خواص و دم آوری چای بهاره

خیلی در مورد روش دم آوری چای ایرانی یا بهتر بگیم چای بهاره گیلان، از ما سوال میشه، ما با مشورت دوستای کار بلدمون که هم علم اش رو دارند هم تجربه اش رو و هم گیلانی هستند، رسیدیم به فوت و فن هایی در مورد دم آوری چای بهاره که تاثیر زیادی در عصاره دهی و در نتیجه عطر و طعم چای داره.

پس این مقاله رو بفرستید برای دوستای چای خورتون که سالهاست فکر میکنن این چای اون چای ای نیست که توی قهوه خانه های مشتی گیلان می خورند.

چای بهاره

قبل از ورود به خواص و اصول دم آوری چای بهاره باید یک نکته خیلی مهم رو بهتون توضیح بدیم:

خواص معروفی که برای انواع چای بهاره اعم از سیاه و سبز بر شمرده می شوند، مربوط به چای طبیعی است و چای هایی که رنگ و مواد شیمیایی جهت تسریع در دم کشیدن و معطر شدن به آن اضافه می شوند نه تنها خاصیت ندارد بلکه مضر هم هستند.

دقیقا شبیه استفاده از عینک نامناسب است، زمانیکه از عینک استفاده میکنیم هدف محافظت از چشم است بنابراین باید شیشه عینک UV 400 باشد تا از برخورد اشعه ماوراء بنفش به چشم جلوگیری شود حالا زمانی را تصور کنید که عینک بر چشم ندارید و نور محیط زیاد است، چشم به طور ناخودآگاه کمی حالت بسته به خود میگیرد تا از آسیب جلوگیری نماید اما وقتی عینک غیر استاندارد می زنیم مغز دچار خطا می شود و به خیال داشتن محافظ دیگر چشم حالت تدافعی نخواهد داشت و در این حالت، عدم استفاده از عینک به نفع شماست تا استفاده از آن.

در مورد چای هم دقیقا همینطور است اگر از چای اصیل و طبیعی گیلان استفاده نمی کنید، بهتر است نوشیدنی دیگری را جایگزین چای غیر طبیعی کنید.

چای بهاره

خواص چای بهاره در مبارزه یا پیشگیری از سرطان:

دکتر زلمن مدیر تغذیه و سلامت یک موسسه تغذیه در آتلانتای امریکاست و می گوید، چای مثل موارد مخدر نیست که در درمان از آن به عنوان یک معجزه گر استفاده شود اما مصرف آن بی فایده هم نیست، تحقیقات نشان داده است که چای و خصوصا چای سبز برای مقابله با سلولهای سرطانی بسیار موثر است زیرا حاوی مقدار زیادی پلی فنول و آنتی اکسیدان های موجود در گیاه کاملیا سینسیس می باشد و خوب است بدانید که از برگ های این گیاه انواع چای سیاه و سبز تهیه می شود.

این عملکرد بسیار ساده اما در عین حال پیچیده است، به گونه ای که آنتی اکسیدان های چای، مواد شیمیاییِ رادیکالهای آزاد را خنثی می کنند و از ایجاد آسیب توسط آنها خودداری می کنند و از آسیب رساندن رادیکال های آزاد که در پیشرفت سرطان موثرند جلوگیری می کند.

در چای بهاره کدام یک از مواد معدنی وجود دارد؟

تحقیقات نشان می دهد در هر ۱۰۰ گرم چای بهاره طبیعی به صورت اصولی دم شود، ۳۷.۰۰ میلی گرم پتاسیم، ۱.۰۰ میلی گرم فسفر، ۳.۰۰ میلی گرم منیزیم و ۳.۰۰ میلی گرم سدیم وجود دارد که خواص هر کدام از این مواد معدنی بر ما پوشیده نیست بنابراین با دم آوری و عصاردهی اصولی چای بهاره می توانید از این خواص بهره مند شوید.

خواص چای برای محافظت از دندان:

پژوهشگری از دانشگاه شیکاکو بر روی پلی فنل موجود در چای طبیعی مطالعاتی داشته است که نشان می دهد پلی فنل موجود در چای بهاره با غیر فعال کردن آنزیم های باکتری های دهانی، باعث عدم فعال شدن آنها می شود و در برآیند آن پلاک های دندانی غیر فعال می شوند و این عمل باعث جلوگیری از پوسیدگی های زود هنگام و مکرر دندان می گردد، شایان ذکر است که در این مطالعه از چای بعنوان یک دهان شویه استفاده شده است اما نوشیدن چای بهاره موجب از بین رفتن پلاک ها می شود.

اغلب مادران تصور می کنند علت خرابی دندان کودکانی که چای مصرف میکنند مواد موجود در چای است در حالیکه این موضوع به شیرینی هایی است که در کنار این نوشیدنی پر مصرف در دنیا استفاده می شود و ما پیشنهاد میکنیم از قند طبیعی موجود در عسل برای شیرین کردن چای خود استفاده کنید تا صرفا از خواص این بهره مند شوید.

