سال می‌گذرد. جنگا از ۵۴ بلوک چوبی هم‌شکل و هم اندازه تشکیل شده است که طول هر یک از بلوک‌ها سه برابر عرض آن است.
این اتحاد در شکل و اندازه این امکان را فراهم می‌سازد تا با به‌کارگیری اندکی خلاقیت، اشکال و احجام ۳بعدی مختلفی ایجاد کرد و قدرت تمرکز، خلاقیت و تجسم فضایی را به‌وسیله آن به رقابت گذاشت. جنگا یکی از محبوب‌ترین بازی‌های فکری دنیاست به‌طوری که تا‌کنون بیش از ۵۰ میلیون بازی جنگا، یعنی بیش از ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون قطعه از این بازی در سراسر دنیا به فروش رسیده است. اگر می‌خواهید در آینده مهندس خلاقی داشته باشید، از حالا او را با جنگا آشنا کنید.

روبیک؛ برای تجسم سه بعدی
مکعب روبیک یک پازل مکانیکی است که در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمه‌ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شد. مکعب روبیک مدل‌های بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ۲×۲×۲ (مکعب جیبی)، ۳×۳×۳ (انتقام روبیک)، ۴×۴×۴ و ۵×۵×۵ (روبیک پروفسورها)، ۶×۶×۶ و ۷×۷×۷ اشاره کرد. هر کدام از این مکعب‌های روبیک بسته به سن کودکان می‌تواند برای آن‌ها سرگرمی فکری بسیار مناسبی باشد که هم به تجسم ۳بعدی آن‌ها کمک می‌کند و هم حافظه آن‌ها را تقویت می‌کند.

پنتابال؛ بهترین بازی دنیا
پنتابال در سال ۲۰۰۴ در کشور سوئد طراحی شد و تا‌کنون برنده ۸ جایزه جهانی و بهترین بازی فکری در سال‌های اخیر شده است. این بازی در عین سادگی، پیچیده و عمیق نیز هست و این قدرت را دارد که با حرکاتی ساده ذهن را بچرخاند و با تاثیر بر قشر پیشانی و آهیانه‌ای مغز توانایی تصمیم‌گیری، تفکر منطقی، تحلیل وضعیت و حل مسئله را افزایش دهد. این بازی با یک صفحه خالی که شامل ۴ صفحه کوچک‌تر است و قابل چرخش است شروع می‌شود.
هر بازیکن یک رنگ را انتخاب کرده و در صفحه قرار می‌دهد و بعد از آن باید یکی از ۴ صفحه کوچک بازی را به سمت راست یا چپ به اندازه ۹۰ درجه بچرخاند. برنده بازی نخستین کسی است که بتواند ۵ مهره همرنگ خود را در یک ردیف عمودی، افقی یا مورب پشت سر هم قرار دهد. این بازی در مدت کوتاهی که ابداع شده نظر بسیاری از مردم دنیا را به‌خود جلب کرده و اکنون رقابت‌های جهانی نیز دارد!

سودوکو؛ اختراع ژاپنی‌های باهوش
سودوکو مخفف یک واژه ژاپنی یعنی سوجی وا دوکوشین نی کاگیرو به معنی «ارقام باید تنها باشند» است. این بازی ریشه‌ای ژاپنی دارد ولی تقریبا ۳۰ سال است که مردم ملت‌های دیگر جهان هم با آن آشنا شده‌اند و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین بازی‌های فکری سراسر دنیاست. هرچند سودوکوی اصلی یک جدول ۹ در ۹ است ولی انواع ساده‌تر آن هم که با جداول کوچک‌تر هستند وجود دارد و شما می‌توانید برای کودکان دبستانی خود از آن‌ها استفاده کنید.

ماز؛ پیدا کردن راه
مازها یکی از بهترین ابزارها برای تقویت قوه جهت‌یابی و تجسم فضایی کودکان هستند. البته برای هر سنی ماز خاصی وجود دارد و بعضی از مازها حتی برای بزرگسالان هم گیج‌کننده‌اند. پس بهتر است حواس‌تان موقع بازی به این نکته باشد.

منبع: مجله سیب سبز

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.