غار کتله خور و جذابیت‌های منحصر به فرد آن را بهتر بشناسید

کشور ایران در میان کشور‌های جهان از جمله مکان‌هایی است که اکوسیستم‌های طبیعی چهارفصل، در آن بسیار معروف است. این اکوسیستم علاوه بر جنگل‌های شمالی، کویر مرکزی، کوه‌های البرز و زاگرس و چشمه‌ها و دشت‌های فراوان، غار‌هایی را در بر می‌گیرد که در نقاط مختلف کشور واقع شده‌اند.

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان زنجان غاری آهکی و زیبا به نام کتله خور است. تور غار کتله خور زنجان کوچی نو شما را با این غار آشنا می‌کند. این غار یکی از اعجاب‌آورترین غار‌های جهان محسوب می‌شود و در شهرستان خدابنده قرار دارد.

ما در اینجا می‌خواهیم قدم به قدم پیش برویم تا گوشه‌هایی از غار کتله خور را به شما نشان دهیم. پس با تور غار کتله خور زنجان مجازی با ما همراه باشید.

غار کتله خور توسط چه کسی کشف شده است؟

زیبایی غار‌ها نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. برخی از آن‌ها بسیار مرموز هستند. اما غار‌های ترسناک و تاریکی هم وجود دارند که حتی حاضر نیستید به ورودی آن‌ها پا بگذارید، چه برسد به اینکه یک روز هیجان‌انگیز را بخواهید در این غار‌ها پشت سر بگذارید.

این کار متعلق به ماجراجویان و حرفه ای‌ها است. کسانی که می‌خواهند در تعطیلات خود لذت ببرند و لحظات هیجان‌انگیز و دلهره‌آوری را برای خود رقم بزنند.

امروزه تعداد غارنوردان غیرحرفه‌ای بیشتر از غارنوردان حرفه‌ای است. این افراد به جنبه‌های تفریحی و ورزشی غارنوردی توجه بیشتری دارند و جالب اینجاست که بیشتر غار‌ها توسط این غارنوردان غیرحرفه‌ای کشف شده‌اند. این علاقه مندان، اغلب کوهنوردانی هستند که بیشتر به ماجراجویی علاقه دارند.

 لازم به ذکر است که غار‌ها دور از دسترس و ترسناک نیستند. غار‌ها از جمله شگفتی‌های طبیعت هستند. مهم‌ترین غار‌هایی که غارنوردان غیرحرفه‌ای و یا گردشگران از آن بازدید می‌کنند، غار علیصدر، رودافشان و کتله خور است.

تور غار کتله خور زنجان شما را با دیدنی‌ها و شگفتی‌های این غار آشنا می‌کند. اما نکته جالبی وجود دارد، بسیاری از افراد غار علیصدر همدان را با غار کتله خور زنجان اشتباه می‌گیرند و در جست و جو‌های خود غار علیصدر زنجان را سرچ می‌کنند.

عوامل شکل‌گیری غار کتله خور

عوامل مختلفی باعث شکل‌گیری و تشکیل غار‌ها می‌شود. این عوامل می‌تواند فرآیند‌های شیمیایی، فرسایش از طریق آب، نیرو‌های زمین، میکروارگانیسم‌ها، فشار، تاثیرات جوی، حفاری‌های انسانی باشد.

غار کتله خور

تور غار کتله خور زنجان، مکانی دنج و راحت

نوری که به اطراف سنگ‌های کف و سقف این غار می‌تابد انسان را مجذوب خود می‌کند. این نور زیبایی شگفت‌انگیزی را در غار ایجاد می‌کند و به همین دلیل غار کتله خور زنجان را زیباترین غار جهان می‌نامند. برای رفتن به این غار باید به ۱۶۵ کیلومتری جنوب استان زنجان بروید تا از نزدیک شاهد زیبایی‌های آن باشید.

کتله خور معانی مختلفی از جمله تپه خورشید و روستای بدون خورشید دارد و کلمه‌ای ترکی است. کتله به معنای پستی و بلندی و ناهمواری درون غار و خور به معنای آسایش و راحتی است. در نهایت کتله خور معنای پست و بلندی راحت و دنج را می‌دهد.

