نکاتی برای کنترل استرس در بلندپروازی

بلند پروازی یکی از صفات شناخته شده در سطح جهان است. بلندپروازی رفتاری است که انسان‌ها بدون محاسبه توانمندی‌های خویش در آرزوی رسیدن به خواسته‌های خود هستند. در واقع بلندپروازی عدم محاسبه توانمندی‌ها و استعدادها از یک سو و عدم درک ضعف‌ها و قدرت از طرف دیگر است. بلندپروازی اگر با عقلانیت همراه شود می‌تواند سبب شکوفا شدن استعدادهای فرد برای رسیدن به مقاصد ارزشمندش شود. سعی کنید در بلند پروازی های خود نکات زیر را رعایت کنید:

۱- محیط را بسنجید
تعداد افرادی که از اهداف شما در زندگی حمایت می کنند، چند نفر است یا اینکه آیا افراد بلندپرواز در اطراف خود دارید؟ اگر فکرتان به هیچکس نمی رسد، این یک مشکل است. باید در جمع افراد بلندپرواز قرار بگیرید. آن ها به شما انگیزه می دهند و به احتمال زیاد با وجود آن ها سریع تر به اهداف خود می رسید.

۲- اهداف خود را وسعت بخشید
هدفی بی ثمر که سهل الوصول باشد را مد نظر قرار ندهید. اگر درصدد کسب موفقیتی چشمگیر هستید، باید خود را وادار به انجام کارهای سخت کنید. شاید تصور کنید که مد نظر قرار دادن اهداف کوچک مهارپذیر، هوشمندانه است، حال آنکه اگر اهداف بزرگی را در سر بپرورانید، احتمال اینکه به آن ها تحقق بخشید بیشتر است. اهداف خود را یادداشت کنید. بدین ترتیب کاغذ مرجعی دارید که باید از آن پیروی کنید. همین امروز هدفی والا را در نظر گرفته و آن را یادداشت کنید و سپس ظرف همین هفته حداقل یک گام به سوی تحقق آن بردارید.

۳- منفی بافی ها را نادیده بگیرید
شاید این را زیاد شنیده باشد، اما حقیقت همین است. ذهن شما شبیه یک اسفنج است، پس مهم است که بر اهداف خود پافشاری کنید. این بدان معناست که به افراد منفی اهمیت ندهید. این عدم گوش دادن به افکار منفی شامل خودتان نیز می شود. گاهی خود ما بدترین منتقدان خودمان هستیم. هرگاه در صدد انجام اقدامی جدید هستید، این را در نظر بگیرید.

با این حال این حس می‌تواند استرس‌هایی هم همراه داشته باشد. ذهنی که مدام به شرایط بهتر فکر می‌کند و دنبال اتفاقات بهتر در کارش می‌گردد خیلی وقت‌ها مضطرب می‌شود که نکند همه چیز آن‌طور که می‌خواهد پیش نرود و به آنچه می‌خواهد نرسد. راه‌هایی هست که می‌توانید این بلندپروازی را با آن استرس بالانس کنید و نگذارید مانع پیشرفت‌تان شود:

– معمولاً افراد بلندپرواز کمال‌گرا هستند، یعنی در هر چیز می‌خواهند بهترین باشند اما فکر کرده اید که بهتر است دنبال پیشرفت باشید نه الزاماً فقط بهترین بودن؟ گاهی کمال‌گرایی باعث می‌شود فکر کنید باید به چیزهایی برسید که دست نیافتنی است و همین شما را در موقعیت شکست قرار می‌دهد. به جای این بهتر است کاری کنید که هر روز به اهداف‌تان نزدیک‌تر شوید.

– نگاهی به گذشته‌تان بیندازید. چقدر از مسائلی که باعث استرس‌تان می‌شدند و فکر می‌کردید به آنها نمی‌رسید و نمی‌توانید آنچه در ذهن‌تان دارید محقق کنید، حل شدند و به نتیجه رسیدید؟ الان چه احساسی به آن نگرانی‌ها دارید؟ معمولاً همه چیز حل شده و الان به نظرتان آنها کوچک و جزئی بوده‌اند. اگر می‌دانید دارید درست قدم برمی دارید پس مطمئن باشید این مسأله هم حل می‌شود و بعدها به آن همین نگاه را خواهید داشت. این فکر باعث می‌شود نفس راحتی بکشید و استرس‌تان از بین برود یا حداقل کم شود. بعد هم به این فکر کنید که باختن در هرچیزی که الان فکرش را می‌کنید و به نظرتان تنها راه رسیدن به آن آرزو و هدف بلندتان است آخر دنیا و پایان راه موفقیت شما نیست.

– باید به خودتان بگویید که این استرس نباید ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته بر شما مسلط باشد. چون قطعاً اثر مخرب آن بسیار بالاست و در واقع با این استرس نمی‌توانید به آن اهداف بلند پروازانه‌تان برسید. حتماً هم می‌دانید استرس تا این حد نمی‌گذارد درست کار کنید و جلوی فکر کردن و درست تصمیم گرفتن را می‌گیرد. پس حداقل بعد از پایان ساعات کاری با راهکارهایی که چند بار در همین صفحه برایتان توضیح داده‌ایم و با همین چند راهکار با استرس خداحافظی کنید و بگذارید ذهن‌تان نفس بکشد و برای روز بعدش آماده شود.

ورزش در کاهش استرس نقش زیادی دارد. حتی ۵ دقیقه پیاده روی و کمی دویدن می‌تواند کمک‌تان کند و ذهن‌تان را از آنچه در بلندپروازی باعث استرس‌تان شده است دور می‌کند. حتی اگر این وقفه کوتاه مدت و موقتی هم باشد باز هم کمک بزرگی است و باز هم غنیمت است چون ذهن‌تان را از آن موضوع دور می‌کند.

مطالب مرتبط:
تأثیر استرس بر انتخاب‌های فردی

استرس شغلی دشمن سلامت روان

راههای ارتقای اعتماد به نفس و رفع استرس

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.