آشنایی با ۱۲ عامل شادکامی

لبخند زدن ساده، سبب می‌شود ۴۳ ماهیچه در صورت شما منبسط و منقبض شوند. در نتیجه فعل و انفعالات مغز تغییر پیدا می‌کند و روحیه شادمانی و نشاط در شما ایجاد می‌‌شود. شادکامی، تأثیر مهمی در موفّقیت افراد دارد. افراد شادکام، نگرش خوشبینانه ای نسبت به وقایع و رویداد های اطراف خود دارند و به جای جبهه گیری منفی نسبت به اتّفاقات پیرامون خود، سعی در استفاده بهینه از این رویدادها دارند. همچنین انسان های شاد و دارای شخصیت سالم، انسان هایی مسئولیت پذیر و شهروندانی خوب خواهند بود.

مونتایر که کتاب خود با عنوان روانشناسی شادی منتشر کرد، دریافت که سه مولفه می‌تواند شادکامی را توجیه کنند.

۱- تقریبا ۵۰ درصد شادی افراد وابسته به آستانه‌های ژنتیکی است (genetic set point). در واقع بسیاری از افراد به صورت ژنتیکی شادی بیشتری را تجربه می‌کنند. در واقع گرایشات و توانایی‌های ژنتیکی افراد( (predisposition) توجیه کننده پنجاه درصد از میزان شادکامی افراد است. پس توانایی زیادی در تغییر آستانه‌های ژنتیکی وجود ندارد. در نهایت، افراد در تجربه شادی متفاوت هستند.

۲- حدودا ۱۰ درصد وابسته به شرایط است. سن، جنس، نسل، تاریخ شخصی، پول، ده درصد از شادکامی را تامین می‌کند.

۳- ۴۰ درصد باقی ماننده نیز به‌وسیله فعالیت‌های ارادی توجیه می‌شود.

اگرچه ما توانایی کنترل نقطه شادی درونی( happy point) و شرایط بیرونی را نداریم اما می‌توانیم بر توانایی‌ها و انتخاب‌های خود متمرکز شویم.

دنیل گیلبرت، روانشناس دانشگاه هاروارد، عدم شادکامی انسان‌ها را ناتوانی آن‌ها در پیش بینی چیزهایی می‌داند که می‌تواند، آن‌ها را خوشحال کند.

به نظر دکتر گیلبرت، انسان‌ها برآورد اشتباهی در مورد اتفاقات خوشایند آینده دارند. چیزهایی که فکر می‌کنند آن‌ها را خوشحال می‌کند، به اندازه‌ای نیست که در ذهنشان خوشایند هستند.

آدم‌ها در بیرون، در حساب بانکی و در ویترین‌های فروشگاه‌ها به‌دنبال شادی هستند، اما شادی واقعی زمانی به‌دست می‌آید که با آنچه هستیم ارتباط برقرار کنیم.

طبق تحقیقات گیلبرت ۱۲ عامل می‌تواند شادکامی به همراه داشته باشد.

۱- مقایسه نکردن خود با دیگران
مقایسه مالی، فیزیکی و اجتماعی خود با دیگران در واقع در دام انداحتن خود است. کدام یک از شما در مسابقه با یک دوست پولدارتر، برنده می‌شود؟
به جای مقایسه خود با دیگران، بر زندگی و اهداف خود متمرکز شوید.

۲- پرورش دادن رابطه صیمانه و نزدیک
افرادی که ۵ یا تعداد بیشتری دوستان صمیمی دارند، بیشتر مستعد آن هستند که زندگی خود را شادکام تر از افرادی که دوستان نزدیک کمتری دارند، در نظر بگیرند.

۳- تمرین فیزیکی مداوم
رابطه بسیار قوی بین سلامت جسمانی و شادکامی وجود دارد. افرادی که صدمه یا بیماری طولانی مدت را تجربه می‌کنند، از نظر هیجانی بسیار لطمه می‌بینند. ورزش کردن باعث محافظت از سلامتی و شادکامی می‌شود.

۴- خواب مناسب
خواب خوب، برای سلامتی روانی ضروری است. وقتی به درستی استراحت نمی‌کنید، ذهن و بدن شما به‌درستی و در نقطه اوج خود عمل نمی‌کند، در واقع خستگی باعث کاهش خلق و کج خلقی می‌شود.

۵- پیگیری اهداف
سعی کنید راه را برای رسیدن به اهداف خود هموار کنید. شادکامی وابسته به اهداف است. بهبود و پییشرفت شخصی شادکامی به همراه دارد.

۶- پیدا کردن یک کار خوب و معنادار
بسیاری معتقدند، شغل، شغل است. اما کار خوب بیش از یک کار است. کار خوب تفریح است. شاید پیدا کردن یک کار خوب زمان بر باشد، اما کار خوب، به معنای زندگی شما غنا می‌بخشد.

۷- پیوند با گروه
افرادی که عضو یک گروه مانند گروه‌های مذهبی هستند، شادی بیشتری را تجربه می‌کنند. البته لزومی ندارد که گروه حتما مذهبی باشد؛ گروه کتاب خوانی، دوچرخه سواری، موسیقی، ورزش،… می‌تواند شادی به همراه داشته باشد.

۸- توقف در گذشته
کسانی که بر گذشته تمرکز می‌کنند، میزان کمتری از شادی را تجربه می‌کنند. به‌جای تمرکز بر گذشته و حتی آینده، بر حال تمرکز کنید. آن‌هایی که در حال زندگی می‌کنند، از لحظات لذت بیشتری می‌برند.

۹- محدود کردن انتخاب‌ها
آن‌هایی که توانایی محدود کردن انتخاب‌های خود را دارند، از شادکامی بیشتری خبر می‌دهند. در واقع استرس، اضطراب و دستپاچه شدن از میزان شادکامی ما می‌کاهد.

۱۰- میانه روی
افراط و تفریط یکی از صفات لطمه زننده به شادکامی است. بسیار خوب است که بتوانیم در موقعیت‌های مختلف کنترل خود را در دست بگیریم. اجازه ندهید کنترل مسائل زندگی از دستتان خارج شود. اعتیاد و تکانشی بودن از میزان شادکامی ما می‌کاهد.

۱۱- سپاسگزار بودن
برای چیزهایی که دارید، سپاسگزار باشید. وقتی زمانی برای سپاسگزاری از چیزها و کسانی که داریم، در نظر بگیریم، بیشتر قدردان آن‌ها خواهیم بود و بهتر از آن‌ها محافظت خواهیم کرد. وقتی قدر چیزهایی که داریم ر ا می‌دانیم، کمتر به دیگران حسادت می‌کنیم.

۱۲- کمک کردن به دیگران
تحقیقات پیاپی نشان داده‌اند که نوع‌دوستی، یکی از بهترین راه‌ها برای به‌دست آوردن شادکامی است. کمک کردن به صورت پیاپی مانند کمک به افراد فقیر و بی‌سرپرست، می‌تواند تاثیر زیادی در زندگی شما داشته باشد.

یادآور می‌شویم که شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه می‌تواند عوامل شادکامی بالا را تحت تاثیر قرار دهد و وضعیت هر جامعه‌ای می‌تواند تاثیر به‌سزایی در وضعیت کلان روانشناختی بازی کند.

منبع: برنا

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.