کتاب زندگی خود را طراحی کنید Designing Your Life

معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید

کتاب موفق Designing Your Life که به فارسی به نام “زندگی خود را طراحی کنید” ترجمه شده، یک کتاب فوق‌العاده مفید برای زندگی است که توسط بیل بورنت (Bill Burnett) و دیوید ایوانس (David Evans) نوشته شده است. رضا جمشیدی صفا این کتاب را در ایران به زبان فارسی ترجمه کرده و انتشارات فرادانش البرز آن را به چاپ رسانیده است.

زندگی خود را طراحی کنید
زندگی خود را طراحی کنید Designing Your Life

این دو نویسنده موفق علاوه بر نگارش این کتاب، دوره‌های تحت عنوان طراحی زندگی در دانشگاه استنفورد را اجرا کرده و مرکزی تحت عنوان لابراتوار طراحی زندگی یا Life Design Lab را نیز در استنفورد تأسیس کرده‌اند.

نویسندگان کتاب زندگی خود را طراحی کنید
بیل بورنت و دیوید ایوانس نویسندگان کتاب زندگی خود را طراحی کنید

در این مطلب قصد داریم در مورد کتاب “زندگی خود را طراحی کنید” حرف بزنیم و به فصل‌های این کتاب به‌صورت خلاصه‌وار اشاره کنیم. این کتاب می‌خواهد به خواننده این حس را القا کند که زندگی به‌صورت کاملاً برنامه‌ریزی‌شده پیش نخواهد رفت و برای ادامه زندگی راه‌حل‌های متنوعی وجود دارد. درواقع شما در زندگی طرح‌های زیاد و متنوعی دارید و هر یک از این طرح‌ها درصورتی‌که انتخاب و پیاده‌سازی شود، می‌تواند یک راه سرشار از امید و یک آینده خوب را به وجود بیاورد.

در این کتاب سعی شده تا به‌صورت اصولی و قدم‌به‌قدم، با زبان صریح و از طریق داستان‌های جذاب، روش برخورد با موضوعات زندگی و دغدغه‌های شغلی را به خواننده یاد دهد. درواقع این کتاب، نگارشی موفق درباره نحوه دست‌یابی به شغلی رضایت‌بخش است. در این کتاب می‌آموزیم که تغییر نگرش در زندگی می‌تواند منجر به یک زندگی شاد و خوب شود و برای داشتن یک زندگی شاد نیازی به ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی نیست.

کتاب Designing Your Life
هدف اصلی کتاب زندگی خود را طراحی کنید تغییر نگرش به مفهوم زندگی و شادمانی است

همان‌طور که از نام این کتاب مشخص است، این کتاب در مورد طراحی است، طراحی زندگی و شکل بخشیدن به آن. در این کتاب یاد می‌گیرید که تفکر طراحانه در زندگی به شما کمک می‌کند تا زندگی شاد و موفقی داشته باشید. این کتاب در ۱۱ فصل به‌صورت کاملاً جذاب به نگارش در آمده است که سر فصل‌های آن را در این قسمت مشاهده می‌کنید: در این کتاب داستان‌هایی روایت می‌شود و سپس نکات مهم در باکس‌های پیام به خواننده یاد داوری خواهد شد. این باکس‌ها شامل باورهای غلط رایج و راه‌حلی برای تغییر نگرش در آن زمینه است. بنابراین شما در ابتدا یک داستان را می‌خوانید، با شخصیت داستان و فضای حاکم بر آن آشنا شده و درنتیجه باورهای غلط را از ذهن بیرون می‌کنید و در نگرش خود تغییر ایجاد خواهید کرد. البته این داستان‌ها تنها در مقدمه آورده شده و در بخش‌های دیگر سعی شده به‌صورت عملی، روش‌های طراحی زندگی به خواننده آموزش داده شود.

مثلاً سؤال ” در آینده می‌خواهید چه‌کاره شوید را در نظر بگیرید “در طرح این سؤال بهتر است تجدیدنظر کنید و بگویید قصد دارید به چه چیزی و چه کسی رشد کنید؟ مگر می‌شود در زندگی که تماماً در حال تغییر و نوسان است با یک جواب ساده، پاسخ آینده را داد؟ هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند چه می‌خواهد باشد. شما می‌توانید در مسیرها و نسخه‌های متعددی از خودتان حرکت کرده و در آینده موفق شوید. طراحی زندگی به شما کمک می‌کند در هر یک از این نسخه‌ها زندگی کرده و به‌خوبی پیش بروید.

