هر آنچه باید درباره شهر زابل بدانید

چقدر با سیستان و بلوچستان و شهر زابل آشنایید؟ آیا خرید بلیط زابل و سفر به این شهر جزو برنامه‌های امسالتان هست؟ اگر جوابتان مثبت باشد، این مقاله یک راهنمای خلاصه برای سفر به زابل است و به شما کمک خواهد کرد اطلاعات جامعی درباره این منطقه پیدا کنید. شهر تاریخی زابل، در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و ۲۰۵ کیلومتر با شهر زاهدان (مرکز استان) و ۱۴۳۱ کیلومتر با شهر تهران (پایتخت کشور) فاصله دارد. زابل یک شهر مرزی محسوب می‌شود و با طی‌کردن مسیر ۳۰ کیلومتری، به مرز کشور افغانستان می‌رسید. این مقاله را تا آخر بخوانید و اطلاعات مهم درباره شهر زابل را به دست بیاورید.

بهترین زمان سفر به زابل

شهر زابل در منتهی‌الیه شرقی کشور واقع شده که یکی از گرم‌ترین اقلیم‌های ایران محسوب می‌شود. شرایط غالب آب‌وهوایی آن گرم و خشکِ بیابانی است و سابقه ثبت بیشینه دمای ۵۳ درجه سانتی‌گراد (فصل تابستان) را دارد. فصل تابستان علاوه‌بر گرمای شدید، بادهای ۱۲۰ روزه را هم با خود به زابل می‌آورد. این بادها به‌خاطر جابه‌جایی توده‌های پرفشار هوایی است که سرعتشان تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هم بالا می‌رود و حجم عظیمی از ریگ‌های روان به حرکت در می‌آورند. به دلیل وجود شرایط طبیعی نامساعد، خرید بلیط زابل در نیمه اول سال توصیه نمی‌شود؛ اما در ماه‌های سرد سال، شهر زابل و مردم خونگرمش، میزبانی شایسته برای مسافران خواهند بود.

جاهای دیدنی زابل را بشناسید

منطقه سیستان خدمات ارزنده‌ای برای تاریخ ایران و حتی جهان انجام داده و در گذشته‌های دور یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های تمدن و شهرنشینی بود. نشانه‌های این گذشته پرفروغ را می‌توانید در گوشه‌گوشه شهر زابل تماشا کنید. در ادامه با سه تا از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر آشنا می‌شوید که خریداران بلیط زابل حتما به آن‌ها سر می‌زنند.

شهر سوخته، یادگار درخشان تمدن‌های دور

قدمت آثار کشف شده در شهر سوخته، به بیش‌از ۵۰۰۰ سال می‌رسد. این شهر در گذشته در مسیر جاده شبه‌قاره هند و آسیای مرکزی به خلیج‌فارس قرار داشت و به‌نوعی سرآمد تمدن‌های هم‌عصر خودش شناخته می‌شد. آثار به‌جای‌مانده از این منطقه از پیشرفت چشم‌گیر مردم این شهر در بازرگانی داخلی، تجارت خارجی، شهرنشینی و معماری، پزشکی، هنر و کشاورزی حکایت می‌کنند. شهر سوخته حدود ۵۰ کیلومتر با شهر زابل فعلی فاصله دارد.

شهر سوخته - زابل

قلعه باستانی رستم

سفر به منطقه سیستان و خرید بلیط زابل زمانی تکمیل می‌شود که از قله رستم هم بازدید کنید. در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی زابل، با بقایای یک شهر باستانی مواجه خواهید شد که ساختمان‌های متعدد و ۱۵ برج دفاعی دارد. روایت‌های زمان ساخت این قلعه دقیق نیست و زمان احداث آن به دوران سلجوقی یا صفوی می‌رسد. دلیل نام‌گذاری این قلعه، انتساب آن به مشهورترین شخصیت شاهنامه یعنی رستم است.

ارگ جلال‌آباد زابل (ارگ خان ملک کیانی)

این بنای ارزشمند در دوره قاجار ساخته شده و در سال ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۰۹۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. ارگ جلال‌آباد با هدف کاربری مسکونی – نظامی در منطقه مرزی ایران و افغانستان بنا شد و تا پایان دوره پهلوی اول قابل ‌استفاده بود. در حال حاضر این بنا متروکه مانده و قرار است با یک برنامه مرمتی طی ۱۵ فاز، به محلی مناسب برای گردشگران تبدیل شود.

