کلسترول یک ترمیم‌گر سلولی در بدن

خیلی از مردم بر این باورند که کلسترول یک نوع چربی است. در صورتی که کلسترول چربی نیست و ماهیت اصلی آن الکل است و کلسترول را در ردیف یا دسته الکل ها طبقه بندی می کنند.

بدن برای ادامه زندگی، دوام و سلا مت بودن به کلسترول احتیاج دارد. بیش از ۷۰ درصد کلسترول در بدن در کبد تولید می شود. مقداری از کلسترول از طریق غذا و حتی اگر احتیاج باشد سلول ها هم می توانند کلسترول تولید کنند. اهمیت کلسترول در بدن به خاطر این است که بسیاری از کارهای سلا متی و حسی و حرکتی به کلسترول بستگی دارد. یکی از مهمترین کارهای کلسترول حفظ ساختمان سلول ها و فرم و شکل سلول ها است. وقتی هر گونه صدمه ای به عروق و رگها وارد شود کلسترول آنها را ترمیم می کند. یک قسمت از دیواره سلول ها را کلسترول تشکیل می دهد. استحکام رگها به خاطر وجود کلسترول است. تولید صفرا توسط کلسترول ایجاد می شود. خیلی از هورمون های مغزی رابطه مستقیمی با کلسترول دارند.

اعصاب یک رابطه مستقیم با کلسترول دارد. رشد جنین بدون کلسترول امکان پذیر نیست.

تولید خیلی از هورمون ها مانند پروژسترون، استروژن، تستسترون، آدرنالین و خیلی از هورمون های دیگر بدون کلسترول ممکن نخواهد بود. پس در نتیجه می توان گفت کلسترول یک عنصر لا زم و ضروری برای انسان در ادامه زندگی است.

بدن کلسترول را از موادغذایی و کبد می گیرد تا بتواند تمام این فعالیت ها را انجام دهد.

اسم کلسترول بد در رفته است و گفته می شود که کلسترول باعث بیماری های قلبی می شود، در صورتی که چیزی نیست. زیرا کلسترول در بازسازی عروق و سلول های صدمه دیده فعالیت می کند و از کبد تولید می شود.

وقتی کلسترول بالا است مطمئنا صدمه ای به عروق و سلول های ما وارد شده است که کلسترول بیشتری از کبد تولید می شود.

خیلی ها می گویند کلسترول باعث حملا ت قلبی می شود در صورتی که اینطور نیست. تحقیقات نشان داده است که کسانی که دچار حملا ت قلبی می شوند ۵۰ درصد از آنها حتی کلسترول خونشان روی ۲۰۰ بوده است و نیز حتی آمار در بسیاری از کشورهای آفریقایی و اروپایی نشان می دهد که انسان هایی هستند با سن بالا ی ۹۰ سال که کلسترول آنها روی ۴۰۰ است و هنوز هم بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه می دهند.

در نتیجه می توان خاطرنشان کرد که کلسترول به تنهایی نمی تواند عامل حمله قلبی باشد. ما باید در بدن خود به دنبال این باشیم که به چه دلیل کلسترول در بدن ما بالا رفته است و چرا سلول های ما صدمه دیده اند و باعث افزایش کلسترول شده اند.

وقتی که کلسترول وجود نداشته باشد زخم های ما به هیچ عنوان بهبود پیدا نخواهد کرد و نیز سلولها بدون کلسترول از فرم و شکل و استحکام خود خارج می شوند.

علتی که کلسترول را یک چربی می دانند شاید به خاطر این باشد که وقتی که کلسترول از کبد تولید می شود و به سمت سلول های صدمه دیده می رود برای ترمیم آنها از طریق خون، باید دوباره بعد از تمام شدن کار باز به کبد برگردد و این رفت و آمد باید توسط یک وسیله نقلیه انجام شود و این وسیله نقلیه را در بدن که این کار حمل و نقل را انجام می دهد لایپوپروتئین می نامند. لا یپو از لیپید می آید یعنی چربی، پروتئین هم پروتئین است در واقع پروتئینی که داخل آن چربی است و بیرون آن پروتئین و مولکول کلسترول در داخل لایپوپروتئین قرار می گیرد.