سرفصل‌های کتاب زندگی خود را طراحی کنید

مقدمه کتاب:
در مقدمه نویسندگان سعی کردند چند باور غلط را به نمایش بگذارند تا بتوانند از این طریق مدل ذهنی خود از شغل مناسب را به خواننده منتقل کنند. مثلاً یکی از باورهای غلط ذکر شده در این مقدمه “مدرک شما حرفه شغلی‌تان را تعیین می‌کند” است. همان‌طور که آمار و اطلاعات نشان می‌دهد سه چهارم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در شغلی کار می‌کنند که به رشته تحصیلی آن‌ها مرتبط نیست. در این راستا نویسنده داستانی را بیان می‌کند که به‌صورت اختصار به آن می‌پردازیم:
“…آلن به سنگ‌ها علاقه بسیاری داشت و از آن‌ها کلکسیونی جمع‌آوری کرده بود. وقتی زمان انتخاب رشته در دانشگاه فرار رسید، او به دلیل علاقه به سنگ‌ها، زمین‌شناسی را انتخاب کرد. او در این رشته فارغ‌التحصیل شد و وقتی به خانه برگشت برای جمع‌آوری پول به پرستاری بچه مشغول شد. پدر و مادر او دوست داشتند که آلن در قبال هزینه‌های دانشگاه، در رشته زمین‌شناسی موفق شده و کار کند. اما حقیقت اینجا بود که آلن به رشته زمین‌شناسی و کار در آن علاقه نداشت. آلن تنها نبود بسیاری از افراد در جهان وجود دارند که در رشته‌ای که سال‌ها در آن درس خوانده‌اند، کار نمی‌کنند و این پایان زندگی نیست….”

طراحی زندگی مسیری رو به جلو است، چیزی که به آلن کمک می‌کند از رشته دانشگاهی‌اش به سمت اولین شغلش حرکت کند. شما برای تغییر نگرش در زندگی به ۵ ساختار فکری نیاز دارید:
کنجکاو باشید، چیزها را امتحان کنید و میل به عمل داشته باشید، نگرشتان را نسبت به مشکلات تغییر دهید؛ آگاه باشید که طراحی زندگی یک فرایند رو به جلو است، و درخواست کمک و همکاری داشته باشید.

فصل اول: از جایی که هستید شروع کنید

کتاب Designing Your Life

شما از جایی شروع می‌کنید که هستید، نه از جایی که آرزو داشتید بودید، نه جایی که فکر می‌کنید باید باشید، بلکه درست درجایی که اکنون هستید. اگر آدم خوش‌شانسی باشید بر روی مشکلات درست کار می‌کنید. نویسندگان این کتاب از مشکلات به‌عنوان مشکلات گرانشی یاد می‌کنند. ممکن است شما بر روی یک مشکل تمرکز کرده و سعی می‌کنید آن را حل کنید. اگر این مشکل درست باشد شما خوش‌شانس هستید. اما اگر این مشکل اشتباه باشد و شما در آن موفق شوید، درواقع به یک فاجعه موفقیت‌آمیز رسیده‌اید و این آخر بدشانسی است. در تفکر طراحانه، صرف‌نظر از هر مرحله‌ای که هستید و هر مشکلی که با آن دست‌به‌یقه شدید، می‌توانید مسیر پیش روی خود را بسازید. اما آنچه اهمیت دارد یافتن مشکل است. در تفکر خلاقانه، یافتن و درک مشکل به‌اندازه حل مشکل اهمیت دارد. درک مشکلات آن‌قدرها هم آسان نیست.

فصل دوم: ساخت جهت‌یاب
در طراحی زندگی برای ساختن جهت مناسب به دو چیز نیاز داریم؛ دیدگاه کاری و دیدگاه زندگی. در ابتدا باید معنای کار را متوجه شوید برای چه چیزی کار می‌کنید و ساعت‌های زیادی در روز را به آن مشغول هستید. در بخش دیدگاه زندگی باید به این سؤال پاسخ دهید که چگونه یک زندگی رضایت بخشی خواهید داشت، چه چیزی به زندگی شما معنا می‌بخشد و باعث می‌شود از آن راضی باشید. البته دیدگاه‌های شما در طول زندگی تغییر می‌کند بنابراین سعی کنید برای زندگی واقعی و کنونی خود دیدگاه مطرح کنید.

فصل سوم: راه‌یابی
در زندگی هدف و مقصد مشخص و ثابتی وجود ندارد، کافی است از درست بودن جهت و زندگی کنونی خود مطمئن باشید. مشخص کنید چه‌کارهایی به شما انرژی می‌دهد و چه‌کارهایی انرژی شما را از بین می‌برد. هدف طراحی زندگی حداکثر بهره‌برداری از زندگی شما است.

