روش صحیح حمام کردن کودک

استحمام نوزاد، در حفظ سلامتى و رشد او تأثیر بسزایى دارد. کودک پس از هر بار استحمام، نشاط و آرامش خود را به‌دست می آورد، به خوبى شیر مى‌خورد و به راحتى به خواب مى‌رود. همچنین در هنگام استحمام، مادر می تواند بدن کودک را مشاهده کند و از وجود هر گونه التهاب، ورم و یا حالت غیرعادى آگاه شده و در بهبود آن بکوشد.

برای شستن موهای نوزاد می توانید از شامپو بچه یا از همان صابون بچه ای که در شستن بدن کودک به کار می برید، استفاده نمایید. این صابون ها طوری ساخته می شوند که به میزان اسیدیته پوست کودک لطمه ای وارد نمی کنند و به همین دلیل برای شستشوی موها نیز مناسب هستند.

در صورتی که قسمتی از سر نوزاد را لایه قهوه ای رنگ ضخیمی که ناشی از ترشح زیاد چربی است، پوشانده است، قبلا از حمام کردن (حدودا یک ساعت قبل)، ابتدا با مقدار کمی روغن زیتون آن قسمت را به آرامی ماساژ دهید و سپس او را حمام کنید. این لایه قهوه ای بیشتر در پوست سر نوزادهای تازه متولد شده دیده می شود.

روش حمام کردن کودک:
۱. ابتدا سر نوزاد را بر روی دستتان تکیه داده و کتف او را به‌خوبی بچسبید و خیلی آرام او را از قسمت پاها وارد آب درون تشت نمائید. با کمک دست آزادتان صورت او را با آب شستشو دهید. (برای شستن صورت نوزاد نیازی به استفاده از صابون نیست.)

۲. برای شستن سر نوزاد در حالی‌که سر او به قسمت ساق دستتان تکیه داده‌اید، ران او را خوب و مطمئن بچسبید و سپس دست دیگرتان را به صابون و یا شامپوی مخصوص کودکان آغشته کرده و با حرکات ملایم و دایره‌ای شکل شستشو دهید.

۳. با کمک لیف و یا اسفنجی نرم و صابونی شده، روی سینه و زیر بغل نوزاد را بشوئید.

۴. برای شستشوی قسمت پشت و کمر کودک، دستتان را از روی سینه نوزاد عبور داده و زیر بغل را به‌خوبی بچسبید. در این حالت تمام تکیه نوزاد باید بر روی ساق دستتان باشد. با دست دیگر می‌توانید به‌راحتی لیف صابونی شده را بر روی قسمت‌های نامبرده بکشید.

۵. زیر بغل و لابه‌لای تاخوردگی‌های پوست بدن نوزاد را به‌خوبی خشک کنید.

۶. پس از پایان خشک کردن او، در صورت تمایل، کمی پودر بچه را بر کف دستتان ریخته و سپس بر روی پوست بدن کودک بمالید.

این چند نکته را در شستشوی نوزاد رعایت کنید:
– قبل از درآوردن لباس‌های نوزاد، ابتدا تشتی را آماده کنید. میزان دمای آب درون تشت را می‌توانید با خم کردن دست خود از محل آرنج تشخیص دهید. توجه داشته باشید، نباید سرد باشد و نیز خیلی داغ. (دمای ۳۸ درجه سانتی‌گراد بسیار مناسب است)

– اگر می‌خواهید به تنهائی و بدون کمک شخص دیگری کودک را حمام کنید، قبلاً لباس‌های او را به ترتیب استفاده قرار داده و حوله نسبتاً بزرگی را در دسترس خود قرار دهید. شامپو، لیف (سعی نمائید لیف نوزاد را از پارچه‌ای نخی و لطیف تهیه کنید) و صابون را نیز در کنار تشت آماده داشته باشید.

– در هنگام حمام کردن نوزاد از سخن گفتن با او غفلت نکنید. شنیدن صدای دلنشین مادر ترس و دلهره را از کودک دور کرده و آرامش خاصی به او می‌بخشد.

– هیچ‌گاه به‌طور ناگهانی بدن کودک را وارد تشت آب نکنید. ضمن اینکه با یک دست کودک را به‌خوبی چسبیده‌اید، با کمک دست دیگرتان آرام آرام ابتدا مقداری آب بر قسمت پاها و سپس روی سینه او بریزید.

– شستشوی کودک باید به آرامی و باحوصله انجام گیرد. اطفال و بالاخص نوزادان از حرکات خشن و ناگهانی به‌شدت وحشت دارند.

– در برابر گریه کودک، باز هم آرامش خود را حفظ کنید و از سخنان محبت‌آمیز خود او را محروم نسازید. نوزاد به‌خوبی ملایمت و خشم مادر را می‌فهمد و نسبت به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد.

نظافت روزانه کودک: کودک گذشته از حمام به نظافت روزانه نیز نیازمند است. پارچه‌های ویژهٔ کودک (کهنهٔ بچه) را باید پس از هر ادرار یا خروج مدفوع عوض کرد تا پاها و کشاله‌های ران او دچار سوختگی و ناراحتی‌های پوستی نگردد.

گردآوری: بخش مجله کودک زیباشهر

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.