چای بهاره

چای و تاثیر آن با بیماری آلزایمر:

یکی از دلایل بروز آلزایمر، تحلیل اعصاب است که در این بیماری ماده شیمیایی به نام استیل کولین در مغز کم می شود و چای طبیعی و بهاره با مهار و مدیریت آنزیم کولین استراز، روند ابتلاء به آلزایمر را به تاخیر می اندازد.

اصول دم آوری و خواصی که اینجا توضیح داده ایم در خصوص استفاده از چای طبیعی می باشد.

اول از همه، آب:

آب به دلیل املاحی که داره خیلی روی طعم چای بهاره اثر میگذاره و در نتیجه در دم کردن چای بسیار موثره.

بنابراین پیشنهاد می کنیم از آب معدنی یا آب چشمه یا آب تصفیه شده استفاده کنید تا طعم چای بهتری داشته باشید و یک تجربه جدید از دم کردن چای تازه بهاره.

دوم، قوری:

نوع و اندازه قوری خیلی بر کیفیت دم آوری چای بهاره گیلان اثرگذاره. بهترین نوع قوری برای دم آوری چای بهاره گیلان یا همون به اصطلاح چای لاهیجان، قوری چینی یا سفالیه، بعد از اون قوری شیشه ای گزینه خوبیه. اما قوری مسی و فلزی اصلا پیشنهاد نمیشه.

یه فوت کوزه گیری اهل فن اینه که قوری رو بعد از هر بار استفاده فقط آبکشی میکنن و با مایع ظرفشویی نمیشورن چون معتقدن طعم چای اصیل رو خراب میکنه.

فوت بعدی اینه که زمانی که آب توی کتری داره به نقطه جوش میرسه قوری خالی رو روی کتری بزارید یا با آب داغ بشورید که قوری گرم بشه تا سرمای قوری شوک دمایی به چای بهاره وارد نکنه.

نکته دیگه اینکه سایز قوری باید با مقدار چایی که توش دم میکنید متناسب باشه، پس وقتی صحبت از مقدار چای میشه، باید در نظر داشته باشید که حجم چای سرگل با چای قلم یا چای دست پیچ متفاوته به خاطر همین می ریم سراغ فن بعدی.

چای بهاره

سوم، مقدار چای:

یه قاعده اینه که اگر از چای قلم که حجم بیشتری داره استفاده میکنید به اندازه یک سوم قوری چای خشک بریزید و اگر از چای سرگل بهاره استفاده می کنید برای هر نفر یک قاشق بریزید، و بعد به اندازه یک سوم قوری آب و حتما یک سوم قوری خالی بمونه. چای برای دم اومدن نیاز به فضای خالی و گردش هوا داره. پس وقتی میخواید برای ۶ نفر چای گیلان دم کنید با وقتی که چای دو نفره دم میکنید اندازه قوری باید فرق کنه.

در مورد شستن چای بهاره قبل از دم آوری روایات زیاده، ولی پیشنهاد میکنیم چایی که خاک و خورده زیاد داره رو حتما بشورید در غیر اینصورت نیازی به شستن چای نیست.

چهارم، دما:

زمانی که آب رو روی چای خشک توی قوری میریزید باید دمای آب کمی از دمای جوش پایین تر باشه یا به اصطلاح قٌلِش افتاده باشه.

چون آب جوش چای تازه رو میسوزونه و شما طعم خوبی رو تجربه نمی کنید.

چای بهاره گیلان نباید با درجه حرارت بالایی دم آوری بشه: حرارت غیر مستقیم و زمان کافی و دمای ملایم سه شرط لازم برای حصول بهترین نتیجه است. یکی دیگه از فوت و فنای دم آوری چای تازه بهاره یا چای لاهیجان اینه که، بعد از دم کردن چای بهاره مقداری آب سرد توی کتری بریزید. اینجوری در زمان ۲۰ الی ۲۵ دقیقه ای که چای در حال عصاره دهی ست، از کتری گرمای ملایمی به چای میرسه.

همه این موارد نکات کلی در مورد اصول دم آوری چای بود که کمک میکنه از هر چایی نوشابه بهتری بگیرید: ولی مسلما خود چای و کیفیت اون در طعم و عصاره ای که از چای میگیرید بیشترین تاثیر رو داره، این رو کسایی بهتر درک می کنند که از چای بهاره تیاور امتحان کرده باشند.

چای بهاره

برای سفارش چای دست ساز بهاره که به صورت کاملا سنتی و با دست، از خاص ترین برگ های چای تهیه میشه و کلیه فرآیندهای کارخانه ای از آن حذف شده است و به صورت دستی انجام می شود به سایت تیاور سر بزنید.

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.