کدام کارت گرافیک بهتر است: AMD یا Nvidia؟

اگر بخواهیم در کنسول‌های بازی دو رقیب قدرتمند را معرفی کنیم بی‌شک Xbox One X و PS4 Pro را انتخاب می‌کنیم. اما اگر طرفدار بازی‌های کامپیوتری هستید بدون شک AMD و Nvidia را دو رقیب قدیمی می‌دانید. این دو شرکت در زمینهٔ تولید کارت گرافیک فعالیت داشته و توانسته‌اند طرفداران زیادی پیدا کنند. حال این سؤال پیش می‌آید کدام یک از این دو نوع کارت گرافیک بهتر هستند؛ در این مطلب قصد داریم محصولات این دو شرکت را از نظر جنبه‌های گوناگونی با هم مقایسه کنیم.

از نظر قیمت
اگر بخواهیم از نظر قیمت این دو برند را مقایسه کنیم در بیشتر نظرات خواهید دید که محصولات AMD به قیمت به‌صرفه و محصولات Nvidia قیمت بالا و کیفیت بهتری دارند. آیا این مقایسه درست است؟ در بسیاری از تحلیل‌های کارشناسانه و بنچمارک ها، می‌بینید که AMD Radeon RX Vega 56 با قیمت ۴۰۰ دلار، عملکرد بهتری نسبت به Nvidia GeForce GTX 1070 با قیمت ۶۵۰ دلار دارد. اما در محصولات جدیدتر این تفاوت قیمتی کمتر شده و هر دو کارت گرافیک قیمت‌های مشابهی را ارائه می‌دهند.

عملکرد و کارایی
وقتی شما می‌خواهید یک سیستم کامپیوتری قوی بسازید، باید دنبال یک کارت گرافیک با کارایی بالا باشید و فاکتور قیمت در اینجا بی اهمیت می‌شود. کارت گرافیک AMD از عملکرد بالا و قیمت پایین در محصولات خود استفاده می‌کند که برای بیشتر مصرف‌کنندگان قابل‌قبول است؛ اما Nvidia توانسته محصولاتی با کارایی بالاتری ارائه دهید. AMD و Nvidia دارای رویکردهای متفاوتی هستند، برای اینکه بخواهید از نظر عملکرد یک کارت گرافیک خوب تهیه کنید، باید ببینید به چه بازی‌هایی و با چه رزولوشنی علاقه دارید، مثلاً اگر می‌خواهید بازی Assassin’s Creed Odyssey را باکیفیت فول اچ‌دی انجام دهید، بهتر است سراغ Nvidia بروید، اما بازی Overwatch با رزولوشن ۱۰۸۰p با کارت گرافیک AMD بهتر اجرا می‌شود.

کارت گرافیک

نرم‌افزارها
هرکدام از این دو کارت گرافیک دارای ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های منحصربه‌فرد و خاص خود هستند. نرم‌افزار GeForce Experience کمپانی Nvidia باعث شده تا بسیاری از کاربران آن را به AMD ترجیح بدهند. این نرم‌افزار درایور را آپدیت می‌کند، با اعمال تغییرات روی تنظیمات گرافیکی بازی‌ها، عملکرد آن‌ها را ارتقا می‌بخشد. شما قابلیت استریم بازی برای دوستانان را دارید و می‌توانید از بازی خودتان عکس و فیلم تهیه کنید. AMD نیز نرم‌افزاری به نام Radeon Software Adrenalin Edition ارائه کرده است که ویژگی‌های بسیار زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد.

درایور
پشتیبانی از درایور یک موضوع مهمی است که کمپانی Nvidia در آن اندکی مشکل دارد که طبق ادعا PC World، زمانی که از سایت Nvidia دانلود به‌طور مستقیم انجام می‌شد، درایورهای Game Ready هنگام رجیستری کردن GeForce Experience به مشکل بر می‌خوردند. اما کاربران AMD هنوز هم می‌توانند، به‌صورت مستقیم دانلود را انجام داده و یا از AMD Gaming Evolved’s Raptr و یا از Radeon Crimson به این قابلیت دسترسی داشته باشند.

نتیجه گیری
هر دو شرکت در کار خود موفق هستند و نقاط مثبت و منفی دارند، همه تلاش خود را می‌کنند تا ذهن مخاطب را به سمت خودشان بکشانند؛ از اشتباهات یکدیگر درس می‌گیرند و هر روز پیشرفت کنند. طبق شنیده‌ها هر دو این شرکت‌ها با ایجاد رابطه با توسعه دهندگان بازی‌های کامپیوتری سعی می‌کنند تا آن‌ها را به سمت خوشان بکشانند که اصلاً خوشایند نیست.

به‌طور کلی رقابت سالم این دو کمپانی کاملاً به نفع ما است و باعث می‌شود هر روز با پیشرفت روز افزون آن‌ها مواجه شویم، اما اگر بخواهیم یک کارت گرافیک برتر را معرفی کنیم، برند Nvidia در بازار ۴K بی نظیر و بی رقیب است و محصول RTX 2080 Ti پرچم دار آن به حساب می‌آید، اما برنده واقعی به شما و علایقتان بستگی دارد.

مطالب مرتبط:
اخطارهای کُد دار در به روزرسانی ویندوز ۱۰

Parma، پلیر قدرتمند ایرانی

با ابزار Snipping Tool از صفحه ویندوز عکس بگیرید

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.