کبد و مهمترین عوامل تخریب کننده آن

کبد یکی از غده‌های بدن است که در فعالیت‌های سوخت‌وساز بدن مانند گوارش نقش دارد.

تمام خون دستگاه گوارش توسط سیاهرگی به نام ورید پورت جمع‌آوری شده و وارد کبد می‌شود و تمام مواد جذب شده از لوله گوارشی از کبد عبور می‌کنند. دیگر کارهای کبد به دام انداختن سموم و تصفیه آنها با تبدیل کردنشان به مواد بی ضرر است. همچنین، این کبد است که متابولیسم داروها را در بدن بر عهده دارد. شرکت در خون سازی (در دوره پیش از تولد) و مقاومت در برابر عفونت‌ها، فراهم ساختن سریع انرژی در هنگام ضرورت، ذخیره آهن و… از دیگر فعالیتهای کبد است.

سلولهای کبدی پروتئینهای مختلفی را به طور دائمی می‌سازند از جمله آلبومین، پروترومبین، فیبرینوژن، لیپو پروتئینها و هپارین.

سلولهای کبدی مواد مختلفی از جمله تری گلیسریدها، گلیکوژن و ویتامین‌ها را ذخیره می‌کنند.

کبد به عنوان یک سیستم بافری مهم برای گلوکز خون عمل می‌کند به این معنی که هنگامی که گلوکز خون بعد از صرف یک وعده غذا تا غلظت زیادی بالا می‌رود میزان ترشح انسولین نیز افزایش می‌یابد و در حدود ۳/۲ گلوکز جذب شده از روده بلافاصله به گلیکوژن تبدیل شده و در کبد ذخیره می‌شود. در طی ساعات بعد که غلظت گلوکز خون و نیز در این ترشح انسولین کاهش می‌یابد، کبد گلیکوژن را تجزیه و به گلوکز تبدیل می‌کند.

این تنظیم در بیماران با اختلالات کبدی تقریبا غیر ممکن است.

به گفته متخصصان از جمله مهمترین عواملی که موجب آسیب دیدن کبد می شوند عبارتند از:

– شب دیر خوابیدن و صبح دیر از خواب بیدار شدن

– ادرار نکردن پس از بیدار شدن از خواب

– پرخوری

– نخوردن صبحانه

– مصرف بی حد دارو

– مصرف مواد نگهدارنده، افزودنی ها، رنگ های خوراکی و شیرین کننده های صنعتی

– مصرف روغن ناسالم برای طبخ غذا

– مصرف غذاهای خام البته به غیر از سبزیجات و یا مصرف سرخ کردنی های بیات و از قبل مانده

بر اساس این گزارش، انواع میوه ها و سبزی های تازه بخصوص کاهو و هویج و خیار، روغن زیتون، انار و شاتوت اثر معجزه آسایی روی بهبود فعالیت کبد دارند. با تغذیه صحیح و مناسب می توان کبد را سالم نگه داشت. برخی از پزشکان معتقدند اهمیت سلامت کبد به حدی است که می توان گفت سالم بودن آن معادل سلامت جسم و روان انسان است. یکی از شگفتی های کبد، ترشح ماده ضد ویروسی به نام اینترفرون است. این ماده زمانی تولید می شود که کبد در نهایت سلامت باشد. پس باید از این عضو ارزشمند و حیاتی نهایت مراقبت را انجام دهید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.