جایگزین کردن مواد طبیعی، راه حل طب سنتی

طب سنتی مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است. در دنیا ۷۵۰ هزار گونه گیاهان دارویی وجود دارد که ۱۰ درصد آن ها خواص درمانی دارد. به همین دلیل طب سنتی پیشنهاد می کند به جای استفاده از مواد خوراکی مصنوعی و صنعتی از مواد طبیعی استفاده کنید. در این مطلب چند جایگزین طبیعی را بیان می کنیم:

روغن نباتی و مایع:
می توان از روغن های زیتون، کنجد، هسته انگور، ذرت، آفتابگردان و… استفاده نمود که تصفیه نشده و حاصل فشار اول می باشند. در صورت استفاده از روغن حیوانی می توانید آن را با روغن زیتون مخلوط نموده تا از حالت اشباع در آید.

سرخ کردن:
میتوان از فر و یا بخار پز استفاده نمود.

نوشیدنی های صنعتی و کافئین دار:
می توان از انواع شیرهای گیاهی مانند شیر بادام، شیر گردو، شیر پسته، شیر فندق، شیر خرما و… یا انواع شربت های گیاهی نظیر شربت عسل با آب لیمو ترش تازه، شربت عسل با عرق بهار نارنج، شربت شاه توت، شربت توت فرنگی و… یا از انواع دم کرده های سنتی استفاده نمود.

بستنی و فالوده صنعتی:
می توان از انواع بستنی های میوه ای سنتی استفاده نمود.

غلات تصفیه شده:
می توان از آرد گندم، جو و برنج کامل و سبوس دار استفاده کرد.

قند و شکر، شیرینی جات، مرباجات و انواع تنقلات مصنوعی:
می توان از عسل، شکر سرخ، شیره خرما و انگور، قند مایع خرما، شیرینی جات، مرباجات و تنقلات طبیعی مثل مویز، خرما، توت خشک، انجیر خشک، برگه زرد آلو و هلو، چهار مغز (بادام، پسته، فندق و گردو) و… استفاده نمود.

همچنین به جای آدامس می توان از سقز و انواع صمغ های گیاهی نظیر کندر، ترنجبین و غیره بهره جست.

برنج سفید و آبکشی:
می توان از برنج قهوه ای و کته با شوید (شوید پلو) یا زعفران و زیره استفاده نمود. در صورت لزوم و ضرورت می توان از برنج آبکشی به همراه سبوس دوم برنج استفاده کرد.

گوشت گاو و مرغ ماشینی:
می توان از گوشت گوساله یک ساله فربه صحیح المزاج، گوشت شتر جوان، گوسفند نر جوان، بره یکساله، بزغاله، بوقلمون، مرغ محلی، قارچ و… استفاده نمود.

سس:
می توان از انواع سس های گیاهی استفاده نمود.

رب:
می توان از گوجه فرنگی خشک کرده یا گوجه فرنگی تازه رنده شده با زعفران آب کرده و ساییده شده استفاده نمود. همچنین برای تهیه رب انار می توان از آب انار شیرین و یا ترش جوشانده شده و به قوام آمده استفاده نمود.

تخم مرغ ماشینی:
می توان از تخم مرغ محلی و به مقدار کم استفاده نمود.

غذاهای مانده، بیات و فریز شده:
به جای سبزیجات و حبوبات و یا گوشت های فریز شده می توان از سبزیجات و حبوبات خشک کرده و یا گوشت و غذاهای تازه استفاده نمود.

ترشیجات، آبغوره، سرکه و آبلیموی صنعتی:
از ترشیجات گیاهی، آب لیموترش تازه شیرازی یا بندری، سرکه های گیاهی مانند سیب، انگور و غیره و همچنین زیتون پرورده استفاده نمود.

یخ:
از آب خنک به همراه یک عدد لیمو ترش تازه استفاده شود.

مواد خمیری و حجیم:
از آش اوماج، خوراک مخصوص سیب زمینی و… استفاده نمود.

شیر و فرآورده های لبنی پاستوریزه:
گرم مزاجان و سرد مزاجان می توانند:

۱- به جای شیر پاستوریزه، از شیر محلی گاوی که غذای عمده اش علف می باشد، به همراه چند عدد خرما استفاده نمایند.

۲- به جای ماست پاستوریزه، از شیر محلی گاوی که غذای عمده اش علف می باشد، ماست تهیه نموده، آن را چکیده کرده و با مجموع پودر آویشن شیرازی، نعناع خشک یا پونه کوهی، موسیر و کاکوتی مخلوط نموده و در حد ضرورت و رفع نیاز بدن استفاده نمایند.

۳- به جای پنیر پاستوریزه، می توان از شیر محلی گاوی که غذای عمده اش علف می باشد، پنیر تهیه نموده و آن را در شب به عنوان شام (نه صبحانه) و به همراه پودر آویشن، گردو، خرما و سبزی معطر به ویژه نعناع و ریحان استفاده نمایند.

۴- به جای خامه پاستوریزه، می توانند از خامه گیاهی استفاده نمایند.

۵- به جای کره گیاهی و مارگارین، می توانند از کره محلی استفاده نمایند، کره محلی گاوی که غذای عمده اش علف می باشد.

۶- به جای کشک پاستوریزه می توانند از کشک محلی با فرمول یک کشک ساییده شده، دو گردو و سه خرما استفاده نمایند.

۷- به جای دوغ پاستوریزه، می توانند از دوغ محلی به همراه پودر نعناع خشک، پونه کوهی و موسیر آن هم با رعایت آداب آشامیدن استفاده نمایند.

قابل ذکر است کسانی که مبتلا به انواع بیماری های اعصاب و روان، آرتریت روماتویید و دردهای استخوانی هستند (اعم از سرد مزاجان و گرم مزاجان) مجاز به مصرف ماست، پنیر، دوغ و سرشیر حتی به صورت محلی هم نمی باشند.

میوه جات غیر فصلی، میوه جات و خیار و گوجه فرنگی گلخانه ای:
می توان از میوه جات فصلی، میوه جات و خیار و گوجه فرنگی غیر گلخانه ای استفاده نمود.

نان سفید:
می توان از نان جوی دوسر و نان سنگگ استفاده نمود که ارزش غذایی آن ها به مراتب از نان های تافتون، بربری و لواش بیشتر است، زیرا آرد آن ها ازسبوس بیشتری برخوردار است.

کله گوسفند:
می توان از پاچه، سیرابی و شیردان به همراه کمی پودر زنجبیل استفاده نمود، زیرا کله حاوی بلغم زیادی بوده و به دلیل روغن اشباع شده، زمینه ساز بیماری های قلبی- عروقی می باشد. از طرفی سیرابی و شیردان حاوی کوآنزیم Q10 بوده که عامل بسیار مهمی در پیشگیری از انواع سرطان ها است.

بیشتر بخوانید:
طب سنتی و روش های پاکسازی بدن

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.