غار کتله خور در دل کوه سقزلو قرار دارد و به گفته کارشناسان قدمت این تپه حدود ۳۰ میلیون سال است. معلوم نیست انسان‌ها چه زمانی این غار را کشف کردند، اما مردم شهرستان گرماب، داستان‌های زیادی در مورد این غار دارند.

به عنوان مثال برخی از اهالی معتقدند که تعدادی از افراد وارد این غار شده‌اند اما موفق به یافتن راه برگشت نشده‌اند. غار کتله خور به صورت طاق مثلثی به قطر ۷۰ سانتی‌متر است و تنها راه رسیدن به غار از همین قسمت است.

اما اگر علاقه‌مند به رفتن با تور غار کتله خور زنجان هستید باید بدانید که باید هشت متر از مسیر را به صورت سینه خیز طی کنید.  این غار به عنوان دومین غار بزرگ جهان و اولین غار جهان از نظر زیبایی شناخته می‌شود. در این غار دهلیز‌ها، گذرگاه‌ها، ستون‌های عظیم و تعدادی قندیل توخالی دیده می‌شود که از کمیاب‌ترین قندیل‌ها هستند.

در این غار اصلاً حوصله‌تان سر نمی‌رود زیرا می‌توانید قندیل‌هایی را که به اشکال مختلف گل کلم، شیر خوابیده، پنجه شیر، پای فیل، لباس عروس، سگ شکاری، نخل سوخته و… هستند را از نزدیک تماشا کنید. اما شگفت‌انگیز و هیجان انگیزترین چیز در مورد این غار این است که در هر گوشه از غار کتله خور، هوای متفاوتی را احساس خواهید کرد. مثلاً هوای ورودی غار خنک است اما هر چه جلوتر می‌رویم هوا گرمتر و رطوبت بیشتر می‌شود.

تور غار کتله خور زنجان، اسرارآمیزترین غار جهان

ایران غار‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها منحصر به فرد و خاص هستند. شگفتی‌های طبیعی بسیاری در این غار‌ها وجود دارد.  از جمله استالاکتیت باشکوه و فسیل‌های میلیون ساله. یکی از این غار‌های زیبا که تا اینجا به طور مختصر به آن پرداختیم، غار کتله خور در شهر زنجان است. این غار در ۱۵۰ کیلومتری جنوب زنجان از جاده سلطانیه – همدان و نزدیک گرماب قرار دارد.

غار کتله خور یکی از زیباترین غار‌های آهکی جهان است و از نظر قدمت، وسعت، تعداد طبقات و تنوع در تشکیل قندیل‌ها، از غار‌های منحصربه‌فرد دنیا محسوب می‌شود. کتله خور به‌لحاظ وسعت و تنوع قندیل‌ها یکی از غار‌های منحصربه‌فرد جهان است.

البته هنوز این غار مسیر‌های کشف نشده بسیاری دارد و انتهایی برای آن یافت نشده است. تا کنون حدود ۳۰ کیلومتر از غار کتله خور شناسایی و نقشه‌برداری ۲۲ شده است.

قدمت این غار به دوره ژوراسیک (۱۲۰ میلیون سال پیش) برمی‌گردد. غار کتله خور زنجان، در این دوره تغییرات طبیعی و مصنوعی زیادی داشته است. این غار حدود ۷۰ سال پیش توسط گروهی از غارنوردان ایرانی کشف شد و ۳۰ سال بعد توسط سید اسدالله جمالی به ثبت رسید.

از گسترده‌ترین بازدید‌های کتله خور که باعث شد بیشتر شناخته شود، به سال ۱۳۶۵ برمی‌گردد. در آن سال تیمی متشکل از غارنوردان زبده، غار را کنکاش و نادیده‌های بسیاری را کشف کردند. در ابتدا غارنوردان برای ورود به غار باید ۷۰۰ متر را سینه خیز می‌رفتند.

این غار محل سکونت مردمان باستان بوده است به طوری که استخوان‌های حدود ۸۰ نفر در آنجا باقی مانده است. این منطقه توسط غارنوردان مورد کاوش قرار گرفت و مسیری برای پیاده روی ایجاد شده است. محققان نیز مسیر عجیبی را در این غار پیدا کردند که نشان می‌دهد کتله خور به غار علیصدر در استان همدان متصل است.

