انواع انگل های روده ای در بدن کودکان

انگل حیوان کوچکی است که درون یا بیرون بدن زندگی می کند و از یک ارگان دیگر تغذیه می کند. انگل نمی تواند به تنهایی زندگی کند. انگل ها شامل کک ها، شپش ها و کرم ها هستند و بیماری های انگلی شامل عفونت های پروتوپس (ارگان های تک سلولی مانند مالاریا)، کرم ها و بندپایان (مانند گال) هستند.

انگل روده ای چیست؟
انگل های روده معمولا پروتوزوئید یا کرم هایی هستند که در بدن کودک زندگی می کنند و از روده به عنوان سرپناه استفاده می کنند. انگل ها در روده یا سایر قسمت های بدن زندگی می کنند و اغلب تکثیر می یابند.

انگل در سراسر جهان بسیار رایج است، معمولا عفونت ها در مکان های شلوغ منتقل می شوند، به همین دلیل در کشورهای در حال توسعه کودکان بیشتر دچار انگل می شوند. بهداشت، سلامت ضعیف و آب نامناسب خطر ابتلا به انگل را افزایش می دهد. شایع ترین انگل های روده ای در کودکان انگل ژیاردیا می باشد، انگل های دیگر شامل آسکاریوز، آمبیبیا، و کرمک ها می باشند.

ژیاردیا
ژیاردیا انگل موجود در آب است. اگر کودک از یک منبع آلوده آب بخورد، به این عفونت مبتلا می شود. انگل ژیاردیاسیس در مناطقی که دارای آب و فاضلاب نامناسب هستند یا مکان هایی که بسیاری از مردم در تماس نزدیک با هم هستند، بیشتر دیده می شود.

کرمک
کرمک ها، کرم های کوچک و سفیدی هستند که در رکتوم زندگی می کنند. در شب، کرم از عضله خارج می شود و نزدیک پوست تخم ریزی می کند، در نتیجه باعث خارش شدید پوست می شود. خارش پوست می تواند ناخوشایند باشد ولی باعث بیماری نمی شود. تخم مرغ های کرم بسیار پایدار هستند. تخم این کرم ها می توانند تا ۲ هفته در خارج از بدن و در لباس، ملافه و یا سایر اشیا زندگی کنند.

سایر انگل های رایج در کودکان
Blastocystis hominis
انگل کوچکی است که در مدفوع سالم یا کودکان مبتلا به اسهال یا معده درد یافت می شود. این عفونت معمولا خود به خودی درمان می شود.

Dientamoeba
Dientamoeba در روده زندگی می کند. آن ها از طریق غذای آلوده یا آب پخش می شوند و باعث بیماری نمی شوند.

اسکاریوز
Ascariasis نوعی از عفونت های روده ای است و می تواند تا ۴۱ سانتی متر رشد کند. این انگل زمانی خطرناک می شود که با صدها کرم دیگر آلوده شود.

Amebiasis
امبیازیس هنگامی رخ می دهد که آمیبا وارد بدن کودک می شود و تکثیر پیدا می کند. این عفونت ممکن است علائمی نداشته باشد. عفونت شدید که امری نادر است، منجر به علائمی مانند تب، اسهال، زردی یا کاهش وزن می شود.

کرم های نواری
عفونت کرم های نواری به علت مواد غذایی آلوده یا آب آلوده اتفاق می افتد. تخم های کرم های نواری به شکل کیست از روده به بافت ها و اندام های دیگر حرکت می کنند. لاروهای کرم های نواری می توانند به کرم های بزرگ روده رشد کنند و در روده زندگی کنند.

نکات کلیدی
انگل روده در روده یا سایر قسمت های بدن زندگی می کند و اغلب تکثیر می یابد.

بهداشت، سلامت ضعیف و آب ناامن خطر ابتلا به انگل روده را افزایش می دهد.

برای کودکان، علائم مبتلا به بیماری ممکن است شامل اسهال، آبریزش بینی، خستگی و حالت تهوع باشد.

درمان این بیماری ممکن است شامل داروهای خوراکی باشد.

بهترین دفاع در برابر انگل ها رعایت بهداشت است.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.