آشنایی با تاثیرات کافئین بر روی بدن

کافئین یک ماده بدون طعم می‌باشد که از منابع طبیعی همچون برگ چای و دانه های قهوه استخراج می‌شود. همانند دیگر مواد غذایی، کافئین نیز دارای مضرات مختلفی برای بدن می‌باشد. مصرف بیش از حد کافئین میتواند باعث سرگیجه، سردرد، و افزایش فشار خون شود. مصرف ۴۰۰ میلی گرم کافئین در طول روز برای بزرگسالان می‌تواند بی خطر باشد اما مصرف این مقدار برای افراد حساس، با مشورت پزشک صورت می‌گیرد.

کافئین پس از مصرف اثرات مختلفی بر روی بدن می‌گذارد که افزایش انرژی جزو قابل توجه‌ترین اثرت آن است. در این مطلب ما به اثرات کافئین بر بدن می‌پردازیم پس با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی از مصرف این ماده به دست بیاورید!

تاثیرات کافئین بر سیستم عصبی مرکزی

تاثیر کافئین بر روی بدن

کافئین به عنوان یک درگیرکننده اعصاب در بدن عمل میکند. پس از وارد شدن به سیستم عصبی، یکی از قابل توجه‌ترین اثرات آن افزایش هوشیاری میباشد. کافئین باعث بیداری شما و کاهش خستگی شما میشود و یکی از پر استفاده ترین ماده در داروهایی مثل ضد سردر و ضد میگرن میباشد. تحقیقات نشان داده که مصرف قهوه های استاندارد میتواند ریسک مبتلا شدن به آلزایمر و فراموشی را به مقدار چشمگیری کاهش دهد.

قهوه یکی از منابع طبیعی کافئین میباشد که مصرف به اندازه آن برای بدن مفید است. قهوه فرانسوی یکی از پرکیفیت‌ترین قهوه های موجود در بازار میباشد که شما میتوانید بهترین انواع قهوه فرانسه با قیمت مناسب را همین حالا تهیه و از نوشیدن آن لذت ببرید!

کافئین و سیستم گوارش و دفع

کافئین باعث افزایش اسید معده میشود و ممکن است به هضم راحت تر غذا کمک کند اما افزایش اسید معده میتواند باعث ایجاد ناراحتی معده و ترش کردن نیز بشود. کافئین بیش از حد در معده هضم نمیشود و از طریق ادرار از بدن خارج میشود، به همین دلیل کافئین میتواند باعث افزایش دفع شود.

چای سیاه یکی از سالم ترین نوشیدنی ها و منابع پروتئین طبیعی است که به هضم راحت‎‌تر غذا کمک بسیاری می‌کند. شما هم‌اکنون می‌توانید با بررسی قیمت چای سیاه ایرانی و خارجی به صورت آنلاین این محصول را تهیه کنید.

تاثیرات کافئین بر سیستم گردش خون و تنفس

بعد از مصرف کافئین، پس از یک الی دو ساعت این ماده وارد گردش خون شما میشود و تغییراتی را در آن ایجاد ایجاد میکند. کافئین باعث افزایش فشارخون شما شده و باعث افزایش آدرنالین و هورمون های افزایش دهنده قطر رگ های شما میشود. افزایش فشارخون قلب شما را وادار به کار بیشتر و افزایش مصرف اکسیژن بیشتر میکند.

مصرف بیش از حد کافئین میتواند باعث مشکلات قلبی یا حتی ایست قلبی شود پس قبل از مصرف کافئین با پزشک خود مشورت کنید.

کافئین و سیستم اسکلتی و عضلانی

مصرف مقدار بیش از حد کافئین میتواند در جذب مقدار کلسیم استخوان های شما تاثیر بگذارد و مقدار جذب کلسیم بدن شما را کاهش دهد. کمبود کلسیم در مرور زمان باعث ضعیف شدن استخوان ها و سیستم اسکلتی بدن میشود. جذب بیش از حد کافئین باعث اختلال در عضلات نیز میشود که نتیجه آن لرزش و پرش عضلات مختلف است.

تاثیرات کافئین بر بدن هنگام بارداری

تاثیرات کافئین بر بدن هنگام بارداری

کافئین یک ماده موثر در سیستم های عصبی است که از طریق سیستم گردش خون به نقاط مختلف بدن سفر میکند. مصرف کافئین هنگام بارداری میتواند باعث افزایش ضربان قلب و افزایش سوخت و ساز بدن جنین شود. همچنین، مصرف بیش از حد کافئین در هنگام بارداری میتواند باعث کاهش رشد جنین و حتی سقط جنین نیز بشود.

با توجه به تحقیقات، مصرف مقدار کمی کافئین در هنگام بارداری مشکلی ندارد. اگر سعی در باردار شدن دارید مصرف مقدار ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز مشکلی ندارد اما مصرف بیش از حد کافئین میتواند باعث جلوگیری از بارداری شود.

تاثیرات کافئین بر شیردهی

همانطور که گفته شد، مصرف بیش از حد کافئین در هنگام بارداری میتواند باعث سقط جنین یا مشکلات دیگر نوزاد بعد از به دنیا آمدن شود. این دلیل بر آن نیست که پس از زایمان شما میتوانید به مقدار دلخواهتان کافئین مصرف کنید!

کافئین میتواند از طریق شیر وارد بدن نوزاد شود و باعث بروز مشکلاتی همچون کم‌خوابی نوزاد و یا بی‌قراری نوزاد شود. مقدار مجاز مصرف کافئین برای مادران ۲۰۰ میلی گرم میباشد و اگر عادت به مصرف نوشابه و شکلات های مختلف دارید، مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های دارای کافئین بالا به هیچ وجه توصیه نمیشود! همچنین بهترین زمان برای شیردهی نوزاد قبل از شروع مصرف کافئین یا یک ساعت پس از مصرف نوشیدنی های کافئینی میباشد. مدت زمانی که کافئین میتواند در بدن شما فعالیت داشته باشد بین ۴ تا ۵ ساعت میباشد که شیردهی بعد از سپری شدن این مدت نیز یکی از بهترین گزینه ها میباشد.

کافئین به چه مدتی در بدن باقی می‌ماند؟

کافئین مانند یک شبیه‌ساز سیستم های عصبی عمل میکند که پس از وارد شدن به سیستم عصبی مرکزی بدن باعث تغیراتی همچون افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب، و افزایش انرژی میشود. مدت زمان این اثرات مصرف کافئین به چندین مورد بستگی دارد اما مدت متوسط فعالیت کافئین در بدن پنج ساعت میباشد.

کلام آخر

کافئین یکی از موثرترین راه های افزایش انرژی و تمرکز است اما مصرف بیش از حد آن میتواند باعث بروز مشکلات زیادی بشود که سلامتی شما را به خطر می‌اندازد. اگر به دمبال حفظ سلامتی خود هستید به شما پیشنهاد میکنیم که بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنید. راه‌های سالم‌تری برای افزایش انرژی وجود دارد مثل نوشیدن آب بیشتر، خواب کامل هفت ساعته، و ورزش های روزانه. این مقاله می‌تواند اطلاعات کامل و مفید درمورد عملکرد کافئین در نقات مختلف بدن را به شما ارائه دهد، و ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از شروع مصرف هر ماده غذایی، سلامتی خود را همیشه در اولویت قرار دهید!

نویسنده: امیرحسین نظری

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.