علت بی‌اختیاری ادرار در زنان و درمان آن

در صورتیکه قادر نباشید ادرار خود را تا رسیدن به توالت نگه دارید، به بی اختیاری ادرار (کاهش کنترل مثانه) مبتلا هستید. بی‌اختیاری ادرار یکی از مشکلات رایج به خصوص در زنان میانسال است به طوری که آمار شیوع آن را تا حدود ۶۰ در صد اعلام می‌کند. این بیماری عموما به معنای شکایت بیمار از عدم کنترل ادرار و نشت و ریزش غیر ارادی آن است.

علل بی اختیاری ادرار
موارد زیادی میتوانند دلیل بی اختیاری ادرار باشند و بسیاری از آنها موقتی هستند. برخی از این دلایل عبارتند از: عفونت مجاری ادرار، عفونت و تحریک مجاری تناسلی، عوارض جانبی داروها، ضعف عضلات کف لگن به علت حاملگی و زایمان، ضعف مثانه، ضعف عضلات اسفنکتر مجرای ادرار (عضلاتی که سبب احتباس ادرار میشوند)، فعالیت بیش از حد عضلات مثانه، انسداد مجرای ادرار ( گاهی به علت افزایش حجم پروستات)، عدم تعادل هورمونی ( به خصوص در زنان یائسه)، اختلالات عصبی و عدم تحرک. بسیاری از زنان نیز از نشت ادرار در دفعات نادر، مثلاً زمان ابتلا به یک سرماخوردگی شدید، یا زمانی که مثانهشان بسیار پر بوده، یا حتی در زمان عفونت مجاری ادراری شکایت میکنند. در اغلب زنان، این حالت یک مشکل جدی و همیشگی نیست.

تشخیص و درمان
در صورت بروز بی اختیاری، اولین قدم مراجعه به پزشک است. پزشک با پرسیدن سوالاتی از بیمار در مورد تاریخچه بیماری، مصرف دارو، اعمال جراحی انجام شده، تعداد و نحوه زایمان و … نوع بیماری را تشخیص میدهد و در صورت لزوم آزمایشات مخصوص بررسی بی اختیاری ادرار را انجام خواهد داد.
در بیشتر مواقع بی اختیاری ادرار میتواند با موفقیت درمان شود. چگونگی درمان بی اختیاری ادرار، بستگی به نحوه بوجود آمدن آن دارد. معالجات به سه دسته کلی تقسیم میشوند.
۱) تمرینات و تصحیح عادات رفتاری
۲) معالجه با دارو
۳) عمل جراحی. از این درمانها به تنهایی یا به صورت ترکیبی استفاده میشود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.