داروهای اشتهاآور مضرند

تا حد امکان بهتر است فردی که بی‌اشتها است از مصرف داروهای اشتها آور خودداری کند؛ زیرا این داروها عوارض جانبی به همراه دارند.

الهام آزادگان، کارشناس ارشد تغذیه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در طول روز جهت تأمین نیاز مواد مغذی بدن باید از تمام گروه‌های غذایی استفاده شود، می‌گوید: این گروه‌های غذایی شامل نان و غلات، لبنیات، میوه‌ها، سبزیجات، چربی و روغن‌ها، مواد گوشتی و پروتئینی است و هیچ گروه غذایی را نمی‌توان جایگزین دیگری کرد؛ ازاین رو توصیه کلی آن است که رژیم حاوی فیبر نظیر حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها، گوشت سفید نظیر مرغ و ماهی و غذاهای کم چرب داشت تا بتوان نیاز بدن را به مواد مغذی و ویتامین‌ها تأمین کرد.

به گفته او، مصرف سه وعده غذایی اصلی و دو تا سه میان وعده در طول روز مطلوب است، ضمن اینکه بهترین مواد غذایی که می‌تواند در میان وعده‌ها استفاده شود شامل میوه‌ها، شیر، بیسکوییت‌های حاوی فیبر، برش کوچکی از کیک‌های کم کالری و در مورد کودکان نیز علاوه بر موارد مذکور مغزها می‌تواند گزینه مناسب باشد؛ چراکه در افراد بزرگسال مغزها به دلیل دارا بودن کالری زیاد بهتر است محدود استفاده شود.

این کارشناس ارشد تغذیه، در زمینه بی‌اشتهایی در کودکان معتقد است: بی‌اشتهایی مشکل شایع در کودکان است و البته برخی بزرگسالان نیز این مشکل را دارند، همچنین در بیماری‌های مختلف نیز بی‌اشتهایی ممکن است بروز کند که در این بحث نمی‌گنجد، در مورد این افراد بهتر است مواد غذایی در چندین وعده در طول روز و هر بار با حجم کم مصرف شود، همچنین با توجه به آنکه این افراد در هر وعده غذایی قادر به مصرف مقدار کمی غذا هستند، بهتر است غذاهایشان پرکالری و پر پروتئین باشد. منظور این است که می‌توانند پودر شیر خشک را به شیر، سوپ و سس افزوده تا کالری و پروتئین آن افزایش یابد یا روغن زیتون را به مواد غذایی خود اضافه کنند.

به علاوه استفاده از خامه و بستنی در میان وعده‌ها، عصاره میوه‌ها، سوپ خامه‌دار با گوشت، کره و مارگارین استفاده شود که البته موارد ذکر شده برای افرادی است که مشکل خاصی نداشته و سالم هستند.

آزادگان در ادامه می‌افزاید: تا حد امکان بهتر است فردی که بی‌اشتها است از مصرف داروهای اشتها آور خودداری کند، زیرا این داروها عوارض جانبی به همراه دارند. ضمن اینکه برای افراد بزرگسال نیز مکمل مولتی ویتامین بی‌خطر بوده و می‌تواند اشتهای آنها را افزایش دهد، مشکل بی‌اشتهایی در کودکان نیز موجب حفظ نشدن رشد طبیعی کودک می‌شود؛ بنابراین در مورد این کودکان تأکید می‌شود که کودک بی‌اشتها را مجبور به خوردن مواد غذایی نکنند و تا حد امکان با تنوع در غذاها و تزئین مواد خوراکی، اشتهای کودک را برانگیزند.

این کارشناس ارشد تغذیه در پایان توصیه می‌کند: سعی شود تا یک ساعت قبل از وعده‌های اصلی، کودک غذایی نخورد تا اشتهای کافی در وعده‌های اصلی داشته باشد. نکته قابل ذکر دیگر آنکه ممکن است کودک در صورت خستگی میل به خوردن غذا نداشته باشد که به این مسأله نیز باید توجه شود، همچنین به دلیل بازیگوشی ممکن است خوردن وعده‌‎های غذایی کودکان طولانی شود، از این رو به مادران توصیه می‌شود صبور بوده و غذا را جمع‌آوری نکنند تا کودک فرصت یابد در حین بازی غذای خود را نیز میل کند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.