نکاتی درباره استعفا دادن از محل کار

استعفا و ترک شغل هنری‌ است که به شما جسارت می‌دهد تا بتوانید از حق و حقوقتان دفاع کنید. احتمالاً برایتان پیش آمده است که از محیط کاری خود راضی نبوده باشید یا کار زیاد و درآمد کم شما را به ستوه آورده باشد. احساس می‌کنید کسی ارزش کار شما را درک نمی‌ کند و این موضوع اعتمادبه‌نفس شما را به مرز نابودی می‌کشد. در این مواقع به فکر آن می افتید که از شغل خود استعفا دهید و به دنبال شغلی باشید که آرامش و اعتماد به نفستان را تضمین کند. همان طور که می دانید محل کار خانه دوم هر فردی محسوب می شود زیرا نیمی از وقت خود را در آنجا می گذراند. بنابراین محیط کاری باید یک محیط سالم و نشاط بخش بخشد. در هنگام استعفا دادن باید این نکته را در نظر داشته باشید که در زمان مناسب و به شیوۀ مناسب استعفای خود را بیان کنید. با ما همراه باشید تا چند نکته کلیدی را برای شما بیان کنیم:

– اولین چیزی که هنگام استعفا دادن باید به آن حواستان باشد این است که در سایه آن عصبانیت و دلخوری رفتار مؤدبانه یادتان نرود. اگر در نوشتن استعفا و حرف زدن درباره‌اش مؤدب نباشید سابقه بسیار بدی در کارنامه کاری‌تان ثبت می‌شود که بعدها حتماً به خاطر آن ناراحت و پشیمان خواهید بود. می‌شود با عصبانیت استعفا داد اما مؤدب بود. دعوا کردن هنگام استعفا از یک جهت دیگر هم برایتان بد می‌شود؛ کارمندان دیگر ممکن است از این داد و فریادها و دعواها فیلم یا عکس بگیرند و این فیلم و عکس دست به دست در شبکه‌های مجازی بچرخد و قطعاً با این مسأله کار کردن پس از این اتفاق برایتان سخت می‌شود.

– شما نمی‌دانید که با استعفای شما چگونه برخورد خواهد شد؛ حتی ممکن است بعد از اطلاع، راه درب خروجی را به شما نشان دهند. پس قبل از تحویل نامه‌ استعفا، وسائل شخصی‌ خود را جمع‌آوری و فایل‌های شخصیتان را از سیستم شرکت پاک کنید. ایمیل خود را حذف و اطمینان حاصل کنید که برای تمام افرادی که می‌خواهید پس از ترک محل کارتان با شما در ارتباط باشند، اطلاعات تماس خود را گذاشته‌اید.
از طرفی هم، هرگونه اموال شرکتی شامل کلید، اسناد، رایانه، تلفن، و هر چیز دیگری که به شما تعلق ندارد، را بازگردانید و تحویل بدهید.

– وقتی خشمگین و ناراحت می‌شویم احساسات خیلی قوی هستند و ممکن است نتوانیم در آن زمان تصمیم درست و منطقی بگیریم. مدتی صبر کنید، کمی که آرامش پیدا کردید دوباره به شرایط پیش آمده و تصمیم‌تان فکر کنید و بعد به نتیجه نهایی برسید. اگر هم مطمئن هستید تصمیم‌تان عوض نمی‌شود وقتی نامه استعفایتان را نوشتید اعلام کنید یک یا دو هفته دیگر کار را ترک می‌کنید. با این کار به مجموعه زمان می‌دهید کسی را پیدا کنند تا جایگزین شما شود و البته نشان می‌دهید باز هم مسئولیت پذیر هستید و نمی‌خواهید محل کارتان زمین بخورد.

– اگر یک قرارداد کاری دارید که نشان می‌دهد حق و حقوق شما چقدر و تا چه زمانی است، از آن دفاع کنید. در غیر این صورت، توصیه می شود حداقل از دو هفته قبل به کارفرمای خود اطلاع دهید. با این حال، در برخی موارد، ممکن است احساس کنید که حتی چند روز دیگر هم نمی‌توانید دوام بیاورید چه برسد به چند هفته. راه رسمی برای استعفا این است که نامه‌ای بنویسید و شخصاً سرپرست خود را مطلع کنید که در حال ترک هستید. با این حال، در برخی موارد نادر بسته به شرایط خاصی، ممکن است مجبور شوید از طریق تلفن و یا ایمیل کارفرمای خود را آگاه کنید.

– هنگامی که به رئیس یا بخش منابع انسانی خود می‌گویید که در حال ترک کارتان هستید، از جزئیات مربوط به مزایای خود، حقوق و دستمزد اطمینان حاصل کنید. در صورت تمایل برای ادامۀ پوشش بیمۀ درمانی، بهداشتی، و یا حتی استفاده از سایر برنامه‌های بازنشستگی، با کارفرمای خود به توافق برسید.

– شاید روزهای خوبی را در شرکت سپری نکرده باشید اما به هر حال روزهای خوشی هم بوده است که به حرمت آن رابطه‌ها را از دست ندهید. از مدیر و هم‌کاران خود تشکر کنید و سعی کنید در برقراری ارتباط دیگران با یک‌دیگر سخاوتمند باشید.

بیشتر بخوانید:
موانع عاطفی و شخصیتی در راه موفقیت شغلی

چگونه با تغییرات در محل کار خود روبرو شوید

در محل کار چه جملاتی را نباید گفت؟

چگونه بفهمیم انسان موفقی در محیط کار هستیم؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.