رنگ درمانی و خواص درمانی رنگ‌ها

امروزه از رنگ درمانی در آسیا اروپا و آمریکا به عنوان شیوه ای مدرن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. رنگ لباس ها، به خصوص لباس های زیر، تأثیر بسیار زیادی در درمان دارند. به طور کلی رنگ های گرم ایجاد جنبش و تکاپو، هیجان و برانگیختگی می کنند و رنگ های سرد موجب آرامش، سکوت، صلح و آسودگی می شوند و برای تسکین دردها، رنگ های سردتر مناسب هستند، زیرا التهابات و ناراحتی ها و کوفتگی ها را کاهش می دهند. رنگ های گرم برای دردهای پراکنده (وقتی که درد اصلی برطرف شده است) مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ زرد
رنگ زرد تحریک کننده سیستم اعصاب و نیروی عضلات است؛ بنابراین به هنگام فلج و نیز در معالجه اگزما مفید است. از آنجائی که این رنگ می تواند رسوبات کلسیم تجمع یافته در مفاصل را بشکند، برای درمان روماتیسم و آرتریت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای رفع یبوست، ضعف کیسه صفرا، سوءهاضمه و سردردهای شدید از این رنگ استفاده می شود. زرد رنگ جدایی و سردی است؛ پس دقت داشته باشید از آن به اندازه استفاده کنید تا این حس را در خود و افراد پیرامون تان ایجاد نکنید.

رنگ بنفش
بنفش را رنگ روحانیت، وقار و عزت می دانند. برای اختلالات روانی، مثل شیزوفرنی و جنون ادواری از این رنگ استفاده می شود. این رنگ اثر آرام کننده قلب دارد و موجب تصفیه خون نیز می شود و می تواند سموم بدن را دفع کند. از نظر روحی در کاهش نفرت و خشم و هیجانات افسارگسیخته بسیار موثر است و به طور کلی برای بهبود بیماری های طحال، ناراحتی های مثانه، راشیتیسم، دردهای شدید کمر، سیاتیک، ریزش مو، صرع، ذات الریه، سرفه خشک و آسم، مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ سبز
رنگ سبز یکی از رنگ های میانه و به همین دلیل رنگ تعادل و توازن است. خاصیت ضدعفونی دارد؛ بنابراین بدن را از سموم پاک می کند و باعث ایجاد هماهنگی جسمی، ذهنی و روحی می شود. این رنگ فشارخون را کاهش می دهد و برای درمان بیخوابی، دردهای شدید کمر و بواسیر مفید است. رنگ سبز هیچ گونه اثر منفی روی محیط و سایر افراد ندارد و می توانید به طور نامحدود از آن استفاده کنید؛ فقط دقت داشته باشید که ایجاد دلزدگی نکند.

رنگ قرمز
قرمز مناسب ترین رنگ برای رفع کم خونی و کمبود آهن است. اعصاب و خون را تحریک و با اثرات مضر سرما مبارزه می کند. از تأثیر نور قرمز، حرارت بدن بالا می رود و گردش خون بهتر می شود. این رنگ انرژی زا است و می تواند در درمان زکام، برونشیت، کم خونی، روماتیسم، یبوست و مقابله با عفونت ها، به کار رود؛ اما افراد عصبی و آنهایی که فشار خون بالایی دارند، نباید از این رنگ زیاد استفاده کنند.

رنگ نارنجی
نارنجی سمبل انرژی است. این رنگ را رنگ ضدخستگی می دانند و از آن برای افرادی که دچار افسردگی هستند، استفاده می کنند. رنگ نارنجی برای درمان بیماری های کلیوی و سنگ صفرا، آسم، برونشیت، پرکاری تیروئید، کمبود ترشح شیر پس از وضع حمل، افتادگی مقعد، ضعف ریوی و برخی بیماری های دیگر مناسب است.

رنگ آبی
رنگ آبی برای رفع تنش ها، ترس ها، تپش قلب و بی خوابی به کار می رود. همچنین باعث افزایش قدرت دفاعی بدن می شود، تأثر مثبتی در جذب و هضم غذا و تقویت خون و سیستم عصبی دارد. از طرفی، آرامش دهنده است و برای رفع سردرد نیز موثر می باشد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.