صنایع‌دستی و خوراکی‌های مخصوص زابل

کیفیت و زیبایی ساخته‌های مردمان زابل در سطح ایران زبان‌زد است و صنایعی مثل سوزن‌دوزی، خامه‌دوزی، پری‌وار‌دوزی، سیاه‌دوزی، سکه‌دوزی و آینه‌دوزی، حصیربافی، خولک‌بافی، سیس‌بافی و ساخت جواهرات، در این شهر رایج است. اگر بلیط زابل گرفتید و مسیرتان به این شهر افتاد، بسیار پسندیده است که با خرید آثار هنری و صنایع‌ دستی از کسب‌وکارهای محلی حمایت کنید. مثل هر شهری، زابل هم غذاهای خاص و طعم‌های تکرار نشدنی خودش را دارد. تعداد محدودی از این غذاها در رستوران‌ها سرو می‌شوند و برای امتحان‌کردن بقیه غذاها، باید مهمان خانه‌های مردم سخاوتمند زابل شوید.

آیین‌ها و مراسم‌ خاص زابل

منطقه سیستان و مخصوصا شهر زابل به‌خاطر پیشینه تاریخی غنی، آیین‌های منحصربه‌فردی دارند. این آیین‌ها از جایگاه و ارزش والایی بین مردم بومی برخوردارند و هرساله دوستداران فرهنگ عامه، برای دیدن مراسم‌های اعتقادی و اجتماعی این منطقه، با خرید بلیط زابل به این شهر سفر می‌کنند. در ادامه با مهم‌ترین آیین‌های شهر زابل آشنا می‌شوید.

لای‌روبی بستر رودخانه هیرمند

رود هیرمند یکی از شاهراه‌های اصلی حیات در این منطقه به‎‌شمار می‌رود و اهالی زابل با ممارست فراوان برای لای‌روبی بستر رودخانه هیرمند کار می‌کنند. تلاش جمعی برای لای‌روبی رودخانه به‌نوعی تمرین تعاون و همبستگی به‌منظور حفظ حیات جمعی بین اهالی است.

جشن گندم

چه چیزی به‌اندازه مراسم رقص محلی می‌تواند برای گردشگران جالب باشد؟ مردم زابل به‌خاطر شرایط اقلیمی دشواری که دارند، قدر محصولات برآمده از دل طبیعت را می‌دانند و با برگزاری جشن و پایکوبی به مناسبت برداشت گندم، مراتب شکرگزاری‌شان را به طبیعت و خداوند اعلام می‌کنند.

مراسم خاص در مناسبت‌های مذهبی

آیین‌های مذهبی (از جمله عید فطر، عید غدیر، عید قربان، نیمه شعبان و…) بین اهالی زابل کاملا محترم شمرده می‌شود و مردم در این روزها نوعی شیرینی محلی به نام چلبک می‌پزند و به زیارت اهل قبور می‌روند.

مراسم پرشور رقص شمشیر

زابلی‌ها در جشن‌ها و مراسم آیینی، رقص شمشیر با موسیقی سازی و آوازی اجرا می‌کنند و به پرشور و هیجان بودن آن اهتمام ویژه دارند. رقص شمشیر زابل شهرت جهانی دارد و گردشگرانی زیادی برای شرکت در این مراسم به فکر تهیه بلیط زابل می‌افتند.

رقص شمشیر - زابل

درباره فرودگاه زابل بیشتر بدانید

فرودگاه شهر زابل در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر ساخته شده و یک فرودگاه کوچک و محلی به‌حساب می‌آید. در حال حاضر بلیط زابل تنها در دو مسیر پروازی به مقصد شهرهای تهران (فرودگاه مهرآباد) و مشهد (فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد) وجود دارد. پرواز تهران – زابل در روزهای زوج هر هفته انجام می‌شود و مدت‌زمان آن حدود ۱۲۰ دقیقه طول می‌کشد. پرواز مشهد – زابل هم فقط به روزهای سه‌شنبه هر هفته اختصاص دارد و طول پرواز آن تقریبا ۷۵ دقیقه است. برنامه پروازی فرودگاه زابل معمولا تحت تاثیر وزش بادهای ۱۲۰ روزه قرار می‌گیرد و احتمال لغو‌شدن پروازها به‌شدت بالا می‌رود.

فلای تودی، معتبرترین مرجع فروش بلیط زابل

با مراجعه به سایت فلای تودی جست‌وجو برای بلیط ارزان هواپیما و رزرو هتل را کوتاه کنید؛ چرا که این مجموعه، ‌بهترین‌های خدمات سفر را یکجا جمع کرده و در اختیار مسافران قرار می‌دهد. فرقی نمی‌کند به دنبال بلیط هواپیمای خارجی و داخلی می‌گردید یا می‌خواهید در هر نقطه‌ای از جهان هتل بگیرید، فلای تودی همه مقاصد احتمالی شما را پوشش می‌دهد. بلیط زابل هم یکی از هزاران بلیط هواپیمایی است که می‌توانید از فلای تودی تهیه کنید. برای این‌که بتوانید ارزان‌ترین قیمت بلیط هواپیما را ببیند، کافی است از سیستم تقویمی فلای تودی استفاده کنید. این سیستم، کمترین نرخ پرواز را در حوالی تاریخ انتخابی‌تان نمایش می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز پشتیبانی ما تماس بگیرید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.