آلرژی فصلی و پنج گیاه دارویی برای درمان آن

آلرژى فصلى یکى از شایعترین آلرژیهاست. آلرژى فصلى یا به عبارت دقیقتر التهاب بینى ناشى از آلرژى معمولاً در بهار و تابستان به وجود مى‌آید و ناشى از گرده‌هاى گیاهى است. این بیمارى ناشى از استنشاق گرده‌هاى گیاهى و نیز وارد شدن آن به چشم است. زمان بروز علائم بیمارى ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گیاهى که به آن حساسیت دارید و زمان معین گرده افشانى آن گیاه متفاوت باشد. معمولاً یک زمینه خانوادگى هم در مبتلایان وجود دارد. افراد داراى آلرژى به گرده‌هاى گیاهى ممکن است همزمان به میوه‌ها و سبزیجات خاص و نیز به بعضى آجیلها و مغزهاى خوراکى هم حساسیت داشته باشند.

علل آلرژی:
گرده های گلها و گیاهان مختلف که در هوا پراکنده اند و حتی گاهی هاگ ها و کپک ها از راههای مختلف مثل دهان – بینی – چشم وارد بدن شده ویک واکنش آلرژیک را آغاز می کند. معمولا سیستم ایمنی نباید به مواد کوچکی مثل گرده ها واکنش نشان دهد اما در افراد حساس، سیستم ایمنی این موادرا بعنوان مهاجم در نظر گرفته و طی واکنشهایی اقدام به ایجاد و ترشح مواد شیمیایی جهت مقابله با این مواد مهاجم مینماید (مثل آنتی هیستامین) که ترشح این مواد باعث تورم و تحریک (خارش – کهیرو…..) در محل می شود. علایم یک واکنش آلرژیک ۵-۱۰ دقیقه بعداز تماس با ماده آلرژی زا (آلرژی) شروع شده و حتی ممکن است یک سال طول بکشد. ضمن اینکه ممکن است ۲-۴ سال بعد مجددا عود کند.

علائم آلرژی:
علائم بینی: آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر و خارش بینی

علائم چشمی: خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک ریزی و حساسیت به نور

علائم تنفسی: احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خس خس

علائم عمومی در بدن: خستگی و عصبی شدن

شایعترین علامت در این بیماران عطسه های مکرر است که برای مدت طولانی گریبانگیر این افراد می شود. علاوه بر آن، گرفتگی بینی و آبریزش بینی نیز از دیگر علائم این بیماری است.

همان گونه که بعضی از گیاهان و میوه ها می توانند حساسیت زا باشند، گیاهان زیادی نیز وجود دارند که دارای خاصیت ضد حساسیت می باشند باید اضافه نمود که در موارد معدود، بعضی از گیاهان ضد حساسیت، خود ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت نمایند. از جمله گیاهانی که به طور معمول در دسترس می باشند و می توان آن ها را به طور مرتب مصرف نمود و یا در رژیم غذایی قرار داد، می توان به انگور، بادرنجبویه، خارمریم، دارچین، زردچوبه، شاه تره، نارنج، سیاه دانه، کندر، گل مغربی، درخت میخک و افدرا اشاره کرد. “اما با استفاده از ۵ گیاه دارویی می توان حساسیت فصلی ناشی از فصل بهار را درمان کرد.

۱- بادرنجبویه: دم کرده ۵ گرم از برگ آن می تواند حسایست را درمان کند.

۲- دارچین: پوست ساقه آن را به صورت پودر دراورده ومصرف ۵ گرم آن به صورت دم کرده بسیار مناسب است.

۳- شاه تره: برای مصرف آن، میزان ۵ گرم از برگ را با یک لیوان آب به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید، سپس صاف کنید و قبل از سرد شدن بنوشید.

۴-سیاهدانه: روزانه می توان ۱ تا ۲ گرم از دانه سیاهدانه به صورت له شده یا چای و یا موارد دیگر استفاده نمود.

۵- کاسنی: مخلوط کردن ۱ لیوان عرق کاسنی با یک چهرم لیوان عرق شاه تره می تواند به کارکرد کبد کمک کرده و در درمان حساسیت مفید باشد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.