آشنایی با علائم ظروف یکبار مصرف

یک کارشناس تغذیه، علائم و مشخصات انواع ظروف بهداشتی یک‌بار مصرف را اعلام کرد.

معمار کارشناس غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مصرف کنندگان باید به علامات اختصاری مانند PE ،PP یا PS در کف ظروف توجه کنند.

وی در ادمه گفت: این علائم نشان دهنده این است که:
اولا تولید کننده ظروف سعی در اطلاع رسانی به مصرف کننده از نظر نوع کاربرد ظروف دارد.

ثانیا هر یک از این علائم نشانگر نوع مصرف و کاربرد ظروف یک‌بار مصرف است.

این کارشناس آزمایشگاه در ادامه انواع ظروف یک‌بار مصرف و کاربرد آن‌ها گفت:
ظروف پلی اتیلنی (PE) سفید رنگ برای بسته بندی و نگهداری روغن، سرکه و محصولات لبنی (شیر و دوغ) و مواد غذایی با حرارت بالا و مرطوب مناسب است.

بر اساس این گزارش، استفاده از ظروف پلی پروپیلنی (PP) سفید رنگ برای بسته بندی محصولات لبنی (ماست، خامه، پنیر) و همچنین زیتون و مواد غذایی با حرارت بالا و مرطوب بلامانع بوده و اخیرا در جهان به جای لیوان‌های یک‌بار مصرف شفاف از لیوان‌های پلی پروپیلنی استفاده می‌شود.

وی در ادامه افزود: ظروف پلی استایرنی شفاف که به نام (GPPS) نیز معروف است برای تولید لیوان و ظروف یک‌بار مصرف فقط برای مواد غذایی در دمای معمولی توصیه می‌شود ولی نمی‌توان از آن برای نوشیدنی‌های داغ (چای، شیرکاکائو و قهوه) و مواد غذائی با حرارت بالا استفاده کرد.

معمار در خصوص ظروف پلی استایرنی شفاف خاطر نشان کرد: از گرم کردن مواد غذایی در این ظروف در مایکروفر خودداری شود.

همچنین ظروف پلی استایرن کریستال برای بسته بندی روغن‌های خوراکی، مارگارین و تمامی محصولاتی که لایه خارجی آن‌ها چربی بوده و در تماس با بسته بندی است، ممنوع است.

این کارشناس آزمایشگاه در ادامه گفت: ظروف پلی استایرنی فوم دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی سفید رنگ (HIPS) نباید برای بسته بندی آن دسته از مواد غذایی (خوراکی و آشامیدنی) استفاده شود که در زمان پرشدن، نگهداری یا مصرف دما بالاتر از ۶۵ درجه سانتی گراد دارند.

منبع: برنا

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.