چگونه نظم را در کارهایتان مقدم کنید؟

نظم و انضباط جایگاه مهمی در کارهای روزمره ما دارد. هرچقدر هم تلاش کنیم و توانا باشیم اگر با نظم کارها را انجام ندهیم و نتوانیم فضای کاری و ذهنی‌مان را منظم کنیم چندان به موفقیت نمی‌رسیم. نامنظم بودن هم باعث می‌شود کارهایمان بموقع و درست انجام نشود و هم فضای ذهنی‌مان را آشفته می‌کند و این آشفتگی به مرور خستگی، ناتوانی در انجام کارها و بی‌دقتی ایجاد می‌کند. با این کارها می‌توانید بیشتر از آنچه که امروز هستید منظم و با انضباط باشید:

– برای اینکه بتوانید کار و پروژه سختی را که آغاز کرده‌اید با نظم بیشتری انجام دهید دو راه دارید: از بخشی که به‌نظر ساده‌تر از بقیه می‌رسد کارتان را شروع کنید یا اول به کاری بپردازید که بیشتر از بقیه آزارتان می‌دهد. انتخاب با شماست. مثلاً می‌توانید ابتدا فایل‌های مربوط به کار را منظم در کامپیوترتان ذخیره کنید یا یادداشت‌هایی مربوط به آن را در برگه‌هایی به‌صورت منظم روی میز کار یا دیوار بچسبانید. شاید هم دوست دارید از بخش‌های سخت‌تر شروع کنید مثلاً افراد مناسب پروژه را انتخاب کنید. همه این کارها باعث می‌شود نظمی در کارتان ایجاد شود.

– نگاهی به صندوق ورودی ایمیل، تقویم، یا فهرست کارهای انجام دادنی‌تان بیندازید. اینباکس شما به چیزهایی مربوط می‌شود که به پاسخ دهی نیاز دارند، تقویم برای رویداد‌های برنامه‌ریزی شده و فهرست کارهای انجام دادنی شما نیز به امور روزانه‌تان مربوط می‌شود. انجام هرکدام از آنها و به صفر رساندن عددشان، اطراف شما و ذهن‌تان را خلوت و آرام می‌کند و قدم مهمی برای منظم بودن برمی دارید.

– به جای آنکه هر روز کارهای زیادی روی سر خود بریزید، هر روز را با ۳ کار مهم آغاز کنید که در اولویت قرار دارند. برای انتخاب این سه کاری که باید انجام شود از خودتان بپرسید وقتی روز به پایان می‌رسد، کدام کارها هستند که دوست دارم حتماً انجام شده باشند؟ سه کاری که به ذهن‌تان می‌رسد یادداشت کنید و زمان بگذارید و انجام‌شان دهید.

– همه چیز را یادداشت کنید. همه ما در اطرافمان شخصی را می‌شناسیم که همه تولدها را به یاد داشته و برای هر مناسبتی کارت تبریک می‌فرستد. این کار شعبده‌بازی نیست و آنها معجزه نمی‌کنند و برای یادآوری تاریخ‌های مهم از حافظه خود استفاده نمی‌کنند. به خاطر سپردن وقایع از شما یک شخص منظم نمی‌سازد. شما باید سعی کنید تا وقایع را یادداشت کنید.

– یک روز در هفته را به کارهایی اختصاص دهید که به‌نظر می‌رسد تأثیر چندانی در موفقیت شغلی شما ندارند. این کارها معمولاً چندان مهم نیستند اما به هرحال بخشی از ذهن شما و انرژی‌تان را درگیر می‌کنند. وقتی این کارها را در یک روز از هفته انجام دهید انرژی بیشتری برای پرداختن به کارهای مهم خواهید داشت.

– کارهایتان را به تعویق نیاندازید. هر قدر در انجام کاری سستی کنید، رسیدن به آن سخت‌تر خواهد شد. اگر می‌خواهید زندگیتان استرس و دشواری‌های کمتری داشته باشد پس هر چه سریع‌تر آن را سازماندهی کنید. به موقع انجام دادن کارها وظایف شما را سبک‌تر خواهد کرد.

– گاهی بی‌نظمی نشانه این است که شما مشکل دیگری دارید. مثلاً استرس دارید یا از حقوق‌تان راضی نیستید و با همکارتان مشکل دارید. باید حواس‌تان به این بی‌نظمی‌هایی که نشان دهنده مشکل دیگری است باشد. شاید بتوانید با بی‌نظمی مدت کوتاهی این مشکلات را پنهان کنید و به روی خودتان نیاورید اما این کار همیشگی نیست. مشکلات‌تان را حل کنید و بعد با نظم، کارتان را انجام دهید.

– اگر مسئولیت شغل و یا خانواده ای را بر عهده دارید، کارها را واگذار کنید. خیلی از افراد فکر می کنند فقط خودشان می توانند کارها را به بهترین وجه انجام دهند و به بقیه اعتماد نمی کنند. در صورتی که واگذاری کارها به دیگران هم سر خودمان خلوت می شود هم می توانیم به کارهای مهم دیگر برسیم.

– اوقاتی را به منظم کردن وسایل منزل اختصاص دهید. افراد منظم در هفته اوقاتی را به این کار اختصاص می‌دهند. باید بدانید که وسائل به خودی خود مرتب نمی‌شوند، بلکه باید به طور پیوسته و مداوم مرتب شوند.

مطالب مرتبط:

راهی برای نظم بخشی به کودکان

چطور با ذهن منظم مشکلات را حل کنید؟

چگونه به آشپزخانه خود نظم دهید؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.