در تور غار کتله خور زنجان و تور غار علیصدر همدان متوجه می‌شوید که این دو تقریباً همگن هستند و در یک زمان ایجاد شده‌اند، اما در آن‌ها دو تفاوت عمده وجود دارد. غار علیصدر غار آبی است که برای پیمایش آن به قایق نیاز است اما کتله خور تقریباً خشک است. دومین وجه تمایز این غار با غار علیصدر، خالص بودن آهک‌های کتله خور است که باعث شفافیت بیشتر آن می‌شود.  استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های آهکی و تالار‌ها و دالان‌های عظیم آن عمدتاً خشک هستند. همین امر به زیبایی غار افزوده است.

یکی از ویژگی‌هایی که این غار را به یکی از غار‌های منحصر به فرد دنیا تبدیل کرده این است که این غار ۷ طبقه دارد اما تاکنون تنها ۳ طبقه از آن کشف شده است. یکی از شگفتی‌های تور غار کتله خور زنجان این است که در طبقات مختلف آن آبشار‌هایی وجود دارد. استالاکتیت‌های این غار شکل زیبایی دارند و برخی از آن‌ها به همین شکل‌ها نام‌گذاری شده‌اند. از معروف‌ترین این استالاکتیک‌ها، عروس و داماد، لباس عقد، شیر خوابیده، سگ شکاری، پنجه شیر و پای فیل هستند.

دو مسیر بازدید در داخل غار وجود دارد. ۳ کیلومتر از آن برای بازدید عموم آزاد است و ۴ کیلومتر دیگر فقط برای غارنوردان مجرب در دسترس است. گردشگران می‌توانند از ۲۸۵۰ متر از غار در طبقه اول بازدید کنند. از بازدیدکنندگان خواسته می‌شود تا به استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها دست نزنند تا از نابودی آن‌ها جلوگیری شود.

بهترین زمان تور غار کتله خور زنجان

بهترین فصل برای بازدید از غار کتله خور فصل بهار و تابستان است. بازدید از این غار نیم روز طول می‌کشد.

چگونه به غار کتله خور برویم

از زنجان تا غار کتله خور مسافت ۱۶۵ کیلومتر است که اگر با سرعت متوسط ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید پس از حدود ۲ ساعت به غار کتله خور می‌رسید.

در مسیر زنجان به غار کتله خور باید از شهر‌های سلطانیه، سجاس، قیدار، کرسف و گرماب عبور کنید.

تور غار کتله خور زنجان

لوازم مورد نیاز برای تور غار کتله خور زنجان

برای راحتی در تور غار کتله خور زنجان به لوازمی نیاز است که بهتر است با خودتان داشته باشید که هم در فصل تابستان از گرمازدگی جلوگیری کنید و هم بتوانید اوقات خوب و به یادماندنی خود را ثبت کنید.

  • دارو و لوازم شخصی
  • عینک آفتابی
  • لباس مناسب فصل
  • کرم ضدآفتاب
  • کفش پیاده روی
  • دوربین عکاسی
  • کلاه نقاب دار

در مسیر تور غار کتله خور زنجان از چه جاذبه‌های دیگری می‌توان دیدن کرد؟

با توجه به شهر‌هایی که در مسیر زنجان به غار کتله خور وجود دارد، می‌توان از جاذبه‌های گردشگری آن شهر‌ها نیز دیدن کرد. از فرصت خود استفاده کنید و هنگام رفتن با تور غار کتله خور زنجان، از جاذبه‌های گردشگری موجود در مسیر دیدن کنید.

  • ارگ و گنبد سلطانیه
  • چمن طبیعی سلطانیه
  • تپه تور
  • حمام سالار سلطانیه
  • مقبره چلبی اوغلی و ملاحسن کاشانی
  • قیدار نبی
  • چشمه کوه قیدار
  • پنجه علی در کوه قیدار
  • معبد داش کسن سلطانیه
  • مسجد جامع سجاس
  • قبرستان تاریخی سجاس
  • سجاسرود
  • چشمه شاه بلاغی
  • منظره‌ی قره قوش (سهرورد)
  • باغات کرسف
  • سد خاکی محمود آباد و قانلو
  • چشمه آبگرم گرماب
  • بالخلی بلاغ گرماب
  • آسیاب آبی گرماب
5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.