کلسترول ها را به سه دسته تقسیم می کنند:
کلسترول LDL که به آن لودنسیتی لا یپو پروتئین می گویند، در واقع می توان گفت تراکم پروتئین کم است یا این گونه می توان تعریف کرد که این نوع کلسترول خاصیت چسبندگی دارد و به راحتی به جدار داخلی دیواره های رگها می چسبد و باعث باریک شدن و در نهایت انسداد مجرای داخلی رگ ها می گردد که حتی به این کلسترول، کلسترول بد می گویند.

کلسترول دیگر را HDL می نامند یعنی های دنسیتی لا یپوپروتئین، زمانی است که تراکم پروتئین زیاد است و اینگونه نیز می توان تعریف کرد این نوع کلسترول، کلسترول های LDL موجود در طول دیواره رگ ها را پیدا کرده و به آنها می چسبد و آنها را از جدار رگ ها پاک می کند و از باریک شدن و انسداد رگ ها جلوگیری می نماید به این نوع کلسترول، کلسترول خوب می گویند.

کلسترول دیگری وجود دارد به نام VLDL زمانی است که غلظت و تراکم کلسترول خیلی کم است، و به عبارت یا تعریف دیگری می توان گفت، این نوع کلسترول مولکول های چربی را از کبد به دیگر قسمت های بدن حمل می کند و بعد از انتقال چربی به بافت ها تبدیل به کلسترول LDL می گردد.

عواملی هستند که باعث حمله قلبی می شوند و باعث بالا رفتن میزان کلسترول می شوند:
– اضافه وزن، فشار خون، ناراحتی غده تیروئید، مصرف زیاد چربی مثل روغن های جامد، استفاده نادرست از غذاهای ناسالم مثل تنقلات.

– مساله دیگری که باعث بالا رفتن کلسترول می شود مسائل ژنتیکی کبد است که برای این منظور باید بتوانیم از طریق روش غذایی مناسب در تنظیم آنزیم های مناسب در امر بازسازی کبد کوشش کنیم.

– یکی از مهمترین عوامل افزایش و یا بالا رفتن کلسترول وجود استرس بالا در انسان ها است.

– کسی که اضافه وزن دارد و کلسترول بالا هم دارد این وزن زیاد باعث بالا رفتن کلسترول شده است پس باید تحقیق کرد در امر بالا بودن وزن بدن که حتی گاهی اوقات کربوهیدرات ها باعث اضافه وزن می شود، پس نمی توان صد در صد حملات قلبی را وجود بالا ی کلسترول دانست.

– زمانی که فردی دارای فشار خون بالا است در اثر این فشار خون کلسترول او هم بالا خواهد رفت و اگر این فرد سیگاری هم باشد احتمال خطر حمله قلبی شاید ۲۰ برابر افزایش پیدا کند.

– افراد مبتلا به بالا بودن کلسترول باید در رژیم مواد غذایی دقت بیشتری داشته باشند.

– این افراد باید از سبزیجات، حبوبات و غلات چون فاقد کلسترول هستند استفاده کنند و از سویا به جای گوشت استفاده کنند.

– این افراد باید از خوردن غذاهای سرخ شده و لبنیات پرچرب دوری کنند.

– تمرینات ورزشی در کاهش کلسترول خون بسیار موثر است، زیرا ورزش باعث کاهش وزن می شود. در هنگام ورزش مقدار HDL خون افزایش پیدا می کند و LDL خون کاهش پیدا می کند. به طور طبیعی کلسترول خون باید زیر ۲۰۰ میلی گرم باشد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.