فصل چهارم: رهایی از دام مشکلات
در این مرحله گام عملیاتی شما آغاز می‌شود، از هیچ‌چیز نترسید اگر مشکل پولی دارید، اولین شغلی که به شما پیشنهاد شد را بپذیرید. اما به‌محض اینکه مشکلات مالی‌تان تمام شد، به فکر علاقه و زندگی شاد بروید. در زندگی شما یک ایده، یک مسیر و یک شغل وجود ندارد و شما باید در میان ایده‌های مختلف ،بهترین آن را در زمان درست انتخاب کنید.

فصل پنجم: زندگی‌های متعدد خود را طراحی کنید
در طول عمرتان ممکن است چندین برنامه زندگی مناسب و عالی در پیش رویتان قرار گیرد، بنابراین این باور غلط است که باید بهترین زندگی خود را پیدا کنید. طرح زندگی که انتخاب می‌کنید صرف‌نظر از موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن آن یکی از صدها طرحی است که در زندگی شما وجود دارد.

فصل ششم: ساخت نمونه آزمایشی
با ساخت نمونه‌های آزمایشی می‌توانید آینده خود را به روش تجربی ببیند و امتحان کنید؛ درواقع گویی در آینده هستید و برای ساخت آن به همکاری اطرافیان نیاز دارید.

فصل هفتم: چگونه بیکار می‌مانیم
طبق آمار ۵۰ درصد از کارفرمایان تنها به نیمی از رزومه‌ها توجه می‌کنند و این یکی از دلایلی است که شما بیکار هستید. بنابراین بهتر است در رزومه خود از نکات کاربردی استفاده کنید و این نکته را بدانید که هیچ شغلی کاملاً متناسب با شما نیست، اما می‌توانید شغل‌های زیادی پیدا کنید، که به‌اندازه کافی برای شما کامل و مفید هستند و در آن احساس رضایت دارید.

فصل هشتم: شغل رؤیایی خود را طراحی کنید
شغل رؤیایی‌تان را طراحی کنید و به دنبال آن باشید و از تمام امکانات برای پیدا کردن آن استفاده کنید. این که شغل موردنظر و رؤیایی‌تان آماده و منتظر شما است، تنها یک افسانه است و شما هیچ‌وقت به آن نمی‌رسید.

فصل نهم: انتخاب شادی
هدف در طراحی زندگی، شادی و خوشحالی است. مهم این است که شما انتخاب خود را بپذیرید و در آن شادباشید. انتخاب درست وجود ندارد، شما باید خوب انتخاب کنید و از آن لذت برده و شاد باشید. شما نمی‌دانید بهترین انتخاب چیست، زیرا پیامدهای آن را نمی‌دانید. امروزه با پیشرفت فناوری و اینترنت انتخاب‌های بی‌شماری به وجود آمده و به دنبال آن عدم رضایت ما از انتخاب‌هایمان نیز بیشتر از قبل شده است.

فصل دهم: ایمنی شکست
شکست در زندگی همیشه بوده و همیشه خواهد بود. آنچه اهمیت دارد، این است که در مقابل پیامدهای شکست ایمن شوید. شکست تنها ماده اولیه موفقیت است. همه ما اشتباه می‌کنیم؛ همه ما ضعف داریم. بنابراین باید شکست‌های خود را یادداشت کرده، آن‌ها را دسته‌بندی کنید و بینش‌های موجود برای پیشرفت در آن را بنویسم و به آن‌ها عمل کنیم.

فصل یازدهم: ساخت یک تیم
اینکه “طرح زندگی شما به خودتان مربوط است و به‌تنهایی باید از پس آن بر بیایید”، یک باور غلط ست. شما باید با همکاری دیگران زندگی خود را طراحی کنید. طراحی زندگی هرگز به پایان نمی‌رسد، زندگی یک پروژه طراحی لذت‌بخش و بی‌پایان است که راه روبروی شما را می‌سازد.

+ لینک دانلود کتاب زندگی خود را طراحی کنید.

+ لینک کتاب در گودریدز

منبع: وب‌سایت آقای امین آرامش

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظرات
  1. ناشناس می‌گوید

    این کتاب محشره. اگر جدی بخونینش تاثیرش رو توی زندگیتون می بینید

    1. محسن می‌گوید

      من چند بار خوندمش واقعا کتاب خوب و مفیدی هست

  2. هامون می‌گوید

    این کتاب رو باید از کجا بخرم؟

    1. مدیر سایت می‌گوید

      اگر کتابفروشیهای نزدیک محل زندگیتان این کتاب را ندارند با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید فروشگاههای معتبر اینترنتی کتاب را پیدا کنید که می توانند این کتاب را با پیک یا پست به دست شما برسانند.

  3. ناشناس می‌گوید

    سلام
    آیا کتاب «زندگی خود را طراحی کنید» همان کتاب «زندگی خودرا دوباره بیافرینید» است؟

    1. ناشناس می‌گوید

      فکر کنم با هم فرق دارن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.