معرفی ژان پیر ملویل؛ فیلمساز فرانسوی

ژان پیر ملویل (Jean Pierre Melville) با نام ژان پیر گرومباخ در اکتبر ۱۹۱۷ و در روز هایی که انقلاب شوروی به وقوع می پیوست در پاریس دیده به جهان گشود.
پدر و مادرش برت و ول از یهودی های آلزاس بودند. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در پاریس گذراند. عشق به سینما و فیلم از همان کودکی در او وجود داشت. وقتی هنوز ۱۱ سال داشت مستند سایه های سپید در دریای جنوب اثر “رابرت فلاهرتی” و “ون دیک” را دید که اثری عمیق بر او که در عنفوان بلوغ بود گذاشت و او را علاقه مند به سینما کرد. در خانه فیلم های ۱۶ میلیمتری با دوربین اهدایی پدرش می ساخت. در بیست سالگی به خمدت نظام احضار شد و قبل از آنکه دوران سربازی را تمام کند آلمان نازی فرانسه را در ۱۹۴۰ اشغال کرد. عشق او به هرمان ملویل و جنگ های دریایی و ملوان ها ، دزد ها و ماجراهای خوب و بد موجب شد نام مستعار جنگی ملویل را برای خودش انتخاب کند و در نهضت مقاومت فرانسه علیه اشغالگران بجنگد .در دهه ۱۹۵۰ ملویل کارهایی را به انجام رشاند که عمدتا اثاری تاثیر گذار بر موج نو بودند. آغازگران موج نو در سال های پایانی دهه ۵۰ و سال های آغازین دهه ۶۰ سر بر آوردند.
ملویل را بیشتر به خاطر فیلم های پلیسی و نوآرش می شناسند.که آخرین آنها در سال ۱۹۶۷ با نام “سامورایی” اولین فیلم از سه گانه ی مشهور اوست. “ ارتش سایه ها ( ۱۹۶۹ ) “ و “ دایره سرخ ( ۱۹۷۰ ) “ دو اثر بعدی از این سه گانه هستند. او آخرین فیلم خود را با نام “ یک پلیس “ با حضور آلن دلون و کاترین دنوو در ۱۹۷۲ ساخت.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.