ماندگارهای بابک بیات در موسیقی فیلم

بابک بیات در سال ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمد. در ۱۹ سالگی به اپرای تهران رفت و زیر نظر اولین باغچه بان، ثمین باغچه بان و نصرت الله زابلی با موسیقی کلاسیک آشنا شد و حدود پنج سال به این همکاری خود ادامه داد . اما آشنایی او با محمد اوشال آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فلکوریک مسیر فعالیت هنری اش را تغییر داد و در ادامه راه تمرکز موسیقایی خود را بر موسیقی ترانه گذاشت و ترانه های بسیاری چون”غریبه”،”جنگل”،”بن بست” و …. را آهنگسازی کرد.

این آهنگساز ساخت نخستین موسیقی فیلم را در “غریبه” تجربه کرد و پس از پیروزی انقلاب فعالیت خود در عرصه موسیقی را با ساخت موسیقی برای اساس زندگی نامه صمد بهرنگی به صورت ترانه های کودکانه با کاست “قاصدک” آغاز کرد. پس از این تجربه کاست های دیگری چون” خروس زری پیرهن پری” ، “چیدن سپیده دم” و “سکوت سرشار از ناگفته هاست” را با صدای احمد شاملو آهنگسازی کرد.

این آهنگساز و نوازنده پیانو ساخت موسیقی فیلم را پس از انقلاب با فیلم “مرگ یزدگرد” ساخته بهرام بیضایی ادامه داد و در سالهای بعد فیلم های” نقطه ضعف”، “ریشه در خون”، “شاید وقتی دیگر”، “مسافران”، سریال “سلطان و شبان”، “کشتی آنجلیکا”، “عروس”، ” پرده آخر”، “طلسم”، “مرسدس”، “جهان پهلوان تختی”، “دستهای آلوده”، “اتوبوس”، ” قرمز”، ” دو زن” و “شیدا” را ساخته است.

بابک بیات آخرین اثر موسیقایی که ساخت موسیقی برای سریال “ولایت عشق” به کارگردانی مهدی فخیم زاده بود. اما دیگر اجل مهلت نداد و کوچ زود هنگام این هنرمند خیلی زود آغاز شد.

این هنرمند در طول زندگی خود کاندید موسیقی فیلم های بسیاری شد و در نهایت در سال ۱۳۶۹ سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم برای فیلم عروس را دریافت کرد. همچنین جایزه بهترین موسیقی فیلم را برای فیلم “ساحره” به کارگردانی داود میرباقری از خانه سینما کسب کرد.

بابک بیات در طول زندگی خود شاگردان بسیاری را در حوزه آهنگسازی و آواز موسیقی پاپ تعلیم داده است که از آن جمله می توان به محمد اصفهانی، حامی، مانی رهنما، نیما مسیحا اشاره کرد.

این هنرمند موسیقی پس از یک عمر فعالیت مستمر در عرصه موسیقی سرانجام در تاریخ ۵ آذرماه سال ۱۳۸۵ براثر ناراحتی کبد دیده از جهان فروبست و ملودی های زیبای این هنرمند برای همیشه در ذهن باقی ماند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.