علل پیدایش دردهای قاعدگی

سه چهارم خانم ها دچار دردهای قاعدگی میشوند که غالبا مربوط به کم خونی، افت فشار خون، اضطراب، استرس و دلواپسی است. این دردها شامل دردهای زیر نافی، پهلوی راست و چپ و یا سر درد های ناشی از درد قاعدگی و… میشوند.

درد های قاعدگی به دو نوع تقسیم میشوند:
۱. دردهای قاعدگی اولیه: به ظاهر هیچ علت اشکاری ندارد و معمولا در سنین نوجوانی و جوانی در دختران بالغه ایجاد میشود و به خاطر ارتباط با هورمون های جنسی زنانه که موجب رها شدن تخمک از تخمدان میشود در هر ماه، قاعدگی ها اغلب تا یکی دو سال بعد از بلوغ دختران غالبا دردناک هستند و این یا به خاطر فیزیولوژی بدن دختر نوجوان و یا بخاطر کم خونی و اضطراب دختر نوجوان میباشد. بالا رفتن موادی شبیه به هورمون در طی چند روز بعد از تخمک گذاری باعث انقباض عضلات رحم میشود که این انقباضات عضلات رحم با خون رسانی رحم تداخل نموده و سبب پیدایش درد های قاعدگی می شود.

این درد های قاعدگی بعد از سنین ۲۵ سالگی کم میشود و بعد از ۳۰ سالگی چنین درد هایی از بین میرود همچنین دردهای قاعدگی اولیه معمولا پس از زایمان خیلی کم میشود زیرا افزایش خون رسانی به رحم میشود.

از حیث ژنتیک اگر فامیل های نزدبک زن دارای قاعدگی دردناک باشند خود یک عامل وجود این دردها در دختر نوجوان میباشد.

۲. دردهای قاعدگی ثانویه: به خاطر مشکلی در دستگاه تناسلی ایجاد میشود… و در خانم هایی که قبلا مشکل قاعدگی دردناک نداشتند و یا دردهای خفیفی داشتند ولی هم اکنون دچار دردهای شدید قاعدگی هستند که معمولا در زن های ۲۰ الی ۳۰ ساله رخ میدهد.

علل پیدایش دردهای قاعدگی ثانویه:
۱- اندومتریوز: یعنی رشد قطعاتی از بافتی که به طور طبیعی رحم را میپوشانند و به سایر اعضایی که در لگن وجود دارد میچسبد.

۲- مشکل داخل رحمی مانند فیبروئیدها.

۳- عفونت دائمی و طولانی مدت دستگاه تناسلی.

۴- استفاده از آ. یو. دی (ا. یو. دی. موجب خونریزی شدید در قاعدگی و عادت دردناک میشود)

علائم و مشکلات دردهای قاعدگی (اولیه و ثانویه)
این مشکلات در دردها از قبل یا هنگام قاعدگی شروع میشوند و با افزایش خونریزی قاعدگی این دردها بیشتر و شدید تر میشوند( دردهای زیر نافی، سر دردهای ناشی از قاعدگی، پهلوهاو…) از حیث زیر نافی دردها به صورت دردهای انقباضی در قسمت تحتانی شکم که به صورت موجی درد از زیر ناف میاد و به کمر و پاهای شخص میزنه حتی گاهی لگن هم درد میگیرد و غالبا سردرد هم همراهش میشود.

منبع: طب